Величка Ангелова: За да постигне и съхрани успеха си, човек трябва да запази не само клиентите, но и екипа си.
"Моят магазин" в Горна Малина посреща клиентите си от 2008 г. Той е резултатът от много труд и съвместни усилия на семейството на Величка Ангелова. Те развиват и цялата сграда, в която се помещава обекта. Хората могат да се насладят на приятна напитка в кафенето или да хапнат в заведението за бързо хранене на входа на магазина. В него се продават разнообразни хранителни продукти.
Предлагат се също перилни препарати, козметика, тоалетни принадлежности. Опитваме се да бъдем полезни с това, което правим, да поддържаме асортимента в непрекъсната наличност. Когато човек разчита, че винаги ще намери свежи праскови в Горна Малина, той знае, че трябва да дойде тук, в "Моят магазин", казва Величка Ангелова.
- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?|
- Много малко работих на държавна работа. Излязох в отпуска по майчинство, след което започнах да се занимавам с търговия. Имахме малък магазин заедно с мой бизнес партньор. Минаха доста години, докато изградим търговски обект на подходящото място. Чакахме дълго, докато се случи. Отворихме магазина си през 2008 г.
- Защо избрахте да работите в тази сфера?
- По-скоро тя избра мен, а аз се отдадох на работата. В един момент ми се отвори възможност, имах партньор, с който да започна и от когото да се уча. За радост имаме клиенти, които от отварянето на обекта пазаруват тук. Дори когато имах друг магазин под наем, същите хора пазаруваха при нас. Сега ги доведохме тук. Местните са целогодишни, има и много разнородни клиенти в сезона на отпуските.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- За да го постигне човек, за да съхрани успеха си, е много важно да осъзнае, че трябва да се стреми да запази не само клиентите, но и екипа си. Това е плод на много усилия и много труд. Необходима е подкрепа от близки, семейство, от всички.
- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?
- По време на строителството на сградата съм имала много трудни моменти. Първоначално смятах, че да подсигуря финансирането е най-трудният момент. В последствие се оказа, че е по-трудно да върнеш инвестицията.
- Как избирате служителите си?
- Ние сме само жени и сме на различна възраст. Това може би създава някакво напрежение сред нас. Основните служители работят при нас още преди да отворим собствения си магазин. Опитвам се да съм толерантна и го правя. Понякога се карам, твърде импулсивна съм и не си премълчавам. В момента, в който някой ме ядоса, аз предпочитам да му кажа веднага. През всички тези години създадохме страхотен ред, всички го спазваме. Така наистина има ефективност в работата ни. Клиентите все повече следят срока на годност и качеството на продуктите, което не е никак маловажно. За всичко са нужни хора, които да се погрижат. Знаят, че имаме персонал, който е отговорен и от години работи в магазина. Познават нравите, нуждите, а дори и характера им.
- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?
- Подкрепям ги. Няма случай, в който някоя от тях да е имала нужда от помощ или подкрепа и да не съм била насреща, както и целия колектив. Имали сме много случаи, когато някоя от служителката е болна или някой от семейството е имал проблеми. В тези ситуации се старая целият екип да е добра опора и подкрепа. Много съм благодарна на всички, защото освен с основната си дейност, се занимавам и със социална дейност. Също съм и църковен настоятел, без тяхната помощ и подкрепа в тази посока, аз няма как да се справя с всичките си задачи. Винаги са били отворени и са заставали зад мен, независимо с каква кауза се захващам.
- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?
- Аз, като типичен предприемач, винаги имам планове и идеи. Първо - да сме живи и здрави, цялото семейство, екипа и аз. След това да запазим клиентите си, конкуренцията е безмилостна. Маркетинговите атаки на по-големите оказват голямо влияние върху оборота ни. Но аз знам, че ще оцелеем. Смятам, че е въпрос на време много клиенти да се върнат към малките магазини, осъзнавайки, че личното отношение, внимание и качеството са нашето предимство.