Мариета Тенева: В основата на успеха е вниманието към клиента

"Моят магазин - Мариета Тенева" се намира в Стара Загора на ул. "Ген. Гурко" 83. Той е разположен на 50 кв. м и в него работи екип от четири души. Мястото предлага "старото" обслужване с продавач-консултант зад щанда, казва собственичката Мариета Тенева. Отворен е през 2002 г., а голяма част от досегашните клиенти са влезли за първи път тогава. Те са познати на продавачите и дори си говорят на малко име. Това лично отношение според Мариета е сред основните предимства на нейния магазин.

- Откога сте в този бизнес? Занимавали ли сте се с нещо друго преди?|

- Бях в търговията, но с по-малък магазин. Тогава съществуваха тип кафе-магазини. По образование съм рехабилитатор, с това се занимавах преди да се захвана с работа в областта на търговията.

- Защо избрахте да работите в тази сфера?

- Обстоятелствата го наложиха, трябваха приходи за семейството, а и сметнах, че мога да се справя с този бизнес. Станахме част от "Моят магазин", защото "Метро" предложи добри условия и отстъпки. Освен това съм в постоянен контакт с търговските им представители. Те помагат в избора на стока, консултират. Помагат ни да се популяризираме с брошури и плакати.

- Какво научихте за тези години като предприемач?

- В основата на успеха е вниманието към клиента, но не на последно място е и цената, която предлагаме. Ниските цени, личното отношение и доброто обслужване са много важни. Консултацията с нас като продавачи, съветите, които даваме, също са ценни за клиентите. Много от тях са възрастни хора, доверяват ни се и за това аз държа на този тип обслужване. Имала съм възможност да го направя на самообслужване, но не съм сигурна, че това ще е в мой плюс.

- Кой беше най-трудният момент в досегашния ви опит на предприемач?

- Имало е трудни моменти. Конкуренцията на големите супермаркети е основната трудност в момента. Младите клиенти и семейства липсват при нас като редовни посетители. Благодарение на това, че около нас има спирки, се радваме и на приходящи клиенти.

- Как избирате служителите си?

- Доста е трудно, но екипът е постоянен от 6-7 години.

- Какво казвате на служителите си, за да ги мотивирате?

- Може би те трябва да кажат. Отношението е първо, не се държа съвсем като началник. Аз работя с тях, помагам им постоянно, включвам се в работата. Замествам, когато излизат в отпуск.

- Как си представяте вашия бизнес след 5 години?

- Затруднявате ме. Надявам се все още да работим и то в тези темпове и обороти. Ако има възможност, добре дошла е и повече работа. Надявам се, че хората ще започнат да оценяват предимствата на места като нашето.