Заради по-скъпото билетче в столицата и студа

Фирми отказват една на всеки 10 поръчки заради липса на автомобили

 Жълтите коли в столицата са 6000 - с 400 повече от януари 2017 г., когато отпаднали 1000 заради нови
изисквания за патентен данък

 20% не работят през декември заради прегледи и сервиз на фискалните апарати

Делничен ден - Албена и Мария се опитват да си поръчат такси. Звънят на три от най-големите фирми в София, докато накрая след 30 мин чакане все пак успяват да им осигурят кола. Това разкаха читателките на редакционния телефон на “24 часа”.

В почивни или празнични дни е още по-трудно да се хване такси, казаха други читатели. И посочват съвсем пресен пример - в събота към 19 ч се опитват в продължение на 40 минути да се свържат с някоя от таксиметровите компании. Звънят на телефонните номера на 9 фирми, но се оказва, че това е невъзможна мисия.

Репортер на “24 часа” пък видя на таблета в таксиметров автомобил над 60 адреса, изпратени от диспечер и от онлайн приложението от цяла София, повечето бяха неотворени.

Жълтите коли са намалели драстично, но използването им се е увеличило заради поскъпването на билета за градски транспорт и заради студеното време, твърдят от компаниите.

В момента в София има около 6000 таксиметрови автомобила. Според някои фирми тази година са се увеличили с 400. Само че в началото на 2017 г. бройката намаля с 1000 заради новите изисквания за патентен данък.

В делнични дни диспечерите ни отказват една на всеки 10 поръчки заради недостига на коли, обяснява Емил Игнатов, шеф на една от големите фирми в София.

В пиковите часове - от 7 до 10,30 ч и от 17 до 19 ч

хващането на

такси вече

ставало

проблемно

След поскъпването на билета за градски транспорт на 1,60 лв. возенето с такси станало по-изгодно. Според Игнатов все по-често няколко човека се обединяват и вземат такси до работа и им излиза на същата цена, ако всеки от тях си хване отделно автобус или метро. Стига се дотам, че и корпоративни клиенти се оплакват от липса на таксита. Опитваме се те да са приоритет, но шофьорите са еднолични търговци и не можеш да ги задължиш да вземат клиент, ако не им е на сметка. Фирмата през тази година е увеличила колите със 100.

Но и през декември 2016 г. е имало рязко увеличение на клиентите, обяснява Игнатов, така било по Нова година, на Ивановден и Йордановден през януари.

Увеличеният трафик през декември в София заради многото пазаруващи от провинцията, също оказва влияние на такситата, твърди Калин Кокошаров - шеф на друга голяма компания. Само тази фирма през 2017 г. е пуснала още 200 автомобила. И препоръчва

да се ползва

мобилно

приложение,

защото през него клиентът може да наблюдава коя е колата, къде се намира и кога ще пристигне. Препоръчва и вайбър чат. Остава въпросът кога шофьорът ще отвори поръчката.

Кокошаров казва още, че с въвеждането на патентния данък пазарът се е регулирал. Сега общината трябва да се погрижи за инфраструктурата - да направи стоянки и зарядни станции за електромобили, защото догодина те ще влязат по-сериозно в бизнеса на такситата.

Тапи блокират такситата, смята и председателят на съюз “Такси” Кирил Ризов и сочи за пример с новите велоалеи на ул. “Раковски”.

Все по-малко

таксита работят

през деня,

пренасочват се през нощта да возят клиентите от заведенията. Предпочитат това, отколкото да стоят в задръствания, твърди Ризов.

“Трафикът през декември е отвратителен. На фона на заминаващите от София коли пристигащите са 4-5 пъти повече. В последните една-две седмици това породи трафика. Градът е препълнен от пазаруващи за празниците. Това са и обясненията на таксиметровите шофьори, а те са хора, които виждат всичко на пътя.”

Това заяви Румен Крумов, шеф на Националния съюз на превозвачите.

Друга причина били предколедните партита. Тогава хората си оставяли колите, разчитали на таксита, а това изисквало осигуряването на голям брой коли за кратко време. И повечето били пренасочвани към тези поръчки, а

на останалите

клиенти им

се налагало

да чакат

Според Спас Атанасов - председател на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи, през декември се вадят разрешителни от общината за следващата година и се плаща патентен данък от 850 лв.

Някои шофьори го плащат през януари или дори през февруари, когато съберат пари. Миналата година

през януари

липсвали между

10 и 15% от

такситата

заради неплатен данък, казва превозвачът.  Въвеждането на минимални тарифи обсъждат таксиметровите компании с общината.

Въвеждането на минимални тарифи обсъждат таксиметровите компании с общината.

Пак през декември е времето, когато колите минават на технически преглед. Фискалните апарати първо се преглеждат в сервиз, след това трябва да бъдат оценени в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, а тези, които са префискализирани - и през “Автомобилна администрация”.

Въпросните държавно-общински процедури отнемали общо поне 2-3 дни. Което означава, че в последния и най-натоварен месец на годината всеки ден към 20% от колите ги няма на пазара, пресмята Атанасов.

Няма да се качват цените, но настояват за минимални тарифи  ДАИ и КАТ често проверяват жълтите коли за нарушения.

ДАИ и КАТ често проверяват жълтите коли за нарушения.

Не се очаква промяна на цените на такситата, казват превозвачите. Тарифите на големите фирми се около 77-79 ст. на километър дневна плюс-минус и около 88 ст. нощна тарифа. От пет години цените не са променяни и въпреки че на някои им се искаше да се увеличат да българското европредседателство, това няма да се случи.

Само две фирми возят на цени от 59 и 69 ст. на километър, но колите са по-нисък клас. Въпреки това по-ниската тарифа дразни останалите. Фирмите и браншовите организации на такситата искат за София да има минимална цена. Общинския съвет определи максимална на километър от 1,30 лв. за дневно возене и 1,60 лв. за през нощта. Това е мярка срещу тъй наречените копърки, които возеха най-често от летището до център за 60 че и 100 лв. основно чужденци.

След въвеждането на тавана на цените копърките понамаляха, но има ткива, които возят на максималната цена от 1,30 лв. на км.

От известно време браншът преговаря със столичния общински съвет за минимални цени. Първо са предложили 1 лев дневна и 1,14 лв. нощна тарифа, каза Спас Атанасов. Но от общината обмислят независима институция да направи изчисления и да определи тарифата. Тя се прави на база на цената на автомобилите. Според други обаче проблемът е, че е трудно д се определи средна цена, тъй като в София се движат таксита, които струват от 3000 до 50 000 лв.

Според Спас Атанасов може да се вземе за репер цената във Варна, която е 75 ст., при данък там 690 лв. В София данъкът е 850 лв., което означава минимална цена от 92 ст. за дневна тарифа. Други като Ризов например смятат, че сегашната цена от 77 ст. за дневна и 88 ст. нощна тарифа трябва да стане минимална.