Потреблението на минерална вода нараства с 10-12% годишно
- Г-жо Дойчинова, “Булминвекс-ГБ” ЕООД е първото кооперативно предприятие за бутилиране на минерална вода в България. Кога стартира дейността му?
- Кооперативното дружеството е с дългогодишна история, датираща от 1958 г. От тази гледна точка имам уникалния шанс да ръководя предприятие – собственост на Централния кооперативен съюз, което през цялото си съществуване се е ръководело от кооперативните принципи и ценности и така е устояло на трудните пазарни условия на времето, както и на промените в нагласите на потребителите. Това за мен е голяма отговорност.
- През 2018 г. се навършват 60 години от началото на това кооперативно производство. Кое ви задържа толкова години на пазара?
- Точно така - 60 години, изпълнени с упорит труд, заемане на лидерски позиции и лоялност в бизнеса. Като кооперативен производител винаги сме се старали на първо място да предлагаме продукт с изключително високо и, бих казала, безкомпромисно качество. През годините минералната вода „КООП” се утвърди на пазара като здравословен продукт, подходящ за ежедневна употреба и за цялото семейство – от малките деца до възрастните хора. Благодарение на високотехнологичните ни съоръжения нашата вода
достига до потребителите, недокосната от човешка ръка.
Три са основните принципи в политиката ни към потребителите - безкомпромисно качество, отговорност, която го гарантира, и популяризиране на здравословния и екологичен начин на живот.
Заедно с това наш постоянен приоритет е социалната ангажираност и отговорното отношение към служителите ни. Вярвам, че съвкупността от всичко изброено е важна предпоставка за доверието на потребителите и за това дружеството да бъде успешно.
- Как успявате да задържите лидерските си позиции на пазара?
- На първо място с качеството на продукта, който предлагаме, и с дългосрочните инвестиции, които собственикът прави, за да гарантира това качество. След това - с гъвкава маркетингова политика и отлични партньорски отношения с всички клиенти. Познаваме всеки един от тях. Когато изпълняваме доставка на нашия продукт, го правим в срок, коректно, точно, без никакви отклонения. Клиентът получава продукта по начина, по който очаква. Така не само печелим неговото доверие, но успяваме да го привлечем като лоялен клиент.
- А по какъв начин гарантирате качеството и успявате да отговорите на изискванията на клиента?
- Технологията и оборудването, с което разполагаме, са сред водещите в бранша. А всяка една партида, излизаща от цеха, преминава през анализ в нашата лаборатория, в която проверяваме състава на водата. Така гарантираме, че няма промяна от параметрите, които са посочени на етикета.
- Измени ли се пазарът на минерална вода в България през последните години?
- Преди 5-10 години българският потребител пиеше в пъти по-малко бутилирана минерална вода. Сега тенденцията сочи постоянно увеличение. Това може да се обясни с желанието и стремежа на хората да водят здравословен начин на живот. През последните години пазарът на бутилирана минерална вода в страната се отличава с бързи темпове на развитие, отчитайки средногодишен ръст в потреблението от 10-12%. Демографският профил на консуматорите показва, че от тях близо
78% са млади хора
на възраст между 18-34 години. Високо е потреблението и сред жителите на големите градове, като за София то е близо 86%.
Икономическата ситуация в Европа и в България налага гъвкави и смели решения от основните участници на пазара. Предизвикателството, пред което сме изправени през последните години, е не само да задържим стабилен ръста на продажбите, но и да отговорим бързо и адекватно на всички промени на пазара. Мениджърският екип и собственикът – ЦКС, анализират текущо тези процеси, за да намерят най-ефективните и ефикасните решения за оптимизиране на процесите.
- Отчитате ли по-голямо търсене на минералната вода с марката „КООП”?
- Кооперативната минерална вода се предлага на пазара с търговското наименование „Горна баня 1“, но всички вече я познават и като водата „КООП”. Ние се радваме на голяма популярност както в кооперативната система, така и извън нея. В кооперативните организации има над 123 000 член-кооператори, за които марката „КООП” е лесно разпознаваема и е синоним на качество, което всеки ден се стремим да оправдаваме.
Гордеем се с факта, че стоките с марката „КООП” имат все по-голяма популярност и извън пределите на кооперативната система, в резултат на което отчитаме увеличение в търсенето на кооперативната минерална вода „Горна баня 1”.
И през 2018 г. ще продължим да следваме политиката на иновации и инвестиции, така че не просто да отговаряме на очакванията на потребителите, но и да действаме изпреварващо.
- От месец предлагате изцяло нов продукт на пазара - нискоминерализирана вода за всекидневна употреба. С какво тя е по-различна от другите видове вода, които предлагате?
- Най-подходяща за ежедневен прием е водата с ниска минерализация и високо pH, каквато е нашата вода. Нивото на pH в минерална вода “Горна баня 1” е 9,79 и това й отреди трета позиция в престижна Холандска класация, оценяваща 10-те най-здравословни минерални води в света. Смея да твърдя, че минерална вода „КООП” е
уникална за България,
тъй като в страната няма друга такава алкална вода. Тя подобрява обмяната на веществата, укрепва имунитета, забавя процесите на стареене и има полезно въздействие върху човешкия организъм.
Другото уникално качество на минералната вода “Горна баня 1” е слабата минерализация, което я прави подходяща за ежедневна употреба и предпочитана от потребителя. При ниска минерализация организмът ни най-добре преработва съдържащите се вещества във водата и тя не натоварва допълнително функциите му, а съдържанието на полезни минерални соли е достатъчно. Високата минерализация на водата затруднява усвояването й от организма.
Затова новият продукт, с който разширихме гамата от предлаганата на пазара минерална вода „КООП”, може да се ползва и от най-малките потребители.
- Иновациите и обновлението на съоръженията в кооперативното предприятие бе приоритет през изминалата година. Планирате ли още инвестиции?
- Както вече казах, към момента нашето предприятие е с едни от най-високотехнологичните и иновативни производствени машини и съоръжения за бутилиране на минерална вода в България. Планираме да се развиваме и модернизираме и занапред.
През тази и следващата година ще продължим да обогатяваме портфолиото на бранда „КООП”. С финансовата подкрепа на Централния коооперативен съюз през 2018 г. планираме инвестиции в нова линия за производство, но нека да запазим изненадите за нашите потребители. Прогнозите ни за развитието на пазара на бутилирани води са оптимистични.
- Модернизацията не е ли скъп процес и не отнема ли работни места?
- Да, свързана е с големи инвестиции и по-малко хора са ангажирани пряко в производствения процес. Това води до по-голяма производителност и съответно до по-добри показатели, но инвестицията не се отразява негативно на крайната цена на продукта. Модернизацията при нас не е причина за съкращаване на персонала, а напротив – ние
откриваме нови работни места.
В “Булминвекс-ГБ” няма текучество на кадри. Това за мен е категоричен показател, че дружеството се управлява и стои добре на пазара. Както вече споменах, 60 години предприятието се управлява в духа на кооперативните принципи и ценности. Изключително важно за нас е хората да се чувстват добре и комфортно на работното място. За това сме осигурили редица социални придобивки и приветлива работна среда. В замяна на това работниците и служителите ни се отплащат с високо ниво на мотивация и професионализъм в работата. Така че инвестицията в кадрите винаги е печеливша.
- Възможен ли е пробив на българска минерална вода на международните пазари?
- От няколко години осъществяваме износ на минерална вода за страни от Европейския съюз, в частност за Румъния и Унгария. Водим активни преговори за износ и в Чехия. Българската минерална е желан продукт за много страни поради уникалните си свойства. Кооперативната минерална вода “Горна баня 1”, освен че е с ниска минерализация и подходяща за ежедневна употреба, отговаря и на всички международни стандарти за качество, което я прави напълно конкурентна на останалите световни марки.