Хората да не се изкушават от примамливи оферти на амбулантни и временни търговци по Великденските празници, а да предпочитат търговски обекти. Това препоръча председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Седмицата” на Кирил Вълчев по „Дарик” радио, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
Той посочи, че целта на контролните органи е да бъде ограничено до минимум нерегламентираното предлагане на хранителни стоки и на продукти, които могат да застрашат здравето и подчерта, че в последните години такива случаи все по-рядко се срещат. „Все пак, такива рискове съществуват и ние сме длъжни да предупредим, наред с това, че най-напред сме длъжни да си свършим работата и да не го допускаме”, каза още председателят на КЗП. Маргаритов потвърди, че КЗП и Българска държавна агенция по безопасност на храните извършват превантивни проверки на най-често пазаруваните хранителни стоки за Великден – козунаци, яйца, агнешко месо.
„Ние следим за коректното обявяване на произхода и на цената. Колегите от БАБХ взимат и проби, които могат да бъдат тествани, за да се установи качеството на продукта и дали той е в срока на годност”, обясни той. Относно Великденските намаления Маргаритов акцентира върху риска от фалшиви отстъпки. „В онлайн търговията сме правили такива експерименти – следим динамиката на цената и установяваме, че понякога търговецът два - три дни преди началото на промоционалната кампания вдига цената и след няколко дни я сваля на нивото, на която е била преди, като твърди, че е направил 30% намаление”, даде пример той. И сподели впечатления, че потребителите все по-малко се „хващат” на подобни трикове, тъй като следят динамиката на цените в Интернет и сравняват.
Председателят на КЗП коментира и туристическите пътувания във връзка с предстоящите празници. „Резервациите в последния момент – те са доста рискови. Защото отвсякъде ще започнат да ни заливат т.нар. „топ оферти”. „Топ” на какво не е ясно – спрямо офертите на същия търговец, на друг търговец и т.н. Оставям настрани въпросът за думата „топ” и нейното значение на български или на някакъв друг език”, посочи Маргаритов. Той препоръча потребителите да запазят хладнокръвие и да не се доверяват само на гръмките анонси. „Ако искат да отидат някъде, а все още не са решили и не са си запазили, няма много време, но все пак има достатъчно, за да могат да идентифицират конкретното място за настаняване, да се обадят по телефона, да напишат имейл и да преценят спрямо обратната връзка, която ще дойде към тях, дали действително насреща стои сериозен търговец или някой, който иска да им вземе парите и да ги заведе в някое място с недобри условия”, добави председателят на КЗП.
При проблеми туристите могат да разчитат на съдействието на Комисията, която реагира на всеки сигнал, освен че извършва проверки по свои планирани кампании. За да не се стига до неприятни моменти, при избора на почивка е добре потребителите да се уверят, че насреща стои реален търговец и че той може да им предложи условия, каквито очакват да получат. През зимния туристически сезон инспекторите на КЗП са извършили няколко хиляди проверки в страната, като около 1000 от тях са в големите планински курорти. В около 10% от случаите са съставени актове за административни нарушения. Установени са няколко нелоялни практики, свързани със заблуди по отношение категорията на обекта или несъвпадане на каталога с услуги с възможността те да бъдат предоставени на място. Едва около 5% от постъпилите през миналата година в КЗП жалби касаят качеството на туристическия продукт. „Същевременно всеки един конкретен случай е достатъчно сериозен, защото е провалената почивка на един човек, който си я е планирал, платил, който си я е мислел и изживявал месеци преди тя да се случи. Действително затова е важно контролните органи да са на място и да следят от началото до края за това, което се случва”, каза още Маргаритов. Той увери, че Комисията вече е прегрупирала силите си за начало на превантивни проверки във връзка с предстоящия летен сезон.