Peugeot се готви за завръщане в САЩ 30 години след оттеглянето си от този пазар заради катастрофалните продажби, които отчете. Това стана въпреки голямата слава на френската марка сред феновете на спортните коли, пазещи спомени за трите й големи победи на митичната писта в Индианаполис.

Главният изпълнителен директор Карлос Таварес обяви в началото на март, че марката с емблемата на лъв, е била избрана от френската група PSA, компанията майка, да се завърне на втория по големина автомобилен пазар в света в рамките на 10-годишния план, обявен през 2016 година.

Това завръщане е и под натиска на финансовите пазари, които биха искали да видят PSA да намери източници на приходи извън Европа, още повече че американските санкции осуетиха амбициите на Иран, а хоризонтът в Китай е помрачен от забавянето на икономическия темп.

Какви коли ще бъдат продавани? Какъв ще бъде моделът на пласирането им, като се има предвид, че системата на концесионерите е скъпа, пък ако те бъдат заобиколени, това означава някои щати да бъдат подминати?

"Искаме да бъдем предпазливи, искаме да бъдем сигурни, че разбираме американските и канадските потребители", заяви пред АФП Лари Доминик, който отговаря за американската стратегия.

"Това ще струва скъпо и ще отнеме години", коментира Марин Келер от Maryann Keller & Associates, защото американците, които са под 30 години, рядко са виждали кола на Peugeot по американските пътища.

Инспектор Коломбо

Повторенията на епизодите от поредица за инспектор Коломбо, който седи зад волана на старо Peugeot 403 Cabriolet, няма да помогнат, продължава г-жа Келер.

Peugeot предвижда да започне да продава свои коли в САЩ и Канада най-късно през 2026 година. Първите ще бъдат внасяни от Китай и Европа въпреки евентуални допълнителни мита.

Марката планира да стъпи първо в един щат, а след това да разширява присъствието според кривата на продажбите. Има вероятност с времето да реши да произвежда на американска територия, ако обемите оправдават това.

Засега тя среща редица пречки.

Американският автомобилен пазар е пренаситен с не по-малко от 40 марки и таван на продажбите.

Потребителите искат най-вече SUV-ове, кросоувъри и пикапи, които представляват близо 69% от 17,3-те милиона продадени нови коли през 2018 година.

И макар Peugeot да има своите SUV 3008 и 5008, които се продават много добре в Европа, американските му конкуренти се отказват от производството на компактни коли (градски и лимузини), за да съсредоточат усилията си в сегмента на големите коли.

Твърде вероятно е френската водеща автомобилостроителна компания да дебаркира на американска територия след китайските групи, които искат да завладеят американците през следващите две години и биха могли да подбият цените, за да се наложат на този пазар.

Пежо напусна САЩ през 1991 година, след като изгуби надпреварата с японските концерни. През онази година френската група продаде само 3500 нови коли на американския пазар.

Любителите на бързите коли обаче си спомнят трите победи на френската марки (през1913-а, 1916-а и 1919-а) на известната писта в Индианаполис 500, както и подвизите й на 24-те часа на Льо Ман и на рали Дакар.

"Peugeot се възприемаше като иновативен автомобилостроител, но бе непознат за широката публика", казва Иван Дрюри от Edmunds.com, обяснявайки, че тогавашната гама на марката не е отговаряла на вкусовете на потребителите.

Долче вита

"Качеството не беше лошо, но не на висотата на Toyota и Honda", допълва Карл Брауер. Според този експерт от Kelley Blue Book, френската марка е пострадала от стигмата, според която чуждестранните коли "не са надеждни".

"В същото време славата им не е помрачена", подчертава той, признавайки в същото време, че това няма да бъде достатъчно.

Fiat и Alfa Romeo, които вече се завърнаха на американския пазар преди известно време, все още не могат да поемат убедително по пистата, макар Alfa Romeo да е един от символите на италианската "dolce vita".

Fiat е пласирал само 15 521 коли в САЩ през 2018 година (-43,8%), а продажбите на Alfa Romeo са намалели с 0,6% до 23 800 автомобила.

Peugeot би могъл да се поучи от успешната стратегия на Jaguar/Land Rover и Subaru, които се насочиха към определени ниши на пазара.

"Идеята е в центъра на вниманието да се постави удовлетворяването на исканията на клиента, рентабилността, а не обемите", обяснява Лари Доминик.

Очакваното ново раздаване на картите под въздействието на автономните коли и мобилните услуги може да бъде в полза на Peugeot.

(От БТА)