Ще струват 100 млн. евро, първите идват през 2023 г.

До края на годината БДЖ ще пуснат обществена поръчка за нови 4 хил. седящи места - мотриси и вагони. Това обяви председателят на съвета на директорите на “Холдинг БДЖ” Григори Григоров по време на обществено обсъждане.

Средната цена на седалката е 25 хил. евро, така че общо поръчката ще е за около 100 млн. евро. Инвестицията ще е разсрочена в рамките на 7 години. От БДЖ се надяват новите места да са в наличност до 2023 г.

Григоров обясни, че все още не е ясно в каква точно конфигурация, но за средните направления - големите областни градове на разстояние до 3 часа от София, са по-подходящи мотриси, а за дългите - вагони. Основният фокус за дългите дестинации са София - Варна и София - Бургас, тъй като те генерират 40% от приходите на дружеството.

До две години се предвижда и ремонт на 30 локомотива, за което ще се обяви търг до края на юли. Те са с максимална скорост 130 км/ч, произведени са през 70-те години, технологията е стара и се водели разговори с производителите да предложат решение за модернизацията им. Така ще се използват още 15 години, ще бъде увеличена скоростта им до 160 км/ч и ще бъдат приложени енергийноефективни и модерни решения, обясни Григоров. Това ще струва между 700 хил. и 1 млн. евро на локомотив, докато цената за един нов е над 5 млн. евро.

Отделно БДЖ водят разговори с “Дойче бан” за закупуването на 100 употребявани 15-годишни вагона. Те са повече от 2 пъти по-млади от българските, поддържани са по всички стандарти на Германия и са съвместими със системите в България. Проблемът бил в това, че не е ясно как ще стане процедурата, тъй като фирмата едва ли ще участва в обществена поръчка.

23 юли е срокът за подаване на оферти за ремонта на 46-те електрически мотриси “Сименс” от двата кандидата, с които се водят преговори - румънското поделение на “Алстом” и унгарската “Щадлер”. След 2030 г. се планира поетапна подмяна на мотрисите.