Ще могат да ги карат и

14-годишни, но с 12 км в час

Електрическите тротинетки да се движат с максимална скорост от 20 километра в час. Това предлага Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”, чийто председател е Малина Крумова.

Агенцията иска регулация за тези превозни средства в Закона за движение по пътищата и Закона за пътните превозни средства.

Оттам предлагат минимална възраст 14 г. за хората, които ползват тротинетки. Тогава обаче максимално допустимата скорост ще е 12 км в час до навършване на 16 г.

Да бъдат разписани правила за задължителните предпазни средства при управление на електрически тротинетки - каски и светлоотразителни жилетки, а може би и наколенки, но това подлежало на дискусия, казват от агенцията.

Другото изискване, което да влезе в закон, е по каква инфраструктура да бъдат карани тротинетките. В някои държави те са забранени на велоалеи, казаха от агенцията. Ще се дискутира и дали да се въвеждазадължителна регистрация и застраховки за електрическите тротинетки.

Мотивът да се вкарат в регулация са няколкото инцидента с тях. Според агенцията има нужда от разработването на задължителни минимални правила за безопасното им движение. През последния месец агенцията е направила преглед на европейския опит в тази посока. Подходът на страните членки е различен - в някои от тях се предполага, че са пешеходци и им е позволено да се движат по тротоари и велосипедната инфраструктура, докато в други това е напълно забранено.

Максимално разрешената скорост за тях също варира - между 18 км в час в Белгия, до 20 км в час във Франция и Германия. На места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват.

“24 часа” писа, че в Дания правилата за движение по пътищата важат и за тротинетките, включително забраната за алкохол и наркотици.

Заради липсата на единен чуждестранен подход и различната специфика в населените места агенцията инициира серия от експертни обсъждания с представители на местната власт и институции. Тя счита, че въвеждането на регламент за ползването им в максимално кратки срокове е належащо, особено имайки предвид, че много деца и подрастващи ги използват.

В. “24 часа” вече писа, че София въвежда регламент за електрическитетротинетки, след като стотици столичани вече кръстосват улици, паркове и тротоари с двуколесните превозни средства, които са на мода в Западна Европа от няколко години насам. Освен това четири фирми - две български и две чужди, искат да започнат да предоставят под наем електрически тротинетки в столицата.