Всяко едно ще носи минимум една наказателна точка

За изрядните шофьори цената може да падне с не повече от 25%

От 2022 г. водач, който превиши ограничения на скоростта извън населено място с 21 до 30 км/ч, да получава 1 наказателна точка и един клас “малус”. Ако е прескочил разрешената скорост с до 50 км, наказателните точки стават 2 и водят до два класа “малус”.

Това е записано в новото предложение на Комисията за финансов надзор за системата “Бонус - Малус”.

Регулаторът предлага правилата, при които поведението на водачите на пътя ще определя цената на полицата да заработят на два етапа.

2020 година ще е нулева, за да се натрупа информация.

Корекциите в

цената тръгват от

1 януари 2021 г.

Върху поевтиняването или поскъпването на стандартната полица, предлагана от застрахователните компании, ще влияят само нарушения, установени с актове, фишове или присъди, извършени след 1 януари 2020 г. (Кои са те и какви наказателни точки носи всяко от тях - виж по-долу)

Предлагат се две алтернативни скали, за да бъде избрана работещата. Едната е с 15 класа, неутрален клас е 6-и, 5 са “бонус” и 9 - “малус”. При нея най-високата отстъпка е 23% от базовата цена, а най-голямото оскъпяване е с 400%.

Втората скала има 20 класа, базов е 8-и, 7 са “бонус” и 12 - “малус”. Отстъпката при нея е 25%, а оскъпяването за нарушителите също до 400%. (Колко процента оскъпяване или отстъпка носи всеки от класовете - виж таблицата.)

Системата няма да отчита изплатените обезщетения от компаниите или предявени претенции към тях. Те могат, ако преценят, да направят индивидуални полици за всеки водач.

Носители на

“Бонус-малус”

ще са

собственикът

и водачът

на един автомобил. Корекцията в цената ще зависи от по-високия клас от двамата.

Този на собственика ще се влияе от всички нарушения или престъпления, които са извършени с колата, докато тя е била негова.

Ако той има повече от един автомобил, класът ще се определя индивидуално за всяка превозно средство.

Всеки нов собственик на автомобил

ще влиза в

системата в

базовия клас,

т.е. при стандартни цени на полицата.

За да не бъде заобикаляна системата чрез фиктивно прехвърляне на колата, за да се изчистят малус точки и след това повторното придобиване от същия собственик, при връщане на собствеността ще се отчитат натрупаните нарушения преди сделката.

Всички водачи, които управляват една кола, ще се вписват в застрахователната полица. Ако не бъдат изброени всички, ще има наказания и за собственика, и за водача.

За да не се дублират наказанията, невписаният водач няма да се изключва от покритието на “Гражданска отговорност”, нито пък към него ще се предявява регресен иск за изплатени щети.

“Бонус-малус” класът ще се променя, като се начисляват съответният брой точки с влизането в сила на всяко наказателно постановление, фиш и присъда след 1 януари 2020 г.

Предлага се да има и механизъм за оспорване на определените класове. Всеки ще може да проверява своя клас със специален код, който ще получава безплатно.

Всеки акт от КАТ след 1 януари 2020 г. ще оскъпява полицата с до 400%.
Всеки акт от КАТ след 1 януари 2020 г. ще оскъпява полицата с до 400%.