Триалогът завърши с решение, което не ни удовлетворява

България и още няколко страни-членки на ЕС, ще подадат съдебен иск пред Съда на Европа, ако Европарламентът приеме пакета “Мобилност” в този вид, в който бе гласуван в ранните сутрешни часове в четвъртък, заяви транспортният министър Росен Желязков.

В рамките на триалога между Еврокомисията, Европарламента и Съвета на ЕС, който продължи около два месеца, в сряда срещу четвъртък е проведено финалното заседание, като решението е гласувано в 4,45 часа местно време в Брюксел.

То не ни удовлетворява почти изцяло. Шофьорите ще бъдат задължени да се връщат в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на всеки четири седмици, независимо къде се намират. Все пак е прието предложението на България водачите поне да бъдат питани къде искат да почиват.

Другото решение обаче - за връщането на камионите в страната, в която са регистрирани, поне веднъж на осем седмици, е тежко за българските превозвачи, които разчитат изключително много на превозите от и до държави в Западна Европа.

“Ако един белгийски превозвач работи в Холандия и трябва да прибира камионите си веднъж на всеки осем седмици в страната си, това не е чак толкова тежко, колкото за нас”, каза Желязков.

Против сме и т.нар. хибриден модел за командироване, при който командироването на транспортните работници се изключва от общата директива за командироването.

В бъдещия иск няма да претендираме единствено срещу гласуваната забрана за използване на 45-часовата седмична почивка на водачите в кабината на камиона. Решението от триалога гласи, че водачите имат право само на една 45-часова почивка в кабината през делничните дни.

Втората почивка обаче трябва да изкарат в хотел, който да се плаща от работодателя. “Това не е непропорционална и дискриминационна мярка като останалите и няма как да претендираме срещу нея”, обясни Желязков.

Според постигнатото между европейските институции съгласие също така камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. умни тахографи, които са в състояние да отчитат международните операции. При камионите, които работят в чужбина, тези устройства трябва да бъдат монтирани до 2025-а, а при микробусите - до 2026-а година. Това също няма да бъде включено в бъдещото съдебно оспорване.

Решението камионите да се връщат в държавата по регистрация веднъж на всеки осем седмици е взето след бурни дебати, като първоначалното предложение, внесено от френския президент Еманюел Макрон, беше за четири седмици. “Дори така обаче мярката противоречи на европейските изисквания за декарбонизация.

Не можем да кажем, че при осем седмици замърсяването на въздуха е два пъти по-малко, отколкото ако камионите правят тези ненужни курсове веднъж на осем седмици”, обясни Желязков.

Според него обаче далеч не всичко е изгубено, тъй като на 18 декември предстои пакетът “Мобилност” да се гласува в Съвета на ЕС. Само ако има квалифицирано мнозинство от поне 16 държави, ще отиде за гласуване в Европарламента. “Лично за мен е много интересно каква ще е в Европарламента позицията на зелените”, каза транспортният министър.

Ако все пак гласуваният вариант на законодателния пакет “Мобилност” мине в сегашния си вид и през Европарламента, ще има 18 месеца преходен период, през които правилата да влязат в сила.

През тези 18 месеца ще бъде подаден съдебният иск пред Съда на ЕС. Очаква се към него да се присъединят и други държави, например Полша, Унгария, Латвия, Литва и др., които също са потърпевши от наложените ограничения.