Леките автомобили, пътуващи от крайградските райони на столицата към София и обратно няма да бъдат глобявани за липса на електронна винетка, но камионите и автобусите ще бъдат таксувани чрез толсистемата.

Това пред БНТ проф. Олег Асенов от Агенция "Пътна инфраструктура". Условието, за да не се плащат винетки, е общините да поемат поддръжката на пътната мрежа, вместо АПИ. Предстои и подписване на споразумение със Столичната община, обясни още Асенов.

"Преговорите и разговорите със Столична община се водят повече от година и тук е важно да се отбележи, че за целия период на тази година и в момента включително за всички тези райони, не е наложена нито една глоба за ползване на пътната инфраструктура при липсата на винетка, което означава на практика, че проблемът се създава.

По принцип развитието на градските ареали създава едни нови предизвикателства към поддържането на пътната инфраструктура. Разширяването на градските и крайградски зони около големите градове поставя други въпроси, на които трябва да бъдат потърсени отговори.

Единият от вариантите е при класиране на пътната мрежа от републиканска в общинска, при които общината поема всички разходи по поддръжката на тази пътна инфраструктура.

Другите са по-сложни казуси. Например, като Северната скоростна тангента, която извежда голямата част от тежкия трафик извън София и тя провежда, забележете - 10% от общия транзитен трафик, който изобщо преминава през страната. Но тази артерия, тя интензивно се използва също от крайградските ареали. За тези проблеми трябва да се търсят специфични решения", коментира Асенов.

"В момента тази тангента ще бъде оставена да бъде тол-увана и влиза в обхвата на платената пътна мрежа за тежките автомобили, докато всички жители от районите, които ползват тангентата като пътна артерия, за да отидат на работа, за закарат децата си на училище или изобщо да удовлетворят някакви свои социални потребности, те няма да плащат пътни такси.

Прави се споразумение като в това споразумение разходите между АПИ и Столичната община се споделят. То ще разпише ясно отговорностите на двете страни, така че, първо - хората да бъдат спокойни да си ходят на работа, без да се притесняват, че някоя камера ща ги глоби и след време ще им дойде фиш. И от друга страна, пътят, по който се движат да бъде такъв и по-добър утре, защото всъщност проблемът има две страни. От една страна да удовлетвори обществения интерес и да се създадат нормални условия на хората от крайградските ареали да живеят живота си, включително да се движат. От друга страна самият път да осигурява тази възможност", каза още специалистът.

АПИ още през януари е изпратила писмо до всички кметове, с което ги информира какво предстои. Получен е отговор от 174 общини, в които има промени на табелките, на границите на градските ареали. Има от 6 общини предложения директно за промяна на собствеността - пътната мрежа, заяви още проф. Асенов.