Предучилищното образование е задължително от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 4-годишна възраст, а не както досега - на 5-годишна.

Това е записано в поправки в Закона за предучилищното и училищното образование, публикувани за обществено обсъждане, с което се слага старт на задължителната детска градина за 4-годишните.

Сред средствата за осигуряване на равния достъп е и “подпомагане на заплащането на дължими от родителите такси за ползване на детски градини”. Става дума предимно за семейства от уязвими социални групи, към които именно е насочена промяната - тези, чиито деца сега са извън образователната система, а майчиният език не е български. По думите на образователния министър Красимир Вълчев това е най-мощната интеграционна мярка.

“Държавата подпомага заплащането на такси за ползване на детски градини, дължими от родителите, които без помощта на другиго не могат да задоволяват основни жизнени потребности на децата си. Средствата от държавния бюджет за подпомагане на заплащането на дължими от родителите такси за ползване на детски градини се предоставят на общините - за общинските детски градини, или на съответния първостепенен разпоредител с бюджет - за държавните детски градини”, е разписано в проекта. Условията и редът за подпомагане на заплащането и за разпределение на средствата се определят от МС. До началото на учебната 2022/2023 г. общините трябва да създадат условия за осъществяване на задължителната детска градина. Там, където няма възможност, ще има гратисен период.

В мотивите към проектозакона се напомня, че задължително предучилищно образование и за децата, навършили 4 г., е сред приоритетите в управленската програма на правителството. Вътрешни и международни изследвания показват, че ранното обхващане на децата е ключово за тяхното развитие. И резултатите на учениците от PISA показват, че децата, ходили на градина повече от две години, придобиват необходимите компетентности. А тези, които растат в среда на нискообразовани родители и у дома не се говори български, най-често отпадат поради отсъствия, проблеми с ученето, семейни и други причини. В повечето случаи на входа на 1-и клас тези деца са натрупали значителни дефицити, които не могат да се компенсират, и в етапа на 5-и/6-и клас отпадат от системата на училищното образование, се казва още в мотивите към проекта.