Задължителна става и доставката на пчелен мед

Най-малко половината от плодовете и зеленчуците в училищата трябва да са български. Това гласи новата наредба за прилагането на схемите “Училищен плод” и “Училищно мляко”.

Доставките ще се извършват най-много 46 пъти в година чрез приемно-предавателен протокол. Плодовете и зеленчуците трябва да са пресни, без ГМО и да се дават на учениците на порции, почистени и опаковани в индивидуални опаковки с определено тегло (виж таблицата), като са възможни отклонения до 20%. В детските градини се допускат и неиндивидуални опаковки. Месечно трябва да се дават минимум 4 различни вида плодове и зеленчуци, като 4 до 6 от доставките да са биологично произведени. Доставките трябва да се извършват равномерно - редно е по 2 пъти в седмицата, но не повече от 10 пъти на месец.

Млякото и млечните продукти пък трябва да са произведени от сурово мляко. Неиндивидуални опаковки се допускат само в детските градини. Доставките отново са най-много 46 на година, като поне половината от всички доставки да са прясно пастьоризирано мляко или кисело мляко. Сиренето и кашкавалът не трябва да са повече от прясното мляко. Всеки месец трябва да има поне 3 различни вида продукти, а 4-6 от доставките да са на биологично произведено прясно мляко. Максималното допустимо количество за дете е 0,25 литра на ден. Млечните продукти трябва да се дават отделно от останалите ястия. Броят на доставките е същият като при плодовете и зеленчуците.

Задължително на децата трябва да се дава и пчелен мед - от 3 до 6 пъти в годината, в индивидуални опаковки, по 12 до 15 г на ден.

Доставчиците ще се избират чрез обществена поръчка за срок от една година, като изборът им като цяло се прецизира, както и начинът на ценообразуване. Въвеждат се и стандартни таблици на единичните разходи, за да се облекчи възстановяването на извършените разходи по схемата. Доставчикът на плодове трябва да е различен от този за мляко, но единият от двамата трябва да доставя и мед.

Освен това директорите на учебните заведения поне веднъж в месеца трябва да организират разясняване на учениците относно производството на плодове, зеленчуци, млечни продукти, техните характеристика и начина им на ползване, значението им за здравето и здравословното хранене, борбата с разхищението на храни, да запознае децата със селското стопанство и екологичните му аспекти, както и с вкуса, добиването и хранителната стойност на пчелния мед.