Сдружението за модерна търговия, в което са най-големите вериги, настоява президентът Румен Радев на наложи вето върху тавана на цените на стоките и услугите.

От организацията посочват, че приетият от парламента закон за извънредното положение въвежда изискване цените на стоките и услугите да се запазят на средните нива от последните три месеца преди въвеждане на извънредното положение.

Ако има нарушение, глобите са в размер на 5% оборота за предходната година, а на мениджърите - от 20 000 до 100 000 лв.

От сдружението посочват, че неговите членове имат значителен принос за ниските цени в България. Те ги поддържали и в условията на извънредно положение въпреки натиска от все повече производители.

Приетите разпоредби представлявали

връщане от

пазарна към

централизирана

икономика

Според търговските вериги новите изисквания ще доведат не до по-ниски цени, а до дефицит на стоки и услуги, хаос, корупция, фалити, спекула, увеличаване на сивия сектор и спад на приходите в държавния бюджет точно когато те са най-нужни.

Единствено свободната конкуренция можела да гарантира ниски цени.

Ако пък законът влезе в сила, от сдружението искат Народното събрание спешно да отмени въпросните текстове.

Въпреки становищито на големите търговски вериги се оказва, че

почти няма

основни храни,

които да не са

поскъпнали

през първата седмица с извънредно положение.

Най-чувствително покачване има при лимоните, показва бюлетинът на комисията по стокови борси. На едро в началото на март са стрували 2 лева, а сега вече са 2,98 лв. Това е повишение на цената с близо 50%, като 36 на сто е увеличението само между 16 и 20 март.

По магазините килограм лимони, внос от Турция, вече струва и над 4 лева.

При другите цитрусови и вносни плодове няма толкова активно движение на цените. Обикновено през пролетта и лятото портокалите, мандарините и бананите струват по-евтино. Цената на бананите в петък например в сравнение с понеделник е паднала с 1,4%, но през седмицата са държали по-висока цена.

Млякото и млечните продукти продължават да поскъпват. Шефът на браншовата камара на млекопроизводителите Димитър Зоров обясни в интервю за “24 часа”, че

причината е в

опаковъчните

материали

- затрудненията в транспорта са накарали много доставчици да продават по-скъпо бутилки, фолио, картон и капачки.

Вследствие на това киселото мляко е поскъпнало с 4,5% през последната седмица, след като предната цената му пак се бе вдигнала с толкова. Кофичка от 400 грама с 3% масленост по цени на едро е вече 92 ст., а по магазините кисело мляко под 1 лев няма дори на промоция.

Прясното мляко е поскъпнало през последната седмица с нови 5,9%, а кравето масло - с 5%. При сиренето и кашкавала засега има незначително поскъпване.

При пилешкото месо има слабо движение на цените – само десета от процента до цял процент нагоре за последната седмица. По-значително поскъпване обаче има на трайните колбаси – 1,4-1,8% за последната седмица, след като предишната също имаше повишение на цените. По-вероятно е обаче това да се дължи на ефекта от миналогодишното поскъпване на свинското, което стигна до рекордните 50% само за няколко месеца след началото на епидемията от африканска чума по свинете.