Търсят спешно решение за опашките на Капитан Андреево

 Пет дни отне на шофьора Борислав Георгиев да пропътува с камиона си разстоянието от Франция до България в първата седмица на мерките срещу коронавируса. След първоначалния хаос по европейските граници и мерките на всяка страна, в Европа ситуацията макар и бавно, се нормализира.

По данните на Асоциацията на българските предприятия за международни превози (АЕБТРИ) към 12 часа в неделя границата между Австрия и Унгария се преминава за 12 ч, между Италия и Австрия – за 10 часа. Трудно е пътуването на тировете от Италия, Словения, Сърбия до България. Организират се конвои, но трябва да се изчака събирането на повече камиони.

Преминаването на тировете на европейските граници се подобрило след спирането на леките автомобили, както и с въвеждането на коридори. Увеличено е работното време на шофьорите на 11 часа с 24-часова почивка след 6 дни работа.

Големи опашки има на Дунав мост 2. В неделя по обяд на входа при Видин опашката е около 30 км. Унгарските и румънските власти насочват конвоите с тирове към Дунав мост 2, тоест

почти целият

трафик от

европейските

държави се

струпва там

Георги Петърнейчев - председател на УС на АЕБТРИ, каза, че е говорил с председателя на ИРУ Раду Динеску за мерки в Румъния.

Според асоциацията и българските власти могат да предприемат мерки, за да улеснят преминаването. Една от тях е да се пропускат камиони със стоки за България, без да се конвоират от полиция.

Най-тежко обаче е положението на българо-турската граница при Капитан Андреево. Към 13 ч в неделя опашката бе над 40 км. От българска страна обработката на камион отнема 10-15 мин. Но от турска страна се пропуска по един камион през кантар и докато стигне до полицията и дезинфекцията, минават 7-8 часа.

Появява се

проблем и с

шофьори, които

имат двойно

гражданство

Ако е само с българско, водачът има право да отпътува обратно. Но ако е и с турско и идва от рискови държави, задължително попада под 14-дневна карантина. Големите български превозвачи преди границата сменят такива шофьори.

Шефът на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Бойко Рановски заяви, че техни екипи са на Капитан Андреево, за да подпомагат МВР и превозвачите. Има екипи и на Видин, Русе, Калотина.

Намаляването на струпванията по европейските граници той обясни и със спирането на работа на немалко заводи в Европа, а оттам и по-малкия тежкотоварен трафик.

На страницата на “Автомобилна администрация” се публикува информация с актуални данни, има дежурен телефон, който е на разположение на шофьорите. По повод зелените коридори и степените, на които те да бъдат разделени, Рановски заяви, че чакат указания от Европейската комисия.

Това, което искат превозвачите, е първа категория за тировете да е за тези, които превозват лекарства, санитарни материали и дезинфектанти. Втората да е за храни и стоки от първа необходимост, а третата - за доставки, свързани с икономиката.

Според превозвачите по някои граници между европейските държави се наблюдават дейности по разделяне на коридори. Поради това

се очаква от

понеделник те

да влязат в сила

По повод огромните струпвания при Капитан Андреево в неделя организациите на превозвачите пишеха предложения как да се реши проблемът.

Българският посланик в Анкара Надежда Нейнски ще се срещне тази седмица с министъра на вътрешните работи на Турция Сюлейман Сойлу. В този разговор ще бъдат дискутирани всички хуманитарни, транспортни и логистични въпроси, възникнали покрай обявената пандемия заради коронавируса. В Турция МВР е водещата институция в извънредната ситуация и координира всичко, свързано с проблема. По тази причина и посланик Нейнски, която през последната седмица работи много активно по въпроса, е поискала стеща с министър Сойлу.

По 1000 евро загуба на камион заради забавеното минаване

Българските организации на превозвачите са изпратили на Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) данни за състоянието на превозите и загубите към 15 март.

От тях става ясно, че около 500 евро е загубата на камион поради намаленото търсене в периода 15 януари - 15 февруари. За компания с 50 камиона това прави 25 000 евро.

Заради увеличеното време за преминаване на границите и спадът заради това на обема на транспортни операции загубата е по 1000 евро на камион в периода 15 февруари - 15 март. Превозвачите посочват, че в последните дни ситуацията се влошава бързо и има огромен спад в транспортните обеми поради затварянето на много големи производствени фабрики. В момента те вече работят с по-малко от 50% от капацитета си. Пътническият транспорт почти е спрял дейността си - случайни и редовни услуги, международни и вътрешни.

Средният доход от вътрешен автомобилен транспорт е бил около 10 000 евро на месец на автобус. Печалбата е била около 10%, а в много случаи и много по-малко заради поддържането на редовни услуги между малки населени места.

Понастоящем работел редовно само градският транспорт и специализираният превоз на работници от и до фабрики, чието производство не е прекъсвало. В същото време превозвачите трябвало да плащат всичките си разходи - заплати, социални осигуровки на работници, лизингови и кредитни вноски, застраховки на превозните средства, данъци, амортизации и т.н. Единствено отпаднали дневните надбавки, горивата и пътните такси.