Веригите: Карат ни да оскъпяваме хранителните стоки

  • 1
authorАвтор: 24 часа

Веригите: Карат ни да оскъпяваме хранителните стоки

Проект на постановление на Министерския съвет, представен ни от земеделското министерство, ни кара да оскъпяваме хранителните стоки. Това заявиха в свое становище от Сдружението за модерна търговия, в което членуват всички основни търговски вериги в България.  

Според проекта в търговските вериги, продаващи храни, трябва да се обособят места (щандове, регали, хладилни витрини и др.) за български храни, които да заемат минимум половината площ за всяка групи храни. Тези храни трябва да се купуват директно от производителите в съответната област на всеки магазин, или до 200 км. от областния център, а продукцията им не може да бъде продавана на промоционални цени, освен с изричното им писмено съгласие.

Според Сдружението за модерна търговия проектът погазва основните принципи на пазарната икономика. Предложените промени биха довели до изключително вредни последици за всички участници на пазара на хранителни стоки – българските потребители, търговците на дребно и самите български производители.

Предвидените мерки забраняват утвърдените бизнес модели на търговските вериги, които предлагат на милиони българи качествени храни на ниски цени, благодарение на оптимизация на процесите и безкомпромисен контрол на качеството. В резултат може да се очакват повишаване на цените, ограничаване на избора и дефицит на много стоки и достигане до пазара на храни с ниско качество, пише в становището. 

Въпреки, че целта на проекта е да подкрепи българските производители, всъщност за много от тях ще има негативни резултати. Най-тежко ще пострадат производителите на разстояние над 200 км. от София, където е концентрирана значителна част от потреблението на храни в България. Освен това добрите български продукти и техните конкурентоспособни производители отдавна са широко представени и успешно се продават на рафтовете на търговските вериги. “Притискането” на тези производители чрез административна мярка в полза на други не е справедливо спрямо техните досегашни вложения в иновации и производствени мощности на основата на прогнозни количества за продажба в хранителните вериги, смятат търговските вериги. .

Важно е да се има предвид, че предложените промени противоречат и на законодателството на ЕС в редица области като нарушаване на свободата на движение на стоки, ограничаване на конкуренцията и нерегламентирана държавна помощ и ще доведат до наказателни процедури срещу България.

Целта на планираните мерки да се помогне на българските производители се споделя от търговските вериги, но тя не се постига с настоящия проект. Той прави българските производители по-неконкурентоспособни. Освен това проектът защитава основно интересите на сивия сектор в страната, който в условията на извънредно положение не успява да намери пазар за несертифицираната си продукция и се опитва да влезе в търговските вериги през „задната врата“. Според Сдружението за модерна търговия основната цел на държавата следва да е обезпечаване на населението със свежи и качествени храни на ниски цени, а предлаганите мерки водят до точно обратното. В тази връзка апелираме към Министерския съвет да не приема постановлението.

Икономически аргументи

1. Споделяме желанието за по-силно потребителско търсене на български стоки, но задоволяване на това търсене не може да става с регулации, а по естествен и пазарен път, като водещото за потребителите е цена-качество, а попълването на асортимента се прави според бизнес модела на всеки търговец, неговото пазарно позициониране и натрупаните анализи за търсенето от страна на потребителите. Подобни анализи са неразривно свързани с концепцията на съответния оператор - минимаркет, супермаркет, хипермаркет, квартален или специализиран магазин.

2. Ограничаването на промоциите директно вдига цените храните. Около 1/3 от оборота на хранителните вериги е с промоционални стоки. Това означава, че разходите на домакинствата за храни ще се вдигнат значително в без това тежък за всички български потребители момент.

3. Обособяването на блокове за български стоки на различни по рода си продукти/продуктови групи, които са поне 50% от площта на продаваните продукти, при отчитане на оборудване, информационни/указателни табели и отстояния, води автоматично до допълнителна загуба на 20-30% площ за търговците, което представлява квази данък за дейността.

4. Технологията на листване на нови артикули/продукти в търговските вериги е пряко свързана с гарантирането на интересите на потребителите. В тази връзка търговските вериги изискват наличие на поне един от общоприетите международни сертификати, както и извършване на одити на производствените бази и на самите продукти, съгласно политиката на съответната компания за безопасност и качество на новите продукти. Процесът отнема не по-малко от 4-6 месеца работа на търговците и одитните дружества

5. Разстоянието от 200 км. е определено от локацията на търговския обект, при положение, че логистичният модел на работа на търговските вериги стъпва на доставки до централен склад, от който на свой ред се доставя до филиалната мрежа с цел оптимизиране на логистичните разходи и единен контрол на количество и качество на доставките, което също оптимизира разходите. Предложената регулация постига точно обратното - увеличени логистични разходи.

6. Организирането на блокове/щандове - проектиране, произвеждане, доставка на оборудване, намиране на нови доставчици, договаряне с тях, подписване на договори и старт на поръчки и доставки - ще отнеме месеци (по първоначална оценка минимум 6 месеца), в които на производителите няма да може да се помогне с реализация на продукцията, на потребителите няма да може да се осигури нужното количество продукти, а за търговските вериги ще възникнат много допълнителни разходи и ограничения на продажбите, които ще доведат до нуждата от съкращаване на персонал и допълнително засилване на негативните ефекти от кризата, вместо тяхното намаляване.

7. Има риск от невъзможност за покриване на количествата на ниво производители. По-слабата конкуренция рискува да ограничи избора на потребителите и по правило, при равни други условия, да вдигне цените на храните. Твърде е вероятно липсата на стимули за конкуренция между производителите да доведе до влошаване на качеството на предлаганите стоки

8. Нуждата от допълнителна инвестиция за извънредно оборудване ще рефлектира върху крайната цена към клиента и ще направи стоките с български произход неконкурентни.

9. Българските производители, които все още не работят с големите търговски вериги трябва също да направят големи инвестиции. Необходимото качество на храните по европейски стандарт не може да се постигне в рамките на няколко дни, дори и месеци, от тези български производители, които и досега не са могли да го направят.

10. Липсва ясна дефиниция за „продукт, произведен в България”. Не става ясно как ще се прилага изискването, когато в храната са вложени суровини с различен произход, включително когато определени суровини традиционно не се произвеждат в България. Същевременно, не се държи сметка, че много традиционни български продукти под български марки се произвеждат в България, но с небългарски суровини, а много продукти под чуждестранни марки се произвеждат в България с български суровини.

11. Структурата на българското производството не е равномерна на територията на страната, което означава, че освен до различно ценообразуване, това ще доведе и до неравнопоставеност на условията за различни производители в различни региони, заради разликата във възможностите им за производство. Няма субсидиране, което да може да ги уеднакви, тъй като наличието или развитието на потенциална работна сила, климатични особености и природа са фактори, които не се влияят от никакви регулации. С предложените регулации освен това част от магазините ще останат празни, или полупразни поради обективна невъзможност да бъдат заредени по изискванията на проекта.

12. Добрите български продукти и техните конкурентоспособни производители отдавна са широко представени и успешно се продават на рафтовете на модерните търговски вериги. Нещо повече, получили са и получават експортни възможности в много европейски държави. “Притискането” на техните продукти чрез административна мярка в полза на други не е справедливо спрямо техните досегашни вложения в иновации и производствени мощности на основата на прогнозни количества за продажба в хранителните вериги.

13. Евентуална реципрочна мярка в тези експортни пазари за продуктите на изнасящите български производители (заради планираните сега с проекта ограничения за импортни продукти от тези страни) ще съсипе това диверсифициране на пазарните им експозиции, постигнато благодарение на мрежата от магазини на търговските вериги в Европа.

14. Проектът е дискриминационен към търговските вериги спрямо останалите участници в логистичната верига на снабдяване на населението с хранителни продукти.

15. Въпреки че изискването за дела на продуктите с български произход е отправено към търговците, изпълнението на регулацията на практика е в ръцете на потребителите и производителите. В същото време, противно на логиката в организацията на веригата на доставка на храни, отговорността и санкциите съгласно проекта са вменени само на търговците, което представлява дискриминация.

16. Прилагането на тази регулация ще увеличи цените на предлаганите стоки в търговските вериги, а оттам и разходите на потребителите. А по-високите цени на българските храни ще намалят потреблението им.

17. Целта да се помогне на българските производители се споделя от търговските вериги, но не се постига с настоящия проект. Той прави българските производители по-неконкурентоспособни.

18. Най-тежко ще пострадат българските производители на разстояние над 200 км. от София, където е концентрирана значителна част от потреблението на храни в България.

19. Проектът защитава основно интересите на сивия сектор в страната, който в условията на извънредно положение не успява да намери пазар за несертифицираната си продукция и се опитва да влезе в търговските вериги през задната врата.

20. Основната цел на държавата следва да е обезпечаване на населението със свежи и качествени храни на ниски цени. Предлаганите мерки водят до точно обратното.

Правни аргументи

1. Кризисната ситуация, предизвикана от пандемията COVID-19, не оправдава въвеждането на нормативни мерки в противоречие на чл. 34 от Договора за функциониране на ЕС (ДФЕС), съгласно който „Количествените ограничения върху вноса и всички мерки, имащи равностоен ефект, се забраняват между държавите-членки“. Към момента мерки, подобни на предвидените в проекта, не са предприети в нито една държава-членка на ЕС.
2. Проектът представлява „технически регламент“ по смисъла на Директива (ЕС) 2015/1535 от 9 септември 2015 г. Съгласно чл. 1 от Директивата, държавите членки са задължени да нотифицират пред ЕК подобни проекти преди да ги приемат. Справка в системата TRIS на ЕК показва, че България не е нотифицирала проекта и съответно той не е разгледан от ЕК. Евентуалното му приемане в противоречие с приложимата процедура ще доведе до наказателна процедура срещу България. За сравнение, България е нотифицирала в TRIS т. 5 от Решение № 159 от 08.03.2020 на Министерския съвет за предприемане на мерки във връзка със заболяването COVID-19 за забрана на износа на предпазни медицински средства (еднократни гащеризони, маски с филтър, хирургични маски, защитни очила, латексови/нитрилови ръкавици и калцуни). Много други държави също са нотифицирали проекти на законодателство с антикризисни мерки, което нагледно показва, че системата за нотификация по Директива (ЕС) 2015/1535 продължава да е задължителна и приложима в условията на пандемия и извънредно положение.
3. Освен нарушаване на свободата на движение на стоки, която стои в основата на единния вътрешен пазар на Европейския съюз, въвеждането на предвидената в проекта мярка представлява и ограничение на конкуренцията. Поради селективния й характер тя има всички белези на държавна помощ, която подлежи на нотификация пред Главна дирекция „Конкуренция“ на ЕК. Приемането на държавна помощ без предварително разрешение от ЕК е забранено от ДФЕС и представлява основание за образуване на дело от ЕК срещу България. Правилата за нотификация на държавна помощ също продължават да са приложими по време на криза. За сравнение, България е нотифицирала пред ЕК приетата с ПМС № 55 от 30.03.2020 г. мярка за изплащане на компенсации с цел запазване на заетостта на работниците и служителите при извънредното положение (т.нар. мярка „60/40“). Постановлението на МС изрично предвижда, че мярката може да се приложи само след одобрение от страна на ЕК.
4. Практика от ЕС и друго държави-членки за подобна регулация.
На 15.02.2017 г. Европейската комисия откри процедури за установяване на нарушения на правото на ЕС срещу Румъния и Унгария за това, че са въвели в националното си право протекционистки мерки, ограничаващи свободното движение на стоки и свободата на установяване. Основните критики на ЕК към влезлия в сила през 2017 в Румъния закон (големите търговци на дребно са задължени да предлагат най-малко 51% храни и селскостопански продукти от местни производители) са свързани със:
• Свободното движение на стоки.
• Нарушение на свободата на установяване, поради ограничаването на правото да на избор на продуктите, които се предлагат. Ограничение на тези права е възможно само в изрично определени случаи и при прилагане на принципа на пропорционалността.
• Предвижда се чрез държавно регулиране едни производители/доставчици да се облагодетелстват за сметка на други, което създава съмнение за забранена държавна помощ.
• През февруари 2020 Румъния е предприела стъпки за изменение на Закона си след наказателната процедура на ЕК.
През 2016 г. по повод мотивирано становище на Европейската комисия Словакия е оттеглила текст в закон за храните, съдържащ изискване към търговските вериги с голям оборот да публикуват и докладват информация относно произхода на стоките, които предлагат. Според Европейската комисия това изискване има ефект на количествени ограничения на свободното движение на стоки, тъй като води до създаване на предубеждение на потребителя към стоките с произход извън Словакия и насърчава търговските вериги да продават местни стоки.
В миналото неуспешни опити за въвеждане на мерки за насърчаване на потреблението на местни стоки са били предприемани и в други държави (напр. Ирландия, Германия).
5. Проучването ни на държави извън ЕС, които са въвели ограничения относно храните, показва следното:
• Само няколко държави извън ЕС (които не подлежат на европейските регулации) са въвели временно ограничение/забрана за износа на конкретни храни – Русия, Казахстан, Сърбия и Виетнам. Така например, Русия е ограничила износа на зърно в периода април-юни 2020 г., Казахстан е забранил износа на пшенично брашно, елда, захар, слънчогледово олио и някои зеленчуци до 15 април 2020 г., Сърбия е забранила износа на слънчогледово олио и други продукти. Дори тези държави обаче не предвиждат задължителна квота стоки от местно производство за търговците на храни.
• В Индия е съществувало задължение за 30% местни доставки, което се счита за анахронизъм и през 2019 г. е преразгледано, тъй като препятства навлизането на пазара на търговци като Apple, IKEA и много други, които разчитат на собствени марки със световна дистрибуция.
6. § 3 от преходните и заключителните разпоредби предвижда, че постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в Държавен вестник и се прилага до 31.12.2020 г. Същевременно, § 1 предвижда, че постановлението се приема във връзка със Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г. След като предвидените в постановлението тежки и антипазарни ограничения на търговията с храни се разглеждат като мярка в контекста на извънредното положение, то е налице е необяснима диспропорция между срока на извънредното положение (до 13.05.2020 г.) и тези ограничения (до 31.12.2020 г.). Тя няма нито юридическо, нито икономическо основание и води до още по-съществено засягане на интересите на пазарните оператори и на потребителите.
7. Правните ни аргументи се подкрепят и са обследвани и обосновани в решение на КЗК № 228 от 28.02.2017 по ЗИД на ЗХ в същата посока. Заключението на Комисията гласи:
„Въвеждането на разпоредби, които да уреждат използването на понятието „българско“ за целите на опаковането, етикетирането и рекламирането на храни не е необходимо, тъй като тези въпроси вече са уредени на ниво ЕС.
Задължението за обектите за търговия с храни с годишен оборот над 2 млн. лв. част от количествата на определени групи предлагани продукти да са произведени в България ограничава конкуренцията в няколко аспекта. Тази регулация създава географски бариери за свободното движение на стоки, което е свързано с риск от излизане от пазара на някои чуждестранни доставчици, включително може да доведе до отпадане на продукти, които не са взаимозаменяеми с български. Всичко това е свързано и с редица неблагоприятни последици за потребителите като ограничен избор, по-високи цени, риск от дефицит на стоки, поради недостиг на български стоки, чрез които да се покрие минималния процент, риск от некачествени продукти в разрез с мотивите за здравето на гражданите. Освен това, разпоредбата не само поставя в привилегировано положение българските спрямо чуждестранните доставчици, но и малките спрямо големите търговци на дребно. Изискването за минимален процент български продукти ограничава и възможностите на търговците на дребно сами да определят стратегията, чрез която да привличат потребителите. Пазарната икономика се основава на взаимодействието между търсенето и предлагането, поради което естествените пазарни механизми, а не регулации биха създали предлагане, което да удовлетвори насрещното търсене. Трябва да се има предвид също, че в действащата нормативна уредба са предвидени средства за защита на българските производители от нелоялни търговски практики от страна на търговците на дребно, поради което не е необходимо въвеждането на допълнителни мерки в тази насока, които ограничават конкуренцията. Дефиницията за свежи плодове и зеленчуци, която изключва тези, които не са произведени в България, също може да ограничи конкуренцията, като ограничи свободното движение на стоки, създавайки риск от връщане назад във времето към дефицит на плодове и зеленчуци извън сезона, характерен за периода преди либерализиране на външната търговия. Нормативното определяне на по-кратък срок за плащане за бързо развалящи се храни представлява допълнителна ненужна намеса в свободата на договаряне, която е възможно да се окаже в ущърб на доставчиците, които е трябвало да защити, при евентуално предоговаряне на други условия по договора.
Подпомагането на българските производители не следва да се осъществява чрез мерки, които не само че не са в състояние да реализират заложените цели, но и ограничават конкуренцията, трябва да бъдат съобразени с правилата за държавни помощи и в рамките на правните възможности, предоставяни от Общата селскостопанска политика на ЕС.“

Най-четени

Орбан: Възстановителният план на ЕС е абсурд и перверзия

Орбан: Възстановителният план на ЕС е абсурд и перверзия

Предложението на Европейската комисия да насочи голяма част от възстановителния фонд на стойност 750 милиарда евро към относително по-богати страни е „абсурд и перверзия“, заяви унгарският премиер Виктор Орбан, цитиран от европейската редакция на Politico. „Да се финансират богатите с парите на бедните не е добра идея“

От 1 юли токът поевтинява при ЧЕЗ и "Енерго-Про", при ЕВН поскъпва

От 1 юли токът поевтинява при ЧЕЗ и "Енерго-Про", при ЕВН поскъпва

При намаляване на цената на газа с 9,4% от 1 юни, няма да променят парното, ще насложат поевтиняването върху цената на топлинната енергия от юли От 1 юли цената на тока за домакинствата в Западна и Североизточна България  ще бъде намален. Това стана ясно от онлайн брифинг на председателя на КЕВР Иван Иванов

Хиляди с новата безплатна карта от EasyPay - с нея зареждаш бързо пари, плащаш сметки, получаваш заплата или пенсия

Хиляди с новата безплатна карта от EasyPay - с нея зареждаш бързо пари, плащаш сметки, получаваш заплата или пенсия

Пластиката се издава за минути само срещу лична карта и е освободена от месечни такси за поддръжка Хиляди се възползваха от новата платежна карта на EasyPay, представена наскоро в националната мрежа на компанията в над 300 офиса в страната. Продуктът е подходящ за всеки, който полага грижи за своите средства и търси вариант за сигурното им

Националният борд по туризъм: Началото на туристическия сезон - около 15 юни

Националният борд по туризъм: Началото на туристическия сезон - около 15 юни

"Има всички предпоставки да бъде осъществен оптимистичният сценарий за старт на летния туристически сезон – около 15 юни." Това заяви Полина Карастоянова, директор на Националния борд по туризъм, предаде Нова тв. По думите ѝ има висока степен на готовност за добре организиран, но необичаен сезон

Утре пускат движението по целия обходен път на Габрово

Утре пускат движението по целия обходен път на Габрово

В новата 12 км отсечка е тунелът под Бакойския баир и най-големият стоманобетонен мост Утре – 4 юни, се пуска движението по новите 12 км от обходния път на Габрово. В отсечката е най-голямото изграждано досега у нас стоманобетоново мостово съоръжение, с дължина 640 м и отвор 160 м. Построено е по метода „конзолно бетониране“ и премоства широката

Българите сред най-пострадалите финансово от пандемията в ЕС

Българите сред най-пострадалите финансово от пандемията в ЕС

Жителите на Унгария, България, Италия, Гърция и Испания са отчели най-много финансови проблеми по време на пандемията от коронавирус, показва ново проучване сред гражданите на Европейския съюз, цитирано от БГНЕС. Датчаните, нидерландците, шведите, финландците и австрийците са изпитали най-малко проблеми по време на пандемията

Проучване на ЕП: България е сред най-засегнатите финансово в ЕС

Проучване на ЕП: България е сред най-засегнатите финансово в ЕС

Българите сме сред най-пострадалите финансово нации в ЕС от COVID-пандемията, според проучване на Европейския парламент. Загуби на доходи, безработица и невъзможност за покриване на дългове са основните проблеми на хората по време и след пандемията в Европа, сочи проучването на ЕП. Привеждайки теорията в практика, у нас това се оказва точно така

Аврамова: Водим разговори с превозвачите за промяна на обхвата на толсистемата

Аврамова: Водим разговори с превозвачите за промяна на обхвата на толсистемата

Коронавирусът не е спрял строителството в България. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, предаде Нова тв. „Ако други сектори на икономиката в България са прекъснали или са имали затруднения, то строителството е секторът, който е в пълна мобилизация. Не само строителните фирми, които имат големи обекти

Преизбраха проф. Николай Вълканов за председател на минно-геоложката камара

Преизбраха проф. Николай Вълканов за председател на минно-геоложката камара

Проф. дтн инж. Николай Вълканов бе избран втори мандат за председател на Българската минно-геоложка камара. Председателят на съвета на директорите на "Минстрой Холдинг" получи единодушната подкрепа на компаниите от минерално-суровинната индустрия на проведеното в петък общо събрание на камарата. В управителния съвет с мандат 2020-2022 г

Пекин е наредил на държавните фирми да не купуват от фермите в САЩ

Пекин е наредил на държавните фирми да не купуват от фермите в САЩ

Властите в Китай са казали на държавните фирми да прекратят купуването на соя и свинско месо от САЩ, съобщи "Ройтерс", позовавайки се на двама души, запознати със събитията след решението на президента Доналд Тръмп да отнеме търговските привилегии за Хонконг като санкция срещу намесата на Пекин в автономната територия

Най-коментирани

Националният борд по туризъм: Началото на туристическия сезон - около 15 юни

Националният борд по туризъм: Началото на туристическия сезон - около 15 юни

"Има всички предпоставки да бъде осъществен оптимистичният сценарий за старт на летния туристически сезон – около 15 юни." Това заяви Полина Карастоянова, директор на Националния борд по туризъм, предаде Нова тв. По думите ѝ има висока степен на готовност за добре организиран, но необичаен сезон

Рилският манастир се спасява от фалит по схемата 60/40

Рилският манастир се спасява от фалит по схемата 60/40

Има заплаха обителта да бъде изключена от списъка на ЮНЕСКО Най-голямата света обител у нас - Рилският манастир, е пред фалит заради липсата приходи по време на извънредното положение, както и фактът, че не е получил държавната си субсидия, съобщи Нова телевизия. Къде са парите от държавната субсидия - това се питат в Рилската света обител

Орбан: Възстановителният план на ЕС е абсурд и перверзия

Орбан: Възстановителният план на ЕС е абсурд и перверзия

Предложението на Европейската комисия да насочи голяма част от възстановителния фонд на стойност 750 милиарда евро към относително по-богати страни е „абсурд и перверзия“, заяви унгарският премиер Виктор Орбан, цитиран от европейската редакция на Politico. „Да се финансират богатите с парите на бедните не е добра идея“

300 000 малки бизнеси, включително и кръчмите, ще купуват ток от борсата

300 000 малки бизнеси, включително и кръчмите, ще купуват ток от борсата

300 000 малки бизнеси, включително ресторанти, кафенета, шивачни, адвокатски кантори, ще купуват ток от свободния пазар от 1 октомври. Това ще стане, ако парламентът приеме промените в енергийния закон, който в петък внесоха председателят на енергийната комисия в парламента Валентин Николов и група депутати

ЕС дава 33 млрд. евро на Румъния по плана за възстановяване на икономиката

ЕС дава 33 млрд. евро на Румъния по плана за възстановяване на икономиката

Румънският евродепутат Зигфрид Мурешан заяви, че Румъния ще получи 33 милиарда евро съгласно плана за възстановяване на икономиката на Европейския съюз, представен вчера от Европейската комисия, съобщава телевизия "Диджи 24". Мурешан изтъкна, че Румъния е един от основните бенефициенти на новия европейски инструмент

"Интерпартнерс" е новата рекламна агенция на „ЛУКОЙЛ-България”

"Интерпартнерс" е новата рекламна агенция на „ЛУКОЙЛ-България”

"Интерпартнерс" е новата рекламна агенция на „ЛУКОЙЛ-България”, избрана от компанията да отговаря за цялостното й рекламно обслужване. Тя спечели мащабен конкурс, в който се включиха близо двадесет от водещите комуникационни агенции у нас. С помощта на новата агенция "ЛУКОЙЛ" иска да модернизира общуването си с потребителите

Лада чукна 50 г. преди да напусне ЕС и България

Лада чукна 50 г. преди да напусне ЕС и България

Руснаците правят 800 промени във Fiat 124 През април се навършиха 50 години от началото на производството на съветските автомобили LADA, пуснати на пазара в началото под марката "Жигули". Преди ден от руската компания официално потвърдиха, че спират да продават моделите си в ЕС, включително и в България

Почти 50 000 души останаха без работа в Хърватия заради коронавируса

Почти 50 000 души останаха без работа в Хърватия заради коронавируса

Преди началото на кризата с COVID-19 в Хърватия имаше 134 717 регистрирани безработни, а до 2 юни този брой нарасна до 15 772, съобщават хърватски медии. През първите два месеца на кризата заради коронавируса без работа останаха почти 50 000 души, сочат данни на Хърватския статистически институт, цитирани от портала Индекс, предава БТА

Иван Иванов: Ако някой не е разбрал, че КЕВР работи в обществен интерес, никога няма да го разбере

Иван Иванов: Ако някой не е разбрал, че КЕВР работи в обществен интерес, никога няма да го разбере

Парното щяло да поевтинее средно с 14%, а не да поскъпне, обяви председателят на КЕВР Цената на парното за предстоящия есенно-зимен отоплителен сезон средно за страната ще бъде с 14% по-ниска от цената, която беше за миналия зимен период. Това каза на онлайн брифинг председателят на Комисията за енергийно и водно регулиране  Иван Иванов

НАП ще запечатва обекти само на доказано недобросъвестни търговци

НАП ще запечатва обекти само на доказано недобросъвестни търговци

Националната агенция за приходите (НАП) актуализира указание към служителите си за налагане на принудителната административна мярка „запечатване на търговски обект“. Липсата на реквизити във фискалните бонове, несъхраняването в търговските обекти на паспорт на касовите апарати или проблеми във връзката при предаване на данни към НАП няма

Лада чукна 50 г. преди да напусне ЕС и България

Лада чукна 50 г. преди да напусне ЕС и България

Руснаците правят 800 промени във Fiat 124 През април се навършиха 50 години от началото на производството на съветските автомобили LADA, пуснати на пазара в началото под марката "Жигули". Преди ден от руската компания официално потвърдиха, че спират да продават моделите си в ЕС, включително и в България

Иван Иванов: Ако някой не е разбрал, че КЕВР работи в обществен интерес, никога няма да го разбере

Иван Иванов: Ако някой не е разбрал, че КЕВР работи в обществен интерес, никога няма да го разбере

Парното щяло да поевтинее средно с 14%, а не да поскъпне, обяви председателят на КЕВР Цената на парното за предстоящия есенно-зимен отоплителен сезон средно за страната ще бъде с 14% по-ниска от цената, която беше за миналия зимен период. Това каза на онлайн брифинг председателят на Комисията за енергийно и водно регулиране  Иван Иванов

НАП ще запечатва обекти само на доказано недобросъвестни търговци

НАП ще запечатва обекти само на доказано недобросъвестни търговци

Националната агенция за приходите (НАП) актуализира указание към служителите си за налагане на принудителната административна мярка „запечатване на търговски обект“. Липсата на реквизити във фискалните бонове, несъхраняването в търговските обекти на паспорт на касовите апарати или проблеми във връзката при предаване на данни към НАП няма

НСИ: Забавяне на икономическия растеж до 2,4% в началото на 2020 г.

НСИ: Забавяне на икономическия растеж до 2,4% в началото на 2020 г.

Икономическият растеж в страната се забави рязко през първото тримесечие на настоящата година най-вече в резултат на отслабване на крайното потребление още преди коронавирусната пандемия да засегне тежко както българската, така и икономиките на основните търговски и бизнес партньори на нашата страна

Борисов се закани да смени КЕВР за глупостта 20% увеличение на парното

Борисов се закани да смени КЕВР за глупостта 20% увеличение на парното

Още днес ще се опровергае прогнозата за 20 % увеличение на парното. Това каза премиерът Бойко Борисов пред журналисти по време на инспекция на завършения обходен път на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка. За глупостта "20% увеличение на парното", "24 часа" първи написа. Той припомни, че България е успяла да договори намаление в цената на

Между 10 и 11 лв. е поскъпнала потребителската кошница у нас за година

Между 10 и 11 лв. е поскъпнала потребителската кошница у нас за година

Между 10 и 11 лв. е поскъпнала потребителската кошница на българина за година – от юни 2019 г. до юни 2020 г., сочат данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. По време на пандемията най-много са поскъпнали лимоните и джинджифила заради голямо търсене, но не само те. Доста са поскъпнали и оранжерийните краставици

Борисов: Продължаваме ударното строителство, въпреки пандемията (Видео)

Борисов: Продължаваме ударното строителство, въпреки пандемията (Видео)

Премиерът Бойко Борисов инспектира обходния път на Габрово, който бе пуснат за движение тази сутрин. С него са и вицепремиерът Томислав Дончев, министърът на регионалното развитие Николай Нанков и финансовият министър Владислав Горанов. Те преминаха по естакадата. Пътят е строен в началото на 80-те години, но свършва до пътя, който влиза в Габрово

Ще събират толтакси и за второкласни пътища

Ще събират толтакси и за второкласни пътища

След пускането на системата в началото на март се оказало, че   някои артерии се натоварват с над 50% повече, защото водачите заобикалят платените Трите месеца толеранс към превозвачите от стартирането на толсистемата в нощта срещу 1 март 2020 г. изминаха и се готви увеличаване на обхвата ѝ. Този път в него ще бъдат вкарани и редица второкласни

Утре пускат движението по целия обходен път на Габрово

Утре пускат движението по целия обходен път на Габрово

В новата 12 км отсечка е тунелът под Бакойския баир и най-големият стоманобетонен мост Утре – 4 юни, се пуска движението по новите 12 км от обходния път на Габрово. В отсечката е най-голямото изграждано досега у нас стоманобетоново мостово съоръжение, с дължина 640 м и отвор 160 м. Построено е по метода „конзолно бетониране“ и премоства широката

Борисов и Мицотакис решават пълното освобождаване на границите между Гърция и България

Борисов и Мицотакис решават пълното освобождаване на границите между Гърция и България

Искаме единни Балкани и модерна инфраструктура, защото това означава по-добри условия за бизнес, туризъм и търговия. Това заяви министър-председателят Бойко Борисов по време на телефонен разговор с премиера на Гърция Кирякос Мицотакис. Диалогът между държавите в нашия регион трябва да бъде по-активен