Tesla вече ги вгражда, Volkswagen залага на тези с активен въглен

Пандемията от COVID-19 накара водещи автомобилни производители да подобрят системите си за филтриране на купето. Много от тях от няколко години непрекъснато развиват климатичните си програми с цел максимално спиране на фините прахови частици.

За максимална защита компании като Tesla и Mercedes вече обявиха, че ще вграждат специални вирусни филтри в колите си, подобни на HEPA филтрите, които се ползват в самолетите.

Tesla притежава голям опит с HVAC системи и HEPA филтрите, свързани с работата по “Режим на защита на биологичното оръжие” в Model S и Model X. И двете използват HEPA филтри със системи HVAC.Американската фирма разработи новата патентована технология именно за тях.

Фирмата на Илън Мъск твърди, че системата за въздушно филтриране
HEPA е около 10 пъти

по-ефективна

от нормалния

автомобилен филтър Данните показват, че продуктът на Tesla премахва поне 99,97% от фините прахови частици и газообразни замърсители, както и бактерии, вируси, цветен прашец и спори.

Миналата седмица от Mercedes обявиха, че са готови да вграждат в моделите си специални “вирусни филтри”.

“В бъдеще колите ни ще са снабдени с пречистване на въздух от следващо поколение като високоефективни филтри за частици. Това са така наречените HEPA филтри, които ще могат да филтрират вируси и бактерии”, коментира Маркус Шефер, главен инженер на концерна.
Филтър за купето с активен въглен се монтира във всеки нов автомобил на Volkswagen. Целта е

да се защити

здравето

на клиентите,

страдащи от алергии, свързани със замърсяването на въздуха.

Системата, която използва такъв филтър, не е нова, като тя се казва Air Care Climatronic. Новото в случая е, че от VW я добавят в стандартното оборудване на своите автомобили. Филтърът не позволява проникването на полени, бактерии, гъбични спори и вредни газове в купето. Освен намалената вероятност за алергични реакции се предполага, че по-чистият въздух ще спомогне и за по-добро концентриране на водача.

Работата на филтъра може да бъде задействана от бутоните, регулиращи климатика. Към системата има и сензор, отчитащ нивото на замърсяване на въздуха, който ще може автоматично да задейства клапата за рециркулация в купето.

Собствениците на по-стари автомобили на марката също ще могат да се възползват от технологията, тъй като тя ще може да бъде монтирана допълнително.

Съвременните самолети се правят така, че да намаляват до минимум всяка възможност за заразяване. За това се разчита основно на така наречените HEPA въздушни филтри, които се правят по същата технология, по която се произвеждат и болничните. Тоест

поддържат

максимална

стерилност

Въздухът влиза от предната горна част и се задвижва назад и надолу, поглъщан от панелите до седалките на прозорците. Затова понякога седящите там имат шанса, че твърде силно духа от климатика. Филтрите са така направени, че смесват свеж въздух отвън с онзи в салона, преди да бъде върнат обратно напред.

“HEPA спира 99,999%, т.е. на практика всички, дори най-мъничките вируси с размери като 0,01 микрометър. Коронавирусът е от 0,08 до 0,16”, уверяват от американската компания Delta Airlines.

Историята на HEPA филтрите започва в средата на миналия век, когато е имало необходимост да се създаде филтър, който да улавя и най-малките частици, за да пази хората, работещи по проекта за атомна бомба “Манхатън”, от радиация. Десетина години по-късно терминът започва да навлиза масово за въздушни филтри в прахосмукачките, които улавят и най-малките частици.

За да се класифицира даден филтър като EPA/HEPA/ULPA, основният и най-лесноразбираем параметър е каква част от частиците с диаметър до 0,3 микрона успява да улови.

Шефът на Tesla Илън Мъск показва системите за филтриране на купето на автомобилите.
Шефът на Tesla Илън Мъск показва системите за филтриране на купето на автомобилите.