Мерките за дистанция са единственото различно нещо при провеждане на националното външно оценяване. Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев в "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ по повод явяването на матурите утре. Става въпрос за изпитите за вход в гимназия след VII клас - те са на 15 юни (по български език и литература) и е задължително носенето на маски. Ако някой не си носи маска - училищата са заредени.

Близо 60 000 седмокласници ще се явяват на изпити. 

На 17 юни ще бъдат изнесени по-подробни данни за резултатите от матурите.

"Резултатите от матурите са малко по-високи от предишната година, което вероятно е свързано с трудността, респективно леснотата на изпита. Значително по-високи са по английски, малко по-високи са по български език и литература. Това показва, че обучението в електронна среда не е повишило средните резултати от матурата. Тепърва ще анализираме различията", обяви образователният министър в тв студиото.

Като цяло обучението в електронна среда се проведе добре. Системата направи значителен скок, изтъкна Вълчев. Като принос за това имат както учениците, така и родителите, които са съдействали в процеса на учене.

Анализите показват, че 73-73% от учениците са учили синхронно. Около 2/3 от учениците са били по-мотивирани. 1-2% въобще не се били обхванати.

"Системата се справи добре, учениците учиха не по-малко. Ще имаме 600 иновативни училища", каза още Вълчев.

Присъственото образование, обаче е най-доброто, смята министърът. 

Няма шанс новата учебна година да започне на 1 септември, каза образователният министър Красимир Вълчев. "Заложили сме дата 15 септември за начало".

Тази година няма да има намалени средства за училищното образование, допълни министърът. Продължава и строежът на детски градини.

Висшите училища дават добра атестация на матурите, казват, че са надеждна оценка. На кандидатстудентските изпити има много повече отлични оценки, отколкото на матурите. Тази година е намален приемът на студенти във всички висши училища, включително и в Софийския университет. Това означава, че при равни други условия ще влязат ученици с по-високи резултати, обясни Вълчев.

Нашите висши училища през последните 2-3 десетилетия, занижиха критериите. Това беше част от стратегиите им за конкуренция. Но времето за това свърши. Студентите са по-малко. Ние като държава ще финансираме по-малко студенти, но с по-високо финансиране на един учащ. Имаме от друга страна комплексна оценка, която извличаме от рейтинговата система и тя им дава сигнала, че е по-важно да държат на качеството, че това дългосрочно ще им донесе повече средства, отколкото ако днес се изкушат да приемат повече студенти и занижат критериите.

При намален прием ще се влиза по-трудно, отколкото през минали години, каза министърът на образованието.