Министерството на земеделието, храните и горите не изпълнява поетите ангажименти, ограничава свободната конкуренция и създава хаос на пазара. Това се казва в становище на Сдружението за модерна търговия, в което членуват големите търговски вериги у нас. Според тях има поредица от решения "на парче". Само за 1,5 месеца постановление №70 за регионални български стоки във веригите е променено два пъти и отново имало груба намеса в дейността на търговските вериги. Освен него били приети "несъобразени" текстове в Закона за управление на агрохранителната верига, а инструкцията на агенцията по храните за допълнителни проверки за пестициди на вносните плодове и зеленчуци водела до липсващи стоки по борсите, повишени цени и протести.
Основното недоволство на Сдружението за модерна търговия е от приетото от Министерския съвет на 12 юни 2020 г. Постановление №118, с което се прави ново изменение на Постановление №70. Поправката предвижда 90% от площта за излагане на някои млечни продукти (кисело мляко, заквасена сметана, пастьоризирано прясно мляко, бели саламурени сирена, цедено мляко, катък, кашкавал, извара и кефир) да бъде за продукти, произведени от български производители от 100% сурово мляко. Веригите твърдят, че в момента при някои от изброените млечни продукти предлагането е дори над 90%, при други обаче е под този процент, а количествата се определяли единствено на базата на потребителското търсене.
Така разбирателството между веригите и министър Танева след помирителната среща при премиера Бойко Борисов на 14 април отново е нарушено. В началото на април двете страни си размениха остри реплики.
В позицията си търговските вериги се обявяват за защита на българската суровина, но са категорично против намесата в продуктовата политика и разпределението на търговските площи. Веригите заявяват, че българските продукти са огромен процент от асортимента им, а през последните два месеца били увеличени допълнително.Търговските оператори не само стриктно изпълнили и продължават да изпълняват поетите ангажименти, но дори и ги надхвърляли, осъзнавайки отговорността си за подкрепата на българската икономика

"Приветстваме посоченото от Сдружението за модерна търговия, че асортиментът от български продукти в търговските вериги през последните два месеца се е увеличил, което от своя страна доказва, че приетото ПМС е работещо", отговориха в своя позиция от земеделското министерство. Постановлението по никакъв начин не нарушавало досегашните доставки в търговските обекти на български продукти и такива внесени от други държави.
"МЗХГ следва политика, която цели гарантиран и улеснен достъп на потребителите до продукцията на регионални (местни) производители. Действията на министерството са насочени в подкрепа на българското производство, на малките и местни производители за запазване на поминъка им", казаха от агроведомството. В последното прието изменение на чл. 2 от ПМС № 70 се прецизирал асортиментът от млечни продукти, като фокусът бил върху традиционните български продукти. Чрез направеното изменение не се нарушавали досегашните канали на доставка в търговските вериги на продукти, без значение на производителя им. Двете изменения по ПМС са направени по искане на Сдружението за модерна търговия, твърдят от земеделското министерство.