Изследване на Националния статистически институт показва, че през периода 2016 - 2018 г. 30.1 на сто от предприятията с 10 и повече заети осъществяват иновационна дейност, като в сравнение с предходното изследване (2014 - 2016 г.) иновационната им активност се увеличава с 2.9 пункта (от 27.2 на 30.1 на сто). Ръст се наблюдава както при предприятията в индустриалния сектор, така и при тези в сектора на услугите - съответно с 3.7 и 2.5 пункта, предава БТА.

Иновационната активност на предприятията в индустрията (35.3 на сто) е по-висока, отколкото на предприятията, предоставящи услуги (24.6 на сто). Най-голям е делът на иновационно активните предприятия в групата на големите предприятия (с 250 и повече заети) - 76.1 на сто.

През 2018 г. оборотът на иновационно активните предприятия съставлява 57 на сто от оборота, а заетите - 57.8 на сто от заетите във всички предприятия. В 29.2 на сто от иновационно активните предприятия повече от половината заети са с висше образование, докато в предприятията без иновационна дейност този дял е 17.3 на сто.

През наблюдавания период 18.4 на сто oт всички предприятия реализират продуктови иновации (нови или усъвършенствани стоки и услуги), а 20.8 на сто внедряват нови или усъвършенствани бизнес процеси. От предприятията с продуктови иновации най-голям е делът на тези, които през периода 2016 - 2018 г. реализират на пазара само нови или усъвършенствани стоки - 48.3 на сто. Нови или усъвършенствани услуги предоставят 27.5 на сто от предприятията, а едновременно нови или усъвършенствани стоки и услуги - 24.2 на сто. Повече от половината (51.5 на сто) oт предприятията с продуктови иновации реализират стоки или услуги, които са нови не само за тях, но и за пазара, т.е. не са били предлагани преди това от техните конкуренти.

Предприятията осъществяват различни видове бизнес процесови иновации, като най-много от тях внедряват нови или усъвършенствани: методи за производство на стоки и предоставяне на услуги - 11.6 на сто; бизнес практики за организиране на работния процес и взаимоотношенията с други предприятия и организации - 9.2 на сто; методи за комуникация и обработка на информация - 8.9 на сто; маркетингови методи за промотиране, опаковане, ценообразуване, продуктов пласмент и обслужване след продажбата - 8.6 на сто.

За осъществяване на иновационната си дейност 15.9 на сто от иновационно активните предприятия си сътрудничат с други предприятия, научни организации и други партньори. При големите предприятия този дял е 26.9 на сто.

През 2018 г. 41.3 на сто от оборота на иновационно активните предприятия е реализиран от продажби на чуждестранни клиенти, като 26.5 на сто се дължи на клиенти от държави - членки на Европейския съюз, и на Европейската асоциация за свободна търговия, а 14.8 на сто - на клиенти от други държави. Клиентите от България формират 58.7 на сто от оборота на иновационно активните предприятия, докато при предприятията, които нямат иновационна дейност, този дял е по-висок - 72.5 на сто.

Икономическата дейност в индустрията, в която има най-висок дял на иновационно активни предприятия, е "Производство на лекарствени вещества и продукти" (66.7 на сто). В сектора на услугите след "Научноизследователската и развойна дейност" (НИРД), в която всички предприятия са иновативни, тъй като НИРД е вид иновационна дейност, се нареждат дейностите в областта на информационните технологии (56.7 на сто).