Оборотите са паднали средно с 11 на сто

23% е средният спад в броя на клиентите в големите търговски вериги през първите 6 месеца заради коронакризата. Оборотите пък са паднали с около 11%, в хранителните намалението е по-малко, в нехранителните - за обувки, детски играчки и строителни материали - по-голямо. Това показват данните от анкета, в която са участвали 8 от членовете на Сдружението за модерна търговия. Те са сред водещите ритейлъри в България с пазарен дял от над 30%.

Намалението в броя на клиентите варира между 10 и 50% за различните вериги за различните периоди на кризата. При хранителните спадът е средно малко над 16 на сто. Участниците в проучването казват, че след първоначалния пик на презапасяване,

хората са

започнали да

пазаруват

по-рядко,

но по повече артикули и по-прагматично. По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост. Не били уволнявали служители и така над 20 000 българи са запазили работните си места.

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината са затворили 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%. Най-голямо понижение беше отчетено от “Дайхман” – 50% заради затварянето на 19 от 21 обекта.

По време на кризата българите са пазарували основно продукти от първа необходимост като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.

Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци, за да се прекарва по-малко време в магазините, и покупката на повече продукти. В сектор “Направи си сам” хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

При някои от хранителните вериги спадът на оборотите е минимален, при други е 5-10%. В началото на кризата, при презапасяването със стоки, са били

отчетени ръстове

на оборотите,

които са били последвани от по-съществени спадове в периода април-май.

В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени при “Хиполенд” и “Дайхман”, заради затварянето на магазини и отлагането на покупки на детски стоки, облекла и обувки.

Кризата е променила модела на работа на търговските вериги. Тя е принудила търговските вериги изключително бързо да се адаптират в две посоки. Първата е да се осигури непрекъсваемост на доставките на храни и стоки от първа необходимост. Второто направление било да се осигурят безопасността и здравето на клиентите и служителите на веригите.

Кризата е довела не само до промяна на начина на работа, но и до огромни непредвидени разходи. Например само за един месец инвестициите на “Лидл” за изпълнение на мерките са били за над 600 000 евро.

Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици, като са предоговорили срокове за плащане. Освен това веригите са подкрепили български производители, като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки. Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изрази в повишено търсене на местни храни.

Като пример за мярка във вреда на бизнеса обаче веригите посочват постановлението за продажба на храни от регионални производители, което влошило диалога с институциите. Повечето успели да предоговорят наемите в затворените молове.

Кризата е доведела и до адаптиране на плановете за развитие на търговските вериги. За 2020 г. “Билла”

планира да

отвори 6 нови

магазина

и да обнови 8 други. “Kауфланд” ще продължи да следва стратегията си за развитие и отваряне на нови обекти и модернизиране на съществуващите, както и да увеличи асортимента на собствената си марка “Брей!”. “Лидл” ще продължи с фокус върху своите клиенти, като им осигурява прецизно планирани продуктови предложения и търговски акции, иновации и нови магазини. “Фантастико” продължава разширяването на мрежата си и по време на кризата отвори нов магазин, като планира и още един през следващата година.

При нехранителните вериги обаче се наблюдава съществена промяна на плановете за развитие. Например “Mr. Bricolage” ще реализира по-бавно планираните проекти с цел компенсиране на спадовете в резултатите си, като средното забавяне е между 6 и 12 месеца. Акцентът за “Хиполенд” вече не е върху откриването на нови обекти, защото е икономически неефективно, а в подобряването на резултатите на съществуващите такива и на онлайн магазина си. Deichmann планира спиране на инвестициите и експанзията през тази година.