На Здравков са издадени 62 санкции, още 24 са връчени на съпругата му Екатерина, която дори няма книжка

56 от глобите са отменени, а платените са само 12, като всяка е намалена от 5 хил. на 500 лева

Само един от шофьорите, които незаконно превозват с джипове туристи до Седемте рилски езера, през последните години е получил глоби за над 300 хил. лв.

Това става ясно от отговори на Министерството на околната среда на въпроси, изпратени от “24 часа”. Поводът е продължаващата незаконна дейност на джиповете, които не спряха да се движат в природен парк “Рила”, въпреки че екоминистърът Емил Димитров изрично им забрани.

“Офроуд “Седемте рилски езера” се затваря, както и автомивка “Седемте рилски езера”. Хората от този лифт нагоре ходят пеша. Те идват да се любуват на природата, ние трябва да я пазим за идните поколения”, каза той преди две седмици.

Явно обаче не е толкова лесно да се прекрати практиката от 20 години джипове да качват до езерата срещу 15 лв. туристи, на които не им се чака на опашка за лифта. Дирекцията на Национален парк “Рила” е предприела множество действия, които не са имали ефект, многократно е търсено съдействие от органите на МВР, сигнализирана е и Районна прокуратура - Дупница, която е сметнала, че има конкретни факти за извършване на престъпление, уточняват от МОСВ.

От националния парк са правени и съвместни акции с НАП, Пътна и Икономическа полиция, Държавната агенция “Автомобилна администрация” и други.

Въпросният шофьор, който от 2012 г. е глобяван многократно, е Кирил Здравков. Глобите обаче са обжалвани и едва малка част от тях са платени.

През 2012 г. от 202 констатирани нарушения на територията на парка, 110 са за нерегламентирано преминаване с автомобили. На Кирил Здравков са издадени 62 глоби, още 24 са връчени на съпругата му Екатерина Здравкова. Общата сума на санкциите е 310 хил. лв. 56 от глобите обаче са отменени, а платените са само 6, като всяка от тях е намалена от 5 хил. на 500 лв.

Съпругата на Здравков също е получавала санкции, тъй като се оказва, че автомобилите се водят на нейно име.

При направени

справки обаче

излиза, че тя

няма книжка

Всички наказателни постановления срещу нея са отменени от съда.

Данните показват, че Здравков е получавал глоби до 2016 г. - още 40 на брой. 6 от тях са платени, като стойността им отново е намалена на 500 лв. Така общо платените глоби от Кирил стават 12.

А общо констатираните нарушения на територията на парка от 2012 г. досега са 832. С годините броят им спада. 249 от тях са за нерегламентирано движение на моторни превозни средства в района на Седемте рилски езера.

От началото на тази година общо съставените констативни протоколи за установени административни нарушения за целия национален парк са 61, от които 6 за МПС. За 2 от тях са изпратени сигнали до Районна прокуратура – Дупница. Глобата варира от 100 до 5 000 лв. Има случаи на системно нарушаване, като са издадени наказателни постановления за 5000 лв.

“Ние

караме

незаконно,

защото не искат

да ни дадат

възможност да

работим законно

Примерно кметът би трябвало да ни даде разрешителни. Има хора за джип, има за лифт, има и пешеходци много”, коментира преди дни Здравков пред Би Ти Ви. Обяснението за дейността му е, че шофьорите искат да си плащат данъци и да получат лиценз за превозите, но им се отказва.

“В компетентността на МОСВ е опазването на околната среда и предотвратяване на увреждане на природата. МОСВ не издава лицензи и не узаконява дейности по превоз на пътници”, отвръщат от министерството.

И добавят, че от 17 март тази година е в сила заповед на министъра за създаване на защитена зона “Рила буфер”. В нея влиза въпросният път в частта си от началната станция на лифта до 17-и стълб. Там е границата на Национален парк “Рила” под хижа “Рилски езера”, в който движението на автомобили също е забранено. Съгласно заповедта по този път се допуска движение на МПС само в извънредни случаи – при пострадали лица, при пожари и горскостопанска дейност. Пътят, по който досега са се качвали джипове, за да превозват туристи, е сервизен и движението по него може да бъде ограничавано и да бъде разрешавано от РИОСВ и НП “Рила”. Което означава, че те извършват контрола по него.

До края на сезона пътят ще бъде охраняван от полицията в Кюстендил и горската стража - в по-долната част на трасето, а по-нагоре от рейнджърите на Национален парк “Рила”.

По повод нарушенията от изминалия уикенд, в който стотици хора се стекоха към Рилските езера, от министерството уверяват, че компетентните институции са уведомени, като са им предоставени и списъци с регистрационните номера на превозните средства.

Джиповете не

се отказват и

започват да

използват

други пътища

за превоза на туристи. Според министерството те са общинска собственост и то не може да предприеме мерки за спиране на движението по тях.

Вчера Югозападното държавно предприятие извърши проверка на територията на Държавно горско стопанство “Дупница”. Тя е установила, че в района на хижа “Пионерска” са идентифицирани 4 трасета с характеристика на временни пътища, които са подходящи за движение на джипове. И четирите пътя попадат в обхвата на горското стопанство, но са общински.

По-рано този месец стана ясно, че за по-добър контрол над незаконния превоз в защитената територия ще бъде изградена нова сграда - Контролно-информационен пункт. Целта е тя да дава възможност за присъствие на повече служители на парковата администрация и на Планинската спасителна служба. Тя ще бъде в съседство с многоетажната хижа “Рилски езера”, която е използвана досега под наем от парковите служители при осъществяване на контрол.

Освен това там посетителите ще могат да получават информация за туристическите маршрути, местните забележителности, биоразнообразието, за правилата за поведение на посетителите, режимите и нормите в защитената територия.

Седемте рилски езера е много популярна дестинация напоследък.
Седемте рилски езера е много популярна дестинация напоследък.

До 200 000 туристи годишно посещават езерата, това води до замърсяване и свличане на почвата във водите им

Хиляди туристи се отправят към района на Седемте рилски езера в летните месеци в последните години. Напоследък потокът дори се засили.

Изследване на екипа, който подготви актуализацията на плана за управление на Национален парк “Рила”, показва, че посетителският поток в защитената територия на годишна база се движи в порядъка на 100-200 хил. души. Данните от дирекцията на парка са, че средният годишен брой преминаващи, предимно посетители без нощувка, за периода 2000-2014 г. е 100 018 души. Наблюдават се съществени вариации - през 2000 г. са били около 50 хил., през 2012-а достигат до 268 хил., през 2014 г. падат до около 100 хил.

С пускането на лифта в експлоатация

преди 12 г.

достъпът до

езерата стана

по-лесен

и вече дотам могат да стигнат и не токова добре подготвени планинари, дори се качват и такива с джапанки и маратонки. По-голямата част са т. нар. еднодневни пикник туристи, които идват в почивните дни, за да стигнат до езерата на кратка разходка.

Истинските планинари нощуват повече от 1 ден и правят планински преходи, наслаждават се на природата в търсене на спокойствие и почивка.

Масовият улеснен достъп до по-високите части в парка доведе и проблема с овладяване на замърсяването освен с битови отпадъци, но и най вече утъпкването. Затлачването на някои езера се наблюдава все по-сериозно, констатират еколози. Струпването на хора води до утъпкване и след това свличане на почвата в езерата.

Лифтът е с капацитет от 700 души на час. В почивните дни опашките стават километрични.

Еколози предупреждават, че чрез масовия туризъм може бързо да се изконсумира красотата на Рилските езера, заблатяването се увеличава в резултат на ерозията.

В началото на юни Националният парк “Рила” започна голям проект за 12 млн. лв. рехабилитация и изграждане на съоръжения по пътека от горна лифтова станция - хижа “Рилски езера” - Сухият чал - езеро Бъбрека, езеро Сълзата - езеро Бъбрека - езеро Близнака - Трилистник - езеро Рибно.

Дейностите се извършват и от всички страни (източен и западен бряг) на езеро Долно - хижа “Рилски езера” и от Рибно езеро по лятната туристическа пътека до хижа “Рилски езера”.

Оформя се маркирана туристическа пътека и се изграждат съоръжения за ограничаване на туристопотока по цялата дължина на туристическата пътека от горна лифтова станция и от Рибно езеро по лятната туристическа пътека до хижа “Рилски езера”.

Пътеките са насипани с трошена каменна настилка, за да може туристите да вървят само по тях. Не е ясно обаче дали това ще има ефект и ще може стотиците посетители на ден да бъдат вкарани в точно определените маршрути. Ще се поставят парапети против преминаване на хората извън разрешените пътеки, ще има дървени мостчета и скари.

Целта е

намаляване на

човешкия натиск

на по-овлажнени

места

Трасето от езеро Бъбрека до езеро Сълзата ще се изпълни с каменни плочи с използване на съществуващ скален материал. Също така ще се извърши оформяне на маркирани пешеходни пътеки, спиращи туристопотока по алтернативни трасета. Ще се затвори достъпът по нерегламентирани пътеки.

Ще има указателни и информационни табели. В рамките на големия проект ще бъдат прочистени и дъната на езерата.