Всеки трети софиянец приготвя домашна продукция

51% са участвали в събиране на реколта

32% хапват туршия, 13% - кисело зеле, показва проучване на “Тренд” по поръчка на “24 часа”

Половината от българите участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти и правят зимнина.

51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта.

660 хил. (12%)

са участвали

в коленето на

прасе

Това показват данните от национално представително проучване, проведено от Изследователския център “Тренд” по поръчка на “24 часа”, в което между 29 август и 5 септември са анкетирани 1008 пълнолетни българи.

79% консумират домашно приготвени или отгледани продукти, едва 20% не го правят. Данните показват, че с повишаване на възрастта нараства и делът на консумиращите домашни продукти.

В малките градове и селата процентът на хората, които слагат домашно приготвени храни на трапезата си, е по-висок в сравнение с областните градове и столицата.

Най-често

хората ядат

туршия - 32%,

компоти – 28%, зеленчуци/зеленчукови консерви – 25%. Сред предпочитаните домашни продукти от българите са още лютеница, сладко, кисело зеле, ракия, месо, яйца, млечни продукти и т.н.

Половината от анкетираните твърдят, че участват в отглеждането или приготвянето на домашни продукти. Другата половина - 49%, не го правят. С нарастването на възрастта се увеличава делът на хората, които участват в тези занимания. 81% от живеещите в селата споделят, че участват в отглеждането или приготвянето на домашни продукти. В столицата този дял е 25%.

В проучването бяха тествани различни твърдения, свързани с домашно приготвени продукти. 83% посочват, че ги консумират, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина, а едва 8% не са съгласни с това.

Причината 81% да предпочитат собствена продукция на трапезата си е, защото знаят какво съдържа.

За близо две трети от българите приготвянето и консумацията на домашна зимнина

излиза

по-евтино

За 27% това не е определящ фактор.

76% ядат домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството. 12% не са съгласни. В тази група попада по-висок дял млади.

Близо три четвърти посочват, че консумират такива продукти, защото има откъде да ги вземат и кой да им ги произведе. Делът в столицата е по-малък (50%) в сравнение с останалите населени места.

Иначе 55% от българите посочват, че си приготвят зимнина.

Отново в селата и малките градове делът на приготвящите е по-висок.

В София 33%

посочват, че си

приготвят

зимнина

С увеличаване на възрастта се увеличава делът на участващите в това занимание.

От зимнината, която приготвят, най-голям е делът на компотите – 48%, туршия – 46%, лютеница/кьопоолу/айвар/лютика – 30%, кисело зеле – 28%.

Други продукти, които са предпочитани от българите за зимнина, са сладка, печени чушки, кисели краставички, консерви, колбаси, плодове и др.

51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта, а 44% - в садене. По 42% са съответно дяловете, свързани с обръщане на земя/копаене/ прекопаване, както и с отглеждане на градински продукти.

660 хил. българи са участвали в колене на прасе, 7% - в доене на домашни животни.

Културата на домашната храна владее и 66% от младите

Потребителите са убедени, че тази храна и зимнината са по-качествени и спестяват пари

ЕВЕЛИНА СЛАВКОВА

Високите нива на консумация на домашно приготвени продукти и зимнина не са особена изненада като социологически резултат. Данните дават добра отправна точка за хранителните навици на българите днес, но и за запазване на традициите в това отношение. 

Най-общо може да кажем, че тази културна особеност на българина е жива. Модерният начин на живот, изобилието от хранителни продукти в магазините не са заличили обичайното за българите приготвяне на зимнина и предпочитанието им към консумация на домашно приготвени продукти.

Има обаче един специфичен момент в това отношение, който е важно да бъде отчетен. В малките градове и селата, където живеят основно възрастни хора, консумацията на домашно приготвени продукти и зимнина е в голяма степен традиция. В същото време е и

по-евтин

начин

да живеят

Близо две трети от българите споделят, че консумират домашно приготвени продукти, защото им излиза по-евтино. 86% от живеещите в селата твърдят това.

Спецификата идва от факта, че и хората с по-висок материален статус, живеещи в големите градове или в столицата, също консумират домашно приготвени продукти и зимнина. Това в някаква степен пак е свързано с традиция, има кой да го приготви и т.н. Същевременно има връзка и със създадената в последните години култура, че тази храна е по-качествена от онази, която купуваме в магазина. Дори големите хранителни търговски вериги се водят от това разбиране и рекламират определени свои продукти като домашни, произведени в дадено населено място, с цел да повишат тяхното качество в очите на потребителя, а съответно и търсенето.

Цели 83% от българите споделят мнението, че консумират

домашно

приготвени

храни, защото са

по-качествени

от тези в магазина. Тоест приготвянето на традиционни домашни продукти и зимнина вече не е свързано само с материалното положение на българина и традициите, а също и с формирането на нова потребителска култура за качеството на храната, която консумираме.

Данните показват и друг важен момент. Приготвените домашни продукти и зимнина не се “модернизират”. Туршии, компоти, сладко, лютеница, кисело зеле и т.н. си остават традиционно приготвяни продукти.

Разлика се отчита сред по-младите, които са по-дистанцирани във вземането на участие в процеса на приготвяне на домашна храна и зимнина, но същевременно не са дистанцирани от консумацията им. 66% от младите на възраст 18-29 години консумират такива продукти, защото

има кой да им

ги произведе

Големият въпрос е дали тези традиции след 10 или 15 години ще останат живи. И дали смяната на поколенията няма да заличи тази специфична българска “буркан” култура.