Всеки трети софиянец приготвя домашна продукция
51% са участвали в събиране на реколта
32% хапват туршия, 13% - кисело зеле, показва проучване на “Тренд” по поръчка на “24 часа”
Половината от българите участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти и правят зимнина.
51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта.
660 хил. (12%)
са участвали
в коленето на
прасе
Това показват данните от национално представително проучване, проведено от Изследователския център “Тренд” по поръчка на “24 часа”, в което между 29 август и 5 септември са анкетирани 1008 пълнолетни българи.
79% консумират домашно приготвени или отгледани продукти, едва 20% не го правят. Данните показват, че с повишаване на възрастта нараства и делът на консумиращите домашни продукти.
В малките градове и селата процентът на хората, които слагат домашно приготвени храни на трапезата си, е по-висок в сравнение с областните градове и столицата.
Най-често
хората ядат
туршия - 32%,
компоти – 28%, зеленчуци/зеленчукови консерви – 25%. Сред предпочитаните домашни продукти от българите са още лютеница, сладко, кисело зеле, ракия, месо, яйца, млечни продукти и т.н.
Половината от анкетираните твърдят, че участват в отглеждането или приготвянето на домашни продукти. Другата половина - 49%, не го правят. С нарастването на възрастта се увеличава делът на хората, които участват в тези занимания. 81% от живеещите в селата споделят, че участват в отглеждането или приготвянето на домашни продукти. В столицата този дял е 25%.
В проучването бяха тествани различни твърдения, свързани с домашно приготвени продукти. 83% посочват, че ги консумират, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина, а едва 8% не са съгласни с това.
Причината 81% да предпочитат собствена продукция на трапезата си е, защото знаят какво съдържа.
За близо две трети от българите приготвянето и консумацията на домашна зимнина
излиза
по-евтино
За 27% това не е определящ фактор.
76% ядат домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството. 12% не са съгласни. В тази група попада по-висок дял млади.
Близо три четвърти посочват, че консумират такива продукти, защото има откъде да ги вземат и кой да им ги произведе. Делът в столицата е по-малък (50%) в сравнение с останалите населени места.
Иначе 55% от българите посочват, че си приготвят зимнина.
Отново в селата и малките градове делът на приготвящите е по-висок.
В София 33%
посочват, че си
приготвят
зимнина
С увеличаване на възрастта се увеличава делът на участващите в това занимание.
От зимнината, която приготвят, най-голям е делът на компотите – 48%, туршия – 46%, лютеница/кьопоолу/айвар/лютика – 30%, кисело зеле – 28%.
Други продукти, които са предпочитани от българите за зимнина, са сладка, печени чушки, кисели краставички, консерви, колбаси, плодове и др.
51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта, а 44% - в садене. По 42% са съответно дяловете, свързани с обръщане на земя/копаене/ прекопаване, както и с отглеждане на градински продукти.
660 хил. българи са участвали в колене на прасе, 7% - в доене на домашни животни.
Културата на домашната храна владее и 66% от младите
Потребителите са убедени, че тази храна и зимнината са по-качествени и спестяват пари
ЕВЕЛИНА СЛАВКОВА
Високите нива на консумация на домашно приготвени продукти и зимнина не са особена изненада като социологически резултат. Данните дават добра отправна точка за хранителните навици на българите днес, но и за запазване на традициите в това отношение.Най-общо може да кажем, че тази културна особеност на българина е жива. Модерният начин на живот, изобилието от хранителни продукти в магазините не са заличили обичайното за българите приготвяне на зимнина и предпочитанието им към консумация на домашно приготвени продукти.
Има обаче един специфичен момент в това отношение, който е важно да бъде отчетен. В малките градове и селата, където живеят основно възрастни хора, консумацията на домашно приготвени продукти и зимнина е в голяма степен традиция. В същото време е и
по-евтин
начин
да живеят
Близо две трети от българите споделят, че консумират домашно приготвени продукти, защото им излиза по-евтино. 86% от живеещите в селата твърдят това.
Спецификата идва от факта, че и хората с по-висок материален статус, живеещи в големите градове или в столицата, също консумират домашно приготвени продукти и зимнина. Това в някаква степен пак е свързано с традиция, има кой да го приготви и т.н. Същевременно има връзка и със създадената в последните години култура, че тази храна е по-качествена от онази, която купуваме в магазина. Дори големите хранителни търговски вериги се водят от това разбиране и рекламират определени свои продукти като домашни, произведени в дадено населено място, с цел да повишат тяхното качество в очите на потребителя, а съответно и търсенето.
Цели 83% от българите споделят мнението, че консумират
домашно
приготвени
храни, защото са
по-качествени
от тези в магазина. Тоест приготвянето на традиционни домашни продукти и зимнина вече не е свързано само с материалното положение на българина и традициите, а също и с формирането на нова потребителска култура за качеството на храната, която консумираме.
Данните показват и друг важен момент. Приготвените домашни продукти и зимнина не се “модернизират”. Туршии, компоти, сладко, лютеница, кисело зеле и т.н. си остават традиционно приготвяни продукти.
Разлика се отчита сред по-младите, които са по-дистанцирани във вземането на участие в процеса на приготвяне на домашна храна и зимнина, но същевременно не са дистанцирани от консумацията им. 66% от младите на възраст 18-29 години консумират такива продукти, защото
има кой да им
ги произведе
Големият въпрос е дали тези традиции след 10 или 15 години ще останат живи. И дали смяната на поколенията няма да заличи тази специфична българска “буркан” култура.