41% от хората успяват да върнат парите без лихва, която стига до 30% годишно.

Повече от 53% от плащанията с кредитни карти през първата половина на 2020 г. са в хранителни магазини и бензиностанции, като за храна, алкохол и цигари са 41,5% от тях. Това показва проучване на “БНП Париба лични финанси”. В топ 10 на покупките попадат и забавления и почивки, които са 12,7%.

Заради противоепидемичните мерки плащанията към този сектор са намалели с около 5% спрямо 2019 г.

10,7% от преводите с кредитни карти са били в магазини за облекла, козметика, стоки “Направи си сам”, бяла и черна техника и ИТ продукти.

Намаление има и при трансакциите в заведения - кафетерии, ресторанти, барове, които са били 2% от всички. В бензиностанции и газостанции също има свито потребление предвид ограниченията за движение, които имаше - те представляват 7,6%, през същия период миналата година са били 11,4%.

С цел покупка на стоки на изплащане са 5,7% от трансакциите. Друга опция е трансферът на пари от кредитната карта към банкова сметка - 1,2% са били с тази цел. Именно при тази услуга е била отчетена и най-високата средна стойност - 707 лв.

70% от плащанията са били посредством ПОС терминали, а 23% - теглене от банкомат, като очакванията са, че този дял ще намалява все повече. При търговците средната сума е 47 лв., а от банкомат - 145 лв., показват данни от проучването. Увеличили са се и безконтактните плащания с 45%. Това се обяснява с развитието на технологиите във финансовия сектор, както и със стремежа на хората да не докосват банкноти. Безконтактните плащания са със средна стойност 22 лева и са основно за ежедневни хранителни стоки.

Делът на онлайн трансанкциите с кредитни карти бележи ръст от 5% на годишна база и достига 34% от всички, докато през втората половина на миналата година е бил 29%. Средната стойност на онлайн плащанията е 56 лева, а през предходното полугодие е била 49 лева.

41% от потребителите връщат използваните пари в рамките на 58-дневния гратисен период и така не плащат лихва. Ако не се изплати в срок, годишното оскъпяване е между 19 и 35%, тъй като всеки клиент получава индивидуална оферта вследствие оценката на риска. Клиентът започва да плаща минимална вноска между 5-6% от използваните средства или сума по свой избор. Повечето клиенти изплащат дълга си в рамките на 6-7 месеца, посочват от банката.

Средно 2 пъти месечно ползва българинът кредитна карта. Повече от 50% от потребителите са на възраст между 31 и 50 години, като съотношението между мъже и жени е почти равно - мъжете са 51,3%, а жените - 48,7 на сто,

Най-често кредитни карти се използват в София, Варна и Пловдив. В столицата те са 23,7% от трансакциите, във Варна - 5,6%, и в Пловдив - 5,2%. В чужбина в употреба са влезли в 82 европейски държави, а в топ 5 са Германия, Великобритания, Франция, Турция и Гърция.