Стойността на договора е 570 млн. лв.
Сдружението “АМ СТРУМА – 3.2.2.”, в което участват две фирми на “Главболгарстрой” (ГБС) и португалската “ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас”, е избрано да проектира и изгради най-сложния участък от магистралата “Струма” - през Кресненското дефиле. Това съобщиха във вторник от пътната агенция. Предложената цена е 570 млн. лв. с ДДС.
Сдружението е избрано за близо 10-километров участък от пътя през дефилето между Стара Кресна и Кресна плюс обходния път на града. Още миналата година за другите 12 км от този участък бе избрано сдружение с водещ участник “Грома холд”. И двете трябва да проектират и изградят своите участъци за около 1600 дни, което е малко над 4 години. Това ще е само едно пътно платно от този участък на магистрала - това, в което посоката на движение ще е от Кулата към София. Когато бъде напълно готово, движението по него ще се пусне двупосочно, докато сегашният път Е79, който върви покрай реката, не бъде разширен. В бъдеще това ще е другото платно от магистрала “Струма” в този район, в което ще бъде движението откъм София в посока Кулата, т.е. идващите от различни посоки коли в този район няма да се засичат.
Участъкът, за който е избрана ГБС, е един от най-трудните в България изобщо. Той е в изцяло планински терен малко на изток от дефилето и ще има 4 тунела със системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н. Както и 10 виадукта с приблизителна дължина около 3,6 км и 9 пресичания със селскостопански пътища. В другия участък, който е поверен на “Грома холд”, има 3 тунела и 10 виадукта.
И двата договора - с ГБС и с “Грома холд”, няма да се подпишат, докато не се изпълнят ангажиментите, поети пред Европейската комисия. Те предвиждат допълване на екологичната документация спрямо специфичните цели за видовете и местообитанията, предмет на опазване в двете защитени зони от мрежата “Натура 2000”. На практика срокът от 4 г. ще започне да тече от влизането на договорите в сила.