С пазарна оценка от почти 2,3 трилиона щатски долара Apple заема първото място сред най-скъпите компании в света. Американският технологичен гигант, чиито акции нараснаха с почти 80 процента през 2020-а, е изместил от върха нефтения концерн Saudi Aramco, сочат данните на "Ърнст и Янг" и Ройтерс, цитирани от "Дойче веле". 

Нефтеният концерн Saudi Aramco преотстъпи първото място на Apple. Арабската компания е единствената сред първите десет в борсовата тежка категория, която не е от технологичния или от финансовия бранш. Пазарната капитализация на Aramco е 1,87 трилиона долара.

С две изключения – Saudi Aramco и холдинга Berkshire Hathaway (десето място) – всички останали в челото на класацията са технологични компании. Седем са от САЩ, две от Китай – Tencent и Alibaba. Пазарната стойност на Microsoft му отрежда третото място - 1,69 трилиона долара.

Първоначално Amazon е търговска фирма. Благодарение на иновативния си бизнес модел, базиращ се на интернет, фирмата на най-богатия човек в света (Джеф Безос) също се присъединява към технологичния сектор. Междувременно Amazon започна да използва и дронове за доставка на стоки. С пазарна цена от 1,67 трилиона долара компанията заема четвъртото място за 2020 година.

Още една американска компания, която разчита на интернет: с пазарна капитализация от 1,19 трилиона долара концернът-майка на Google – Alphabet е петата най-скъпа компания в света и последната, чиято стойност се измерва в трилиони. Следващите в класацията се оценяват "само" в милиарди.

Хем технологична, хем американска – следващата кандидатка за място в топ 10. Пазарната цена на Tesla (631 милиарда долара) ѝ отрежда деветото място – непосредствено след Facebook и китайските Tencent и Alibaba. Калифорнийците, устремили се междувременно и към космоса, бележат феноменален успех - в годишната класация за 2020 се изкачват с цели 143 места!

А германските фирми? Трябва да потърсим доста назад, за да стигнем до първия германски представител: чак на 71-во място откриваме софтуерния концерн SAP – единствената германска компания сред първите 100. С пазарна оценка от 160 милиарда долара фирмата се е придвижила с 21 места надолу в класацията.

На 129-о място и с пазарна оценка от 100 милиарда долара се подрежда Volkswagen. В сравнение с 2019 германският автомобилен концерн се е сринал с 15 места в класацията. Имайки предвид огромните глоби, наложени му заради манипулациите със софтуера, направо можем да говорим дори за една успешна година за фирмата от Волфсбург.

По германските пътища на автомобилите от Щутгарт им приляга повече да са в най-бързата лента. Което обаче категорично не е така, ако сравним финансовите показатели на швабите с тези на водещите компании в света: 182-ро място и пазарна капитулация от 76 милиарда долара. Но автомобилите с трилъчевата звезда отпред се изкачват – миналата година Mercedes е заемал едва 207-та позиция в класацията.