Нова технология замества цимента и намалява вредните емисии

Испания наскоро изненада всички, като разкри, че използва отпадъци от производство на хартия, за да строи автомагистрала. В стремежа си за максимално оползотворяване на боклука - една от основните посоки за постигане на устойчиво развитие, испански инвеститори и проектанти реализират първия проект за скоростен път, в който циментът е заменен с материал, направен от остатъци от хартия.

Те посочват, че така не само се връщат към живот остатъци, които иначе биха отишли на бунището, но и самата технология създава по-малко вредни въглеродни емисии.

“Хартиената” отсечка от магистралата

се строи близо

до Валенсия,

в испанския град Ла Фонт де ла Фигера на около 350 км от Мадрид, разказва в свой филм Евронюз. На пръв поглед тя не се различава по никакъв начин от всички останали. Освен по това, че вместо цимент фирмата строител използва пепел от хартия.

“В строителството на пътища имаме нужда от най-здравите материали - казва представителят на компанията изпълнител “Аксиона” Хуан-Хосе Сеприа, който отговаря за изследванията и иновациите. - Обикновено използваме цимент. Но пепелта от хартия не само прилича на цимента. Тя отговаря на всички технически изисквания, но освен това е по-екологичен материал.”

Според специалиста чрез новата технология

могат да бъдат

спестени между

65 и 70% от

въглеродните емисии

Освен това е възможно при по-широко прилагане на иновацията постепенно да бъдат икономисани по 18  000 т цимент годишно.

Друг голям плюс е, че се използват отпадъци, които не могат нито да бъдат рециклирани, нито изгорени и така значително се намалява количеството на изхвърления боклук. Амбициите са този необичаен начин на пътно строителство да започне да се използва първо в национален и след това в международен мащаб.

“Нека не гледаме на

отпадъците като на

разхищение, а като на ресурс”,

казват създателите на технологията. За момента в Испания вече е завършена първата отсечка от магистралата.

Пътят от хартия е част от европейския проект “Пейпър чейн”. Неговата цел е да се търсят всевъзможни начини за оползотворяване на хартиените и целулозните отпадъци. Годишно в Европа се произвеждат средно около 130 млн. тона хартия, което е около 23% от световното производство. Това е втората по мащаб индустрия на планетата. 55% от остатъците от производството се изгарят, 25% се използват като ресурс или за други индустриални нужди, но

11 млн. т завършат живота

си като отпадък, който

не може да се рециклира

Инициативата “Пейпър чейн” е част от европейската индустриална стратегия, която се стреми към развитие на кръговата икономика. В нея са обединени 20 партньори от 5 страни в ЕС (Португалия, Словения, Франция, Швеция и Испания), които работят заедно. Намерението им е да използват за нещо полезно и онези 15% хартиен отпадък, който отива на бунището. Благодарение на проекта голяма част от този боклук се насочва към три типа индустрии: строителната, химическата и минната.

“Новите технологии дават големи възможности за повторно използване и рециклиране. Проектът “Пейпър чейн” е добър пример, но това се случва и в много други области – текстила, пакетирането, дори храната за риби при преработката на отпадъчни води от целулозни мелници”, казва Йохан Елвнерт, генерален секретар на голяма европейска технологична платформа. Той припомня амбициозната цел до 2050 г. Европа да се превърне в климатично неутрален континент и подчертава, че за целта трябва

да се изгради общество, което

не генерира боклуци

- нещо, което не може да бъде постигнато без солидната подкрепа от страна на ЕС.

Всъщност това не е единственият до момента нетрадиционен материал за изграждане на пътища, но извън границите на Стария континент. Заради пандемията производството на предпазни маски се увеличи многократно, а с това - и проблемите със замърсяването на околната среда с използваните санитарни материали.

Според данни от миналия юли в света всеки ден

са се използвали

по 6,8 млрд.

предпазни маски

Преди няколко месеца учени от института в Мелбърн, Австралия, съобщиха, че използваните еднократни маски могат да се превърнат в материал за направата на пътища, като се нарежат на ситно и се смесят с материал, получен от останки от разрушени сгради. Според изобретателите новополучената смес е подходящо да се използва в два от четирите слоя, необходими при изграждането на пътни настилки.

Любопитни пътници стоят до шофьора, който всъщност не кара, а се намесва единствено в краен случай.

Любопитни пътници стоят до шофьора, който всъщност не кара, а се намесва единствено в краен случай.

Малага пусна първия в Европа градски автобус без шофьор

Има 60 места и се движи 6 пъти дневно по 8-километров маршрут

Испанският град Малага първи в Европа реализира проект за обществена автобусна линия без шофьор. Автобусът с 60 места се движи 6 пъти дневно по 8-километров маршрут между градския център и пристанището в среда на реален пътен трафик.

Той е оборудван

със сензори и камери

и при управлението му се използва изкуствен интелект и данни, събрани при анализ на ситуациите по пътя. Превозното средство е снабдено още с прецизна система за позициониране и насочване, свързана с контролен център, откъдето при необходимост могат да бъдат давани специфични инструкции.

За всеки случай в кабината на автобуса седи обучен водач, който реагира само в краен случай, например леко да коригира траекторията при навлизане в кръгово движение. Причината е, че испанските закони все още не позволяват движение на автономни превозни средства. През по-голямата част от маршрута обаче той не се докосва нито до педалите, нито до кормилото. “Избираме автоматичен режим и той се движи съвсем сам”, казва един от шофьорите – Кристобал Малдонадо.

Освен всичко друго автобусът е електрически и не изпуска никакви вредни емисии в околната среда.

Други европейски градове като Хамбург и Копенхаген също са реализирали подобни проекти, но единствено за 8-местни шатъли. За първи път обаче става дума за голям автобус от градския транспорт, дълъг 12 метра. Във Франция и Естония също се развиват подобни пилотни проекти, но те не засягат движението в града, където се движат и други автомобили.

“Автобусът знае във

всеки момент къде

се намира и какво

става около него”, казва Фафаел Дурбан Кармона, който ръководи южния клон на испанската транспортна компания, която е част от публично-частния консорциум, реализирал проекта. Превозното средство може да взаимодейства със светофарите пак благодарение на сензори, които го предупреждават кога ще светне червената светлина.

Проектът е реализиран с подкрепата на правителството и с помощта на европейски средства, като в него са сътрудничили няколко университета. “Всичко изглежда съвсем нормално. Не се притесняваме, защото изглежда, сякаш човекът в кабината кара. Чувствам се сигурна, иначе не бих посмяла да се кача”, казва една от пътничките, вече свикнала с автономното возило.

Извън Испания за момента единствено в Сингапур се правят тестове с автономни градски автобуси. Там обаче превозното средство се движи само в Парка на науките, и то извън час пик.

Проектът в Малага се разработва от 4 години. Той е модел за мобилността на бъдещето, която съчетава умни и щадящи околната среда технологии. Според целите на ЕС за борба с климатичните промени до 2050 г. Европа трябва да се превърне в климатично неутрален континент.