Не са приключени отчужденията, нито са издадени строителни разрешителни
Абсурдно е магистрала “Хемус” да бъде готова до 2024 г., както обещаваше правителството на ГЕРБ. Поне още две години ще има отсечки, по които работата дори няма да е почнала. Това обяви в петък зам.регионалният министър Тодор Анастасов.
Той и служебната министърка Виолета Комитова показаха резултатите от инспекцията на магистралата, от които се вижда, че за 6 от оставащите 9 отсечки няма готови проекти, нито са приключени отчужденията, нито са издадени строителни разрешителни.
“Трудно може да се каже кога магистралата ще бъде довършена, но например за една от отсечките, които вече имат разрешително, документите са събирани от 2015 до 2021 г.”, каза Комитова.
Тя заяви, че не е спирала “Хемус”.
“Не съм издала
нито един акт,
с който да
е спряно
строителството,
но някои етапи просто няма как да се прескочат”, каза още арх. Комитова.
В същото време тя призна, че 491 млн. лв. от парите, които предното правителство бе отделило за изграждане на автомагистралата в специална сметка, вече са върнати обратно в бюджета, както изисква решение на служебния кабинет от вторник. В сметката остават само 81 млн. лв., с които да се разплатят извършените тази година дейности по първите три отсечки.
Проверката е показала, че въпреки липсата на проектна готовност 675 млн. лв. за последните 6 отсечки на “Хемус” са платени от държавната компания “Автомагистрали” на подизпълнители за купуване на материали и наемане на техника. В списъка са 8 големи български пътностроителни фирми.
За платените аванси бившето вече ръководство на “Автомагистрали” казваше, че по този начин са спестени десетки милиони левове, тъй като цените на материалите и на техниката са фиксирани към днешна дата, без значение колко ще са пазарните им цени в момента на строителството. Екипът на Комитова обаче твърди, че това трудно може да се докаже.
В сключените договори с подизпълнителите няма банкови гаранции, каза арх. Комитова. Според заместника ѝ Тодор Анастасов те обаче са застраховани. Полиците са сключени два пъти - веднъж от АПИ, когато е превеждала парите на “Автомагистрали”, и втори път от “Автомагистрали”, когато е сключвала всеки конкретен договор.
Не било ясно
обаче кои са
застрахователните
компании, нито
стойността на
премиите
и обезщетенията.
Шефът на ДНСК Влади Калинов разказа и за нарушение, което е констатирано по отсечките, по които се работи. В района на Ловеч строителната фирма е трябвало да изнесе изкопаната пръст в специално депо, но за да си спести разходи, изсипала всичко в една 84-декарова гора, унищожавайки по този начин дърветата.
Калинов се закани да издаде заповед фирмата да си вземе изкопаната пръст и да я депонира в депо.
Министър Комитова направи жива видеовръзка с новите членове на борда на “Автомагистрали”, които обещаха по-голяма прозрачност за действията на фирмата.