Канал Истанбул - грандиозен успешен мегапроект или заплаха за екосистемата в региона

  • 0
authorАвтор: 24 часа онлайн

Канал Истанбул - грандиозен успешен мегапроект или заплаха за екосистемата в региона

Реджеп Тайип Ердоган. Снимка: Ройтерс

На 26 юни в Турция бе дадено началото на реализацията на един от най-амбициозните и спорни проекти в историята на страната - Канал Истанбул, който ще свърже Черно и Мраморно море. Мечтите за изграждане на алтернатива на Босфора датират още от 16-и век. Очаква се с осъществяването на проекта в турската хазна да постъпват по осем милиарда долара годишно, предава БТА.

Проектът алтернатива на Босфора е сред т. нар. "луди проекти" на президента Реджеп Тайип Ердоган. Канал Истанбул се очертава като един от водещите инвестиционни проекти за последните шест години, сред които са летище Истанбул, Северната мраморноморска магистрала, жп линии, пристанища, логистични центрове. Правителството заявява, че тези инвестиции ще имат голям принос за турската икономика, като по този начин ще се увеличи влиянието на Турция в международната търговия и ще има огромни ползи за екологията и за сигурността. Твърди се, че Канал Истанбул ще е от полза не само за Турция, а и за съседните страни, сред които България и Румъния.

Същевременно опозицията в Турция, военните (във връзка с конвенцията от Монтрьо), екоподдръжниците и много жители на мегаполиса остро критикуват т. нар. "Канал на раздора", като твърдят, че с реализирането му ще бъде причинена екокатастрофа, главно заради разликата в солеността на Черно и Мраморно море, както и заради факта, че по този начин Истанбул на практика ще бъде превърнат в остров. Според някои оценки ще се повиши силно и рискът от огромни разрушения при земетресения. Турската опозиция побърза да предупреди чуждестранните инвеститори за рисковете при евентуално участие в "Канал Истанбул". По данни на проучване на социологическата агенция Метропол близо половината турци не одобряват изграждането на Канала.

Ползите от Канал Истанбул

Това не е просто воден канал, това е спасение за бъдещето на Истанбул. Така Ердоган окачестви на 26 юни проекта (когато бе направена първата копка в района Сазлъдере).

Водната артерия ще бъде с дължина 45 километра, с дълбочина 20,75 метра и минимална широчина 275 метра. Предполага се, че през Канала ще може да преминават по 160-180 кораба на ден с товароподемност до 300 хиляди тона.

Ердоган съобщи, че се планира Канал "Истанбул" да бъде построен за шест години, а стойността му ще възлезе на 15 милиарда долара. Той изтъкна, че трафикът през Босфора в момента е много интензивен и е един от най-натоварените в света. По думите му капацитетът на Босфора за безопасно преминаване на кораби е 25 хиляди (годишно), а на този етап през пролива вече преминават по 45 хиляди плавателни съда.

Още през май Ердоган заяви, че със сигурност има много противници на проекта, но добави: "Това няма да ни спре". Президентът изтъкна още, че проектът няма да попада под действието на Конвенцията от Монтроьо.

Министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу заяви, че според предварителните разчети корабоплаването през Канал "Истанбул" ще бъде 13 пъти по-безопасно, отколкото през Босфора.

Увеличаването на габаритите и тежестта на корабите, превозването на опасни товари, увеличаването на броя на плавателните съдове са само малка част от опасностите за пролива, казват експерти. Като естествен пролив Босфорът крие множество опасности като остри завои, силни и променливи течения; движението на плавателни съдове, които са част от градския транспорт, и туристическите корабчета също товарят трафика. В момента за преминаване през Босфора корабите трябва да чакат от 15 до 30 часа, заради което загубите за големите танкери за денонощие възлизат на до 120 хиляди долара. Предполага се, че с реализацията на Канал Истанбул корабните компании ще спестят 1,4 милиарда долара годишно.

Не трябва да се игнорира и фактът, че от преминаващите кораби през Босфора годишно 10 хиляди са танкери, превозващи тонове суров петрол. Катастрофа на такъв танкер в пролива, разделящ на две части 16-милионния мегаполис, може да доведе до екокатастрофа. Подобни инциденти е имало през 1979 и 1999 г. Същевременно почти ежедневно в пролива става леки инциденти.

Всъщност според някои оценки през Босфора преминават 4 пъти повече кораби отколкото през Панамския и три пъти повече отколкото през Суецкия канал. Инцидентът в Суецкия канал наскоро допринесе за решението на турските власти за стартиране на реализацията на проекта за Канал Истанбул.

Трябва да се отбележи и фактът, че въпреки развитието на технологиите в търговията продължават да доминират морските превози, а стойността им е много по-ниска в сравнение с другите превози.

Преподавателят от университета Мармара и специалист по градски мениджмънт д-р Реджеп Боздоган съобщи, че Канал Истанбул няма просто да свърже Черно и Мраморно море, а проектът включва логистичен и конгресен център, център за изложения, две големи пристанища и две яхтени пристанища. Ще бъде създадена и зона за високи технологии и ще бъдат построени два сеизмично устойчиви града.

По информация на Хабер 7 в периода 2017-2019 г. са извършени задълбочени проучвания, свързани с реализацията на морската артерия. Анализирани са били всички мнения и критики от заседанията на Комисията за технически контрол, като работата е била съгласувана с мнението на експерти от 56 учреждения и организации.

Вредите от Канал Истанбул

Опозицията и екоактивистите са твърдо против реализацията на Канал Истанбул. В деня, в който бе стартирано строителството, бе организиран голям протест. "Не искаме бетонен канал, не искаме бетонен град", "Няма да мълчим, ако Каналът бъде реализиран", скандираха участниците в протеста. Според еколозите с осъществяването на проекта ще бъде разрушен екологичният баланс и ще се повиши нивото на сероводорода в Мраморно море. Това означава, че жителите на Истанбул ще усещат постоянен лош мирис (на развалени яйца), а редица видове от екосистемата може да бъдат унищожени. Най-крайните опоненти твърдят, че с изграждането на Канала ще бъде причинена екокатастрофа, тъй като Мраморно море е по-солено, а Черно море има по-голямо био разнообразие. Също така нивото на водите в Черно море е по-високо, а течението на Босфора не позволява на двете морета да се смесват. С реализирането на изкуственото съоръжение може да се стигне до там, че нивото на Черно море да спадне леко, а Мраморно море да бъде силно замърсено. Европейската част на Истанбул, превръщайки се в остров, може има проблеми, свързани с дефицит на вода, както и с повишен риск от земетресения.

Проблемите, свързани с дефицита на вода, са силно вероятни, тъй като основният източник на прясна вода в европейската част на Истанбул е именно водохранилището Сазлъдере, което с реализирането на проекта де факто ще бъде засолено. Ще са необходими много нови водоизточници. Трябва да се изтъкне фактът, че по-голяма част от населението на Истанбул (10 милиона души) живее в европейската част на Истанбул, а повечето запаси на вода се намират в азиатската част на града. Дори сега в европейската част на мегаполиса често има проблеми в водоснабдяването.

Очевидно само времето ще покаже дали ползите ще са по-големи от вредите при реализирането на мегапроекта Канал Истанбул.

Най-четени

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

С промени в закон отпада банковата тайна за тях Митнически служители са започнали да прехвърлят имоти, пари по банкови сметки и коли на близки и роднини, за да не ги декларират пред ръководството на агенцията. Причината - готвените промени в Закона за митниците, с които служителите им ще бъдат задължение да обявяват какво притежават

Лъчезар Иванов: 6 г. работя в Радомир да се произвежда оригинален американски препарат за болни от СПИН

Лъчезар Иванов: 6 г. работя в Радомир да се произвежда оригинален американски препарат за болни от СПИН

“Свободна Европа” съобщи, че ДАНС и комисията на Цацаров проверяват депутата за пране на пари Политикът, който е лекар, потвърди, че е консултирал компанията Enzolytics, получавал е акции вместо пари и през 2021 г. ги е продал за 1,6 млн. долара Как се перат пари с електронни акции? Това е смешно! Така отговори депутатът от ГЕРБ Лъчезар Иванов

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

С предложението ни за актуализация на бюджета на държавното обществено осигуряване ще се даде възможност за вдигане на всички пенсии. Това заяви в „Лице в лице“ по Би Ти Ви служебният социален министър Гълъб Донев. По думите му пенсиите на над 2,8 млн. българи ще се повишат, ако редовен кабинет одобри предложението им

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Министърът на икономиката Кирил Петков води разговори с фирмата, която проектира комплекс от три сгради и наземен паркинг до "София тех парк". Целта му е той да бъде прекратен. Според него в ситуация на пандемия, а и без нея, няма логика държава като България да харчи толкова много пари за министерства като небостъргачи

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Само малките соларни централи до 30 киловата останаха с преференциални тарифи и това отвори нов бизнес за находчиви Нов тип инвеститори във възобновяеми източници се появиха в енергетиката. Това са хора и фирми, които изкупуват на ниски цени западнали и изоставени къщи с терените към тях в отдалечени села

Потвърдено: Минчев с две заповеди за уволнение като шеф на АПИ

Потвърдено: Минчев с две заповеди за уволнение като шеф на АПИ

Засега тече срокът за обжалване на строителството на тунела под Шипка, конкурсът е в сила  Фактът, че на ексшефа на пътната агенция Апостол Минчев са издадени две заповеди за уволнение с различни дати, който “24 часа” описа като слух вчера (виж тук), се оказа истина. Редакцията се снабди с копия от двете заповеди (Виж факсимилетата)

Министърът на икономиката продавал идеята за 0 корупция у нас с гаранциите на президента

Министърът на икономиката продавал идеята за 0 корупция у нас с гаранциите на президента

Против логиката, но санкциите по "Магнитски" се отразиха положително Един от големите страхове на инвеститорите е какво ще стане, ако ми поискат едни пари или трябва някакви хора да бъдат наети. Какво ще стане, ако трябва да се съдя с някого и местните съдилища не дадат най-честния отговор на някой спор

Кирил Петков: Поредна глупост е небостъргачът в "София Тех Парк"

Кирил Петков: Поредна глупост е небостъргачът в "София Тех Парк"

Поредна глупост нарече намерението да се построи небостъргач в "София Тех Парк" министърът на икономиката Кирил Петков. Това той заяви в отговор на първия въпрос в новия формат на правителството „Властта говори! Открито“, вместо там да работят стартиращи бизнеси.  Небостъргач от 90 000 кв. м строят държави с нефтени находища. каквито нямаме

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Оставиха санирането, но няма да е безплатно за всички, както бе преди Вземат 870 млн. лв., които бяха предвидени за хидромелиорациите Стотици милиони за 1,7 мегавата веита, но с батерии за складиране на тока, 1000 мегавата газова мощност в държавната тец, орязване на парите за водородни проекти. Това са част от основните промени в последния

Най-коментирани

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Само малките соларни централи до 30 киловата останаха с преференциални тарифи и това отвори нов бизнес за находчиви Нов тип инвеститори във възобновяеми източници се появиха в енергетиката. Това са хора и фирми, които изкупуват на ниски цени западнали и изоставени къщи с терените към тях в отдалечени села

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

Почти една четвърт от субсидиите са отишли за столицата, само метрото струва 750 млн. лв. България е усвоила малко над 14 млрд. лв. европейски пари, откакто е член на ЕС от 2007 г. до средата на юни 2021 г. Средно на човек от населението се падат по 2010 лв., но разликите между отделните общини по този критерий са много големи

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Оставиха санирането, но няма да е безплатно за всички, както бе преди Вземат 870 млн. лв., които бяха предвидени за хидромелиорациите Стотици милиони за 1,7 мегавата веита, но с батерии за складиране на тока, 1000 мегавата газова мощност в държавната тец, орязване на парите за водородни проекти. Това са част от основните промени в последния

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

С предложението ни за актуализация на бюджета на държавното обществено осигуряване ще се даде възможност за вдигане на всички пенсии. Това заяви в „Лице в лице“ по Би Ти Ви служебният социален министър Гълъб Донев. По думите му пенсиите на над 2,8 млн. българи ще се повишат, ако редовен кабинет одобри предложението им

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

С промени в закон отпада банковата тайна за тях Митнически служители са започнали да прехвърлят имоти, пари по банкови сметки и коли на близки и роднини, за да не ги декларират пред ръководството на агенцията. Причината - готвените промени в Закона за митниците, с които служителите им ще бъдат задължение да обявяват какво притежават

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Министърът на икономиката Кирил Петков води разговори с фирмата, която проектира комплекс от три сгради и наземен паркинг до "София тех парк". Целта му е той да бъде прекратен. Според него в ситуация на пандемия, а и без нея, няма логика държава като България да харчи толкова много пари за министерства като небостъргачи

Хотелиери на протест срещу новите мерки за влизане в страната

Хотелиери на протест срещу новите мерки за влизане в страната

Туристическият бранш с писмо до служебния кабинет заради новите ограничения за влизане в страната. Хотелиерите се опасяват от провал на летния сезон. Основно притеснение буди информацията за нова вълна на пандемията, съобщи "Здравей, България". „Изпратихме това писмо заради многото появили се в медийното пространство заглавия от типа „Летният

Дигитализацията на строителството може да оптимизира цените и да сведе до минимум тежките инциденти

Дигитализацията на строителството може да оптимизира цените и да сведе до минимум тежките инциденти

Камарата на строителите в България (КСБ) и Федерация "Строителство, индустрия и водоснабдяване" - "Подкрепа" (ФСИВ - "Подкрепа") проведоха третия виртуален семинар за развиване на капацитет за социален диалог на тема "Дигитализация и цифрови умения в рамките на социалния диалог". Събитието е по проекта SuSodCo и е обединило представители на

Скок от поне 15% на цените на автомобилните гуми у нас

Скок от поне 15% на цените на автомобилните гуми у нас

Поне с 15 процента ще се повишат цените на новопроизведените гуми в България през есента, когато дойде време за смяна на летните със зимни. Това прогнозират търговци у нас. Тази година цените на гумите вече са се повишили в Европа и маржовете са леко намаление в цялата система производител-търговец, като по този начин засега се избягва шоковото

Скок от поне 15% на цените на автомобилните гуми у нас

Скок от поне 15% на цените на автомобилните гуми у нас

Поне с 15 процента ще се повишат цените на новопроизведените гуми в България през есента, когато дойде време за смяна на летните със зимни. Това прогнозират търговци у нас. Тази година цените на гумите вече са се повишили в Европа и маржовете са леко намаление в цялата система производител-търговец, като по този начин засега се избягва шоковото

Дора Стрезова-Николова е новият изпълнителен директор на Кока-Кола България

Дора Стрезова-Николова е новият изпълнителен директор на Кока-Кола България

Тя има над18 години опит в хранително-вкусовата индустрия  Дора Стрезова-Николова заема позициятаизпълнителен директорв Кока-Кола България. Тя има над 18 години опит на различни управленски, маркетинг и търговски роли на различни пазари вDanone Group. През последните 4 години тя управлява собствена дигитална и консултантска компания в България и

Над 1 млрд. долара е спечелила "Тесла" само за тримесечие

Над 1 млрд. долара е спечелила "Тесла" само за тримесечие

Компанията производител на електромобили "Тесла" е спечелила за първи път за тримесечие над 1 милиард долара, предадоха световните агенции, цитирани от БТА. През второто тримесечие компанията е доставила 201 250 коли, което е невиждано ниво въпреки недостига на електронни чипове и проблеми с доставките

Безос дава 2 млрд. долара на НАСА в замяна на договор за мисия до Луната

Безос дава 2 млрд. долара на НАСА в замяна на договор за мисия до Луната

Милиардерът Джеф Безос е предложил да поеме разходи на НАСА в размер на 2 милиарда долара, ако американското космическо управление възложи на неговата компания Блу ориджин договор за създаването на космически кораб, проектиран да откара астронавти обратно на Луната, предаде Ройтерс. През април НАСА възложи на конкурентната компания Спейс екс на

Интервю на Радио Китай със Станимир Александров

Интервю на Радио Китай със Станимир Александров

В интервю за Радио Китай представителят на фирма "Олинеза" за Китай, Станимир Александров, който от 15 години живее в Шанхай, разказа за работата и живота си тук. Той сподели впечатленията си от страната и културата и говори за интереса на местните потребители към стоките от Централна и Източна Европа, включително България

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

До 30 години ще има семейства, които ще летят в Космоса (Видео)

До 30 години ще има семейства, които ще летят в Космоса (Видео)

Какво питаха българските деца и какво им отговориха астронавтите от Международната космическа станция Вярно ли е, че на Юпитер валят диаманти и могат ли кокошките да снасят в Космоса? Любознателни български ученици и студенти задаваха най-различни въпроси на двама астронавти от Международната космическа станция (МКС)

Строителят на толсистемата става собственост на фондация

Строителят на толсистемата става собственост на фондация

Австрийската фирма “Капш ТрафикКом” АГ, която е собственик на компанията, изградила българската толсистема - “Капш Трафик Солюшън България”, сменя собственика си. Това стана ясно от уведомлението, което австрийската фирма майка е изпратила до българската Комисия за защита на конкуренцията (КЗК). Купувачите са две австрийски фондации: “

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

Почти една четвърт от субсидиите са отишли за столицата, само метрото струва 750 млн. лв. България е усвоила малко над 14 млрд. лв. европейски пари, откакто е член на ЕС от 2007 г. до средата на юни 2021 г. Средно на човек от населението се падат по 2010 лв., но разликите между отделните общини по този критерий са много големи

И завода за батерии на Volkswagen няма да е в  България

И завода за батерии на Volkswagen няма да е в България

Volkswagen планира да построи един от бъдещите 6 завода за батерии за електрически коли в Централна или Източна Европа, като България не е в списъка. Преди две години страната ни се надяваше германският производител да построи фабрика за автомобили у нас, като основене съперник бе Турция. В крайна сметка немците решиха да не дтроят нов завод на