През 2035-а ще се забранява производството им

В Брюксел представиха мегапакет от 12 регулаторни инструмента за намаляване на парниковите газове

Европейската комисия смята до 2035 г. напълно да премахне вредните емисии от автомобилите, твърдят многобройни източници в Брюксел. Тъй като електрическите коли са единствените, които удовлетворяват това изискване, то де факто те ще станат единствените на пазара за нови автомобили, а колите на дизел и бензин ще престанат да се произвеждат. Мярката е част от пакета “Адаптиране към цел 55”, представен в сряда в Брюксел.

През 2020 г. Европа наложи среден таван от 95 г въглероден двуокис на км на производителите на автомобили, който трябва да бъде намален с още 37,5% през 2030 г.

В крайна сметка намалението трябва да достигне 65% през 2030 г. и 100% през 2035 г.

Малко преди представянето на пакета шефката на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви, че ЕС планира да въведе абсолютна крайна дата, след която всички производители ще трябва да спрат да произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене. Според нея независимо от това, че десетина европейски автомобилни производители вече са обявили, че ще преминат към автомобили с нулеви емисии в периода 2028 - 2035 г., правнообвързваща дата е необходима. “В противен случай ще има несигурност и няма да успеем да постигнем целта си за климатична неутралност до 2050 г.”, смята шефката на ЕК. Фон дер Лайен обаче не разкри точна дата, откогато това ще стане за целия ЕС.

Европравилата за вредните емисии, които ще влязат в сила през 2025 г., ще направят електрическите автомобили по-изгодни от бензиновите, което ще е повратен момент за автомобилната промишленост. Това коментира членът на изпълнителния съвет на “Фолксваген” Томас Улбрих в интервю за в. “Файненшъл таймс”. Преди месец браншовата организация на автомобилостроителите предупреди, че новите правила на ЕС за вредните емисии могат да доведат до загубата на 215 000 работни места в отрасъла.

Германия и Франция обаче се обявиха срещу намеренията на Еврокомисията да бъде прекратено производството на бензинови и дизелови коли през 2035 г. Париж настоява за крайна дата през 2040 г., както и за по-дълъг преходен период за хибридните двигатели. 

След 2035 г. новите коли на пазара трябва да са само електрически.
След 2035 г. новите коли на пазара трябва да са само електрически.

Зарядни станции за коли

на всеки 60 км от магистралите

ЕС се стреми да направи зареждането на електрически превозни средства и зареждането с водород за тежки превозни средства толкова лесно, колкото е пълненето на конвенционален резервоар.

За ограничаване на нарастващите емисии от автомобилния транспорт е необходима комбинация от мерки в допълнение към търговията с емисии, се посочва в плановете на Еврокомисията.

По-строгите стандарти за емисиите на въглерод от леките и лекотоварните автомобили ще ускорят прехода към мобилност при нулеви емисии, като наложат спад при средните емисии от нови автомобили с 55%, считано от 2030 г., и със 100%, считано от 2035 г., спрямо равнищата от 2021 г.

В резултат всички нови автомобили, регистрирани към 2035 г., ще бъдат с нулеви емисии - т.е. електрически. За да се осигури възможност водачите да зареждат с електричество или с водородно гориво своите превозни средства в надеждна мрежа от станции в цяла Европа, преразгледаният Регламент за инфраструктурата за алтернативни горива ще изисква от държавите членки да увеличават своя капацитет за зареждане съобразно с продажбите на автомобили с нулеви емисии, както и да изградят зарядни станции за електричество или горива на редовни интервали по главните магистрали - на всеки 60 километра за зареждане с електроенергия и на всеки 150 километра за зареждане с водород.