Разрешителното ще ни струва колкото проекта,  коментират предприемачи плановете за по-високи такси в София

Крайно време е да се провери дали в търговията с арматурно желязо в България няма картел, заявиха пред “24 часа” строителни предприемачи.

До края на миналата седмица цените на профилите се движеха около 2200-2400 лв. на тон, но от петък са се появили оферти и за 3000 лв. Това е поскъпване с около 30% в рамките на часове, при положение, че през цялата 2021 г. този материал бе поскъпнал с около 40-50%.

Точно сега е сезонът, в който строителите се снабдяват с основните материали в навечерието на строителния сезон. Поскъпването на желязото, а и на други основни материали налага да се индексира стойността на договори, изпълнявани с публични средства (виж вляво).

Предприемачи посрещат на нож намерението на Столичната община да увеличи стойността на таксите за строителни разрешителни, за което “24 часа” съобщи в понеделник. Те не са пипани от 2006 г. и проектът, който предстои да бъде внесен в СОС, предвижда в някои райони на столицата стойността да се вдигне около 2-2,5 пъти. Например в центъра на София таксата, която досега е била 14 лв. на квадратен метър РЗП, се предлага да стане 34 лв., а в зоната, която обхваща квартали с интензивно жилищно строителство като “Манастирски ливади”, “Кръстова вада” и др., от 10 ще стане 24,30 лв.

“Тази стойност може и да не се съизмерва с разходите за самото строителство, но доближава цената на проектирането. В момента проектът за една жилищна сграда, срещу който получаваш разрешително за строеж от общината, струва около 15 евро на квадратен метър РЗП. А това е все пак квалифициран труд, върху него са се трудили архитект, проектант, инженер. Ако в центъра на столицата тапията ще струва по 34 лв. на квадратен метър, значи сумата е същата”, каза почетният председател на Камарата на строителите в България Светослав Глосов.

Той припомни, че при предишното увеличение на стойността на разрешителните общината е обещала на строителите с получените в повече средства да отчуждава терени за публична инфраструктура.

“Но нищо такова не се случи. Аз редовно съм принуден да дарявам на общината място за улица и да я построя със собствени средства. Същото се случва много често и с ВиК инфраструктурата и с много други неща”, каза Глосов.

Предложението за новите такси предвижда годишните приходи от тях да се увеличат с 28 млн. лв. В същото време обаче анализ на общината сочи, че сумата, необходима за отчуждаване на всички частни имоти за публично строителство1 е между 5 и 10 млрд. лв.