• Цената за литър може да стигне и 4 лева
  • Пазарът е в хаос, няма достатъчно количества, а търсенето е голямо

Надеждите, че вдигането на лихвите ще охлади потреблението и това ще укроти инфлацията, може да бъдат попарени от скъп дизел. Всъщност има голяма вероятност високата цена на горивата да докара зимен ценови шок.

В момента средната цена у нас е 3,33 лева за литър и само от началото на октомври се е качила с 10 ст. И това е една от най-ниските цени в Европа - само в Полша и Малта цените са по-ниски. В голяма част от западноевропейските държави по бензиностанциите дизелът се продава за над 4 лева. Рекордьори са скандинавските страни - там литър струва между 4,32 и 4,83 лв.

И поскъпването ще продължи, защото с наближаването на зимния сезон търсенето се увеличава. Големи търговци не изключват и у нас да се стигне до цена от 4 лева за литър. Икономически модели показват, че всяко вдигане на горивата с 10% води до повишение на инфлацията с 1%. Ако прогнозата за поскъпване на дизела до 4 лева се окаже вярна, това ще означава, че само от това

към цените ще бъдат добавени още 3% при вече натрупана инфлация от близо 19 на сто

Почти всяка рафинерия при преработката на петрол произвежда 50-55% бензин, 35% дизел и останалото е пропан-бутан, мазут и други продукти. Което означава, че няма как да се увеличи производството на дизел за сметка на останалите видове гориво.

А поскъпването му качва цените на всичко - от разходите за отопление на дома до продуктите, които се купуват ежедневно. Дизелът е основно гориво за транспорта на стоки - ползва се от камиони, влакове и кораби, че дори и от самолети, защото т.нар. джет гориво е производно на газьола. Повечето от икономистите определят дизела като двигател на световната икономика, но войната в Украйна силно разклати равномерната работа на този двигател заради нарушените доставки.

През миналия месец например в Европа са доставени две пети от количествата, които обичайно идват от Русия. Отделно Москва намали с 20% износа си. В САЩ пък

администрацията на президента Джо Байдън притисна производителите на горива да ограничат износа

и дори имаше наказания заради ниските запаси от дизел.

Така че Европа не може да разчита и на големи количества от внос. Положението се усложнява допълнително от стачката във Франция, заради която бяха затворени рафинерии. 

В края на миналата седмица се появи слаба надежда, защото работниците във френските заводи на Exxon Mobil спряха протеста си, но рафинерията на Total в Нормандия е още блокирана.

Още по-трудно може да се окаже снабдяването с дизел през зимата, защото на 5 декември влиза забраната на ЕС за внос на руски петрол по море, от 5 февруари и за всички нефтопродукти.

От 5 декември трябва да бъде въведен и ценови таван за руския петрол. Какъв ще бъде той, още не е определено, но е ясно, че над него суровината няма да се купува.

България е изключена от ембаргото и ще получава нефт от Москва до края на 2024 г. Това означава, че бургаската рафинерия ще има суровина, която да преработва. Това обаче

не гарантира, че страната ни е подсигурена с евтин дизел,

защото все още е в сила решението на Министерския съвет от 5 декември да се спре износът на горива, направени от руски нефт. Очакванията, че така българският пазар ще бъде залят от горива и цената им ще падне, надали ще се оправдаят, твърдят едри петролни търговци. Според тях е далеч по-вероятно рафинерията рязко да намали количествата, които преработва, а може и да спре, защото няма да е изгодно да работи само за вътрешния пазар.