АЕЦ "Козлодуй"  и "Уестингхаус Електрик Швеция АВ" подписаха днес в София договор за доставка на свежо ядрено гориво за V блок на атомната ни централа.

След 10 години усилия най-накрая направихме реална стъпка към диверсификацията на свежо ядрено гориво. По този начин гарантираме сигурността на българската атомна централа, заяви шефът на атомната централа Георги Кирков след подписването на 10-годишния договор за доставка.

Като края на едно много дълго пътуване, определи този ден Азиз Даг, управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция".  Даг изтъкна, че компанията може да се похвали с над 40-годишен опит в използването на горивото на "Уестингхаус". 

Служебният министър на енергетиката Росен Христов коментира, че това е значим ден за българската ядрена енергетиката, защото се прави мащабна крачка към осигуряването на сигурността и диверсификацията на доставките на свежо ядрено гориво в изпълнение на европейската стратегия на Агенцията по доставките (ESA) към ЕВРАТОМ, както и на решението на НС от 9 ноември тази година. По думите на Христов договорът с "Уестингхаус" е изключително добър и изгоден за страната ни.

С "Уестингхаус" има споразумение, с което компанията поема ангажимент за комплексна доставка, вместо само за изработване на касети, уточни Христов. Това обаче не означава, че американците ще приемат и обработеното ядрено гориво. То остава у нас, проясни министърът. Но и руската компания "Маяк", която до лятото извозваше руското отработените касети е с отнет, по решение на руската администрация, лиценз и вече не е способна да изпълнява договора си.   За момента отработеното ядрено гориво се складира на площадката на АЕЦ "Козлодуй", където има необходимите ресурси да се складира в следващите от 50 до 100 години.

В Европа има една единствена компания, която предоставя такива услуги за извозване на ядрено гориво, тя е френска, и България е в процес на разговори с нея, информира служебният министър на енергетиката, но заяви, че услугите й са много скъпи.  Според него в момента страната ни има необходимата инфраструктура, но все пак трябва да се намери постоянно решение.

Христов поясни, че с този договор с американците се гарантира и сигурността на доставките на свежо  защото в последно време има значителни трудности с доставки на всичко от Русия, включително и на ядрено гориво. Той поясни, че не е възможен внос на гориво на руската компания ТВЕЛ, тъй като е забранено плавателни съдове да преминават под Кримския мост.

 Затова с подписването на договора с "Уестингхаус" България си осигурява непрекъсната работа V блок на атомната ни централа.

До седмица подобен договор ще бъде подписан и с "Фраматом" за доставка на гориво за  VI блок, с което напълно ще се приключи процедурата по диверсификация на доставки на свежо ядрено гориво, защото има ядрено гориво от два независими неруски източника, добави Христов.

Критично е било да се осигурят доставките на свежо ядрено гориво, защото за V блок те са обезпечени до 2024 г. Имайки предвид срока за изработка на касетите, максимум през януари-февруари 2023 г. трябваше да бъде подписан договорът за доставки на свежо ядрено гориво, поясни още министърът.

В средата на 2024 г. се очаква реакторът да бъде зареден на 1/4 с горивото на "Уестингхаус".

Само че горивото още не е сертифицирано от Агенцията за ядрено регулиране. Очаква през 2023 г. ще бъде получен пълният лиценз за него. То е напълно съвместимо с технологията в АЕЦ "Козлодуй". Христов каза, че около 80% от анализите на горивото вече за направени от "Козлодуй" и ще бъдат внесени в ядрения регулатор.  

По повод финансовата оферта министърът каза, че тя значително се е подобрила по време на преговорите в сравнение с тази през юли. Цената е намалена изключително много. В момента тя е изравнена с тази на руския доставчик "ТВЕЛ". Освен това в нея се включва и безплатно внедряване на системата за( вътрешнореакторен контрол на "Уестингхаус". Тази система ще бъде внедрена още от следващата година, така че ще има една година паралелна работа на двете системи - и руската, която е за контрол на горивото на ТВЕЛ и американската. Така персоналът ще бъде обучен и технологията синхронизирана с цел без проблеми и прекъсване да бъде заредено новото ядрено гориво от "Уестингхаус" през 2024 г.

Неофициално министърът каза, че напредъкът е постигнат с появата на конкурентната оферта на "Фраматом". "Не разбирам тази мода на преговори с един купувач", реагира той.  

С  "Фраматом" се работи по аналогично споразумение, като договорът за доставка на свежо ядрено гориво вероятно ще бъде подписан до дни, добави служебният министър на енергетиката Росен Христов.

Георги Кирков, шеф на АЕЦ "Козлодуй" и  Азиз Даг, управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция" си разменят договора. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
Георги Кирков, шеф на АЕЦ "Козлодуй" и Азиз Даг, управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция" си разменят договора. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
След 10-годишни усилия най-после подписахме, заяви шефът на атомната централа Кирков. Това е краят на едно много дълго пътуване, определи подписването Азиз Даг, управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
След 10-годишни усилия най-после подписахме, заяви шефът на атомната централа Кирков. Това е краят на едно много дълго пътуване, определи подписването Азиз Даг, управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ