60 ст. на литър може да е помощта за колите,

ако доходът на собствениците е до 1000 лв.

Със 73 млн. лв. държавата реши да поеме част от разходите за пътуване на деца, ученици, студенти и пенсионери до края на годината. Но без никакво задължение към общините да приложат мярката, нито указания как това да стане.

Правителството реши от 1 февруари всички деца до 10 г. да пътуват безплатно в обществения и междуселищния транспорт, съобщи след заседанието на служения кабинет в сряда вицепремиерът и министър на транспорта Христо Алексиев. Учениците и студентите ще пътуват със 70% по-евтино, за пенсионерите намалението е 40 на сто при 20% сега. Парите за тази мярка са от свръхпечалбите на рафинерията на “Лукойл” в Бургас, разказа той.

Как общините обаче ще я приложат, още не е ясно. Не е сигурно и изпълнението на прогнозата на Алексиев, че в София трябва ученици и пенсионери да пътуват без пари, ако общината следва одобреното от правителството.

Досега държавата е покривала 20% от разходите на възрастните за градски транспорт, а столичната община ги е подпомагала с 60%. При 40% на помощ от държавата това прави 100%, сметна Алексиев и заяви, че други общини не са можели да си позволят това.

От Столичната община обаче решиха да изчакат да видят решението на Министерския съвет, преди да коментират. В момента картата за пенсионери е 20 лв., а ако са над 68 г. - 10 лв.

В Пловдив

обсъждат

евентуално

намаление

за картите на ученици и пенсионери за градския транспорт. От години месечните са по 16 лв. и важат за всички 29 линии. Това обясни шефът на общинското предприятие “Организация и контрол на транспорта” Георги Стоилов.

На последната сбирка с превозвачите преди дни е бил поставен този въпрос и те обещали да мислят.

“След като държавата показа готовност да увеличи субсидията за тази категория пътници, мислим за намаление на цените на картите за ученици и пенсионери. С колко, още не можем да кажем”, допълни Стоилов. Умували също така и варианти да пуснат карти за 1 и 2 линии, които да улесняват учащите се и да струват по-евтино.

“Картите за ученици и пенсионери в Пловдив не са вдигани от години и цените им са едни от най-ниските. Ще направим всичко възможно да ги запазим и да няма увеличение. По-скоро ще търсим варианти за облекчаване на пътниците с по-удобни видове карти”, уточни обаче по-късно Стоилов.

В Бургас също поискаха да се запознаят с решението на правителството. “Тогава ще обсъдим и какво да правим”, заяви зам.- кметът по финанси Красимир Стойчев. Това коментира и шефът на общинсикя превозвач “Бургасбус” инж. Петко Драгнев.

За конкретни цифри сега не можело да се говори, а крайното решение трябва да вземе общинският съвет. И сега с решение на местния парлемент в Бургас ученици и пенсионери

пътуват в градския транспорт на

символична цена

На учащите се едно пътуване с рейс излиза средно около 25 ст., а за пенсионерите 35 ст. взависимост от пакета, който ще изберат с карта.

Колкото до схемата за подпомагане на собствениците на автомобили заради скъпите горива, вицепремиерът Алексиев каза, че се работи по нея, но приоритет на кабинета било първо да се подпомогнат уязвимите граждани.

А по повод на предишната схема за подпомагане на частните коли с 25 ст. на литър Алексиев попита: А как са подпомагани хората, които нямат автомобили? Те са били пренебрегнати.

Ще се работи по схемата

за ваучерите

в зависимост от възможностите на бюджета, поясни вицепремиерът.

От Кърджали министърът на икономиката Никола Стоянов коментира, че ще бъде трудно тази мярка за компенсации на горивата да влезе в сила преди 1 март. Решението на депутатите компенсирането да става чрез ваучери усложнявало ситуацията. Нужно било да се проведе обществена поръчка за печата и разпространението им. Стоянов заяви, че пари има.

Този път пари има. Обсъждането на компенсациите е започнало веднага след спирането на помощта от 25 ст. за литър. Разчетите показвали, че ако подкрепата е за хора с доходи до 1000 лв., размерът ѝ можело да бъде около 60 ст. за литър. (24часа)

Вицепремиерът Христо Алексиев
Вицепремиерът Христо Алексиев