Нови мерки в борбата с високите цени. До дни се очаква да заработи сайтът за сравнение на цените в търговските вериги.

В същото време земеделското министерство въвежда своеобразен "Биг Брадър" за проследяване на качеството на продуктите.

След продължителни преговори служебният кабинет и търговските вериги си стиснаха ръцете. Така от следващата седмица всеки потребител ще може онлайн да следи цените на почти 50 хранителни продукта в различни магазини.

Наред с това, властта отчита спад в цените на някои хранителни продукти като краставиците, например, които само преди няколко седмици достигнаха рекордните 7 лв.

От стоковите борси и тържищата наблюдават спад в цените на по-голямата част от зеленчуците, но и задържане на цената на основни хранителни продукти.

Данните сочат, че галопиращото покачване на цените за сега остава в историята, съобщи "Нова".

“При основните хранителни продукти имаме задържане на цените, буквално сега олиото е на цената от миналата година. Като цяло, в зеленчуците имаме в момента спад при основните хранителни продукти. Аз не очаквам някакви значителни спадове, по-скоро очаквам задържане”, коментира Владимир Иванов от Държавна комисия по стоковите борси и тържищата.

За повече продукти на по-ниски цени ще се бори и служебната власт, след като стигна до консенсус с големите търговски вериги. Така от края на седмицата се очаква да заработи сайт, в който да се следят цените на основни храни.

"Те са склонни да публикуват своите цени на информационната платформа. Ще се публикуват цените на определени продукти. Те са около 50. Като нашето искане е там веригите да публикуват своите най-ниски цени, не тези, които са на промоция, а най-ниските на дадени продукт в тяхната мрежа”, поясни вицепремиерът Христо Алексиев.

Предвиждат се и санкции.

“Ако някой е подал към информационния портал една цена, а в неговите вериги е друга, се предвиждат и санкции за това, защото е некоректно нелоялно търговско поведение”, обясни още Алексиев.

И още - в борбата с нелоялните търговски практики държавата ще включи и специален регистър за следене на пътя на продуктите.

“Ако доставната цена на краставиците е 3.20 и брутната ви печалба, начислена с всички разходи вътре, е повече от 20-25% бруто, то значи представлява риск по отношение на някакъв вид практики, които водят до повишаване на цените. Tогава вие предварително ще трябва да предоставите дадените договори по ценообразуване на КЗП и КЗК”, каза още вицепремиерът.

А до дни трябва да станат ясни и резултатите от внезапните проверки на КЗК в офиси на търговски вериги, след като регулатора се самосезира заради съмнения за картелни споразумения.