Възложил съм одит върху одобрените поръчки за ремонти за 4,7 милиарда лева. Той ще е готов до края на идната седмица. Така министърът на регионалното развитие и благоустройство Андрей Цеков отговори на въпрос на депутатите от ГЕРБ Николай Нанков и Александър Ненков каква ще бъде политиката на МРРБ по отношение поддържането и ремонтите на републиканските пътища.

Николай Нанков каза от трибуната на парламента, че след публикувано журналистическо разследване на "Медиапул" в публичното пространство излиза информация, че предшественикът на Цеков арх. Иван Шишков е сключил договори за над 4 милиарда лева ремонтна дейност малко преди да сдаде поста. Според Нанков през последните две години в МРРБ цари хаос.

Министър Цеков разясни, че рамковите договори за следващите 4 години за пътна поддържа са били публично обявени през февруари 2023 г. Първите действия на възложителя са направени в края на март т.г. "Всичките осем процедури покриват 27 областни управления. На 15 май 2023 г. са отворени техническите предложения и са оценени участниците за североизточен, северен и централен район и има решение за избор на изпълнител на стойност 963 милиона лева с ДДС за 4 години напред", каза още министър Цеков. Още в първите дни на управлението си той забелязал, че в периода от 2 до 7 юни т.г. е започнала необичайна активност, извършени са оценка на техническите предложения, направена е оценка на ценовите предложения, съставени са доклади и са подготвени решения, които са били подписани на 7 юни г.т. "Тоест ден след като се заклех като министър", уточни Цеков. Това го е накарало незабавно да отмени подписаните три решения и да постанови одитна проверка на процедурите по изготвените доклади и решения, която да постанови дали те са целесъобразно и законовоно изготвени.

"Резултатите от този одит ще бъдат публично оповестени от мен", обеща министър Цеков.

Според Николай Нанков наследството, което Цеков поема като министър, не е лесно, защото договорите за основни ремонти, подписани от предшествениците му, са замаскирани като аварийни и са разписани на двойно по-високи цени, за което той е решен да сезира прокуратурата.

"Очебийни са и фактите, че при разкриването на тези ремонтни процедури участват 9 фирми, а на финала само една компания е останала и някакси е успяла да отстрани останалите, която единствена компания се оказва, разбира се, и печелившата", обясни още Нанков.

Министър Цеков призна, че през последните 2 години неговите предшественици от няколко поредни правителства не са успели да доведат докрай обществените поръчки за по-продължителен период и са подписвали договори за аварийни ремонти. "Това е поради липсата на кураж и воля от тяхна страна да осигурят максимална конкуренция на участниците в тези процедури", категоричен е министър Цеков. Според него, ако до края на годината не бъдат подписани договори за текущи ремонти, има риск пътната мрежа на страната да остане без никаква поддръжка. "Алтернативите пред нас са две - ако има индикация за закононарушения с един участник, защото липсата на конкуренция е индикатор за закононарушение според мен, ще отменим процедурите и тогава ще има ново класиране, ще пуснем поръчки по цена и ще действаме бързо, но отговорът на това ще бъде ясен, след като одитната проверка приключи", обеща министър Цеков.

По негови думи към момента е наличен достатъчен финансов ресурс за аварийно възстановителни работи и предстоящото зимно поддържане на пътната мрежа на страната, предаде БТА.