ПП-ДБ предлагат промени в закон, с които държавният авиационен оператор да стане фирма - щял да има печалба и възможност да бъдат вдигнати заплатите на пилотите

Депутати искат държавният авиационен оператор да бъде преобразуван в еднолично търговско дружество със 100% държавно участие, като принципал ще е министърът на транспорта.

Това става ясно от промени Закона за гражданското въздухоплаване, внесени от депутати от ПП-ДБ начело с бившия премиер Кирил Петков.

Вносителите посочват, че в момента правителственият авиоотряд е изцяло на бюджетна издръжка, поради което има ограничения на заплатите на пилотите. Освен това на тях им се налагало да изпълняват и други полети, за да натрупат необходимите часове във въздуха и да получат допълнително възнаграждение.

При преобразуването в търговско дружество държавният авиационен оператор щял да се приравни към стандартна авиокомпания и да има и допълнителни приходи. Така щели да отпаднат и финансовите ограничения. В мотивите се посочва, че задълженията му да превозва хората от властта остават, за което ще се отпускат пари от бюджета.

Превръщането на оператора в стандартна авиокомпания

ще позволи летателните му машини да се ползват и за търговски полети срещу заплащане,

обясниха юристи. Тоест всеки, които иска и има достатъчно пари, ще може да наеме някой от самолетите на властта. В момента операторът има фалкон и еърбъс, както и три хеликоптера.

След като дружеството стане търговско, то ще може да изпълнява официално и спешната медицинска помощ по въздух, обясни по време на изслушване в парламента министърът на транспорта Георги Гвоздейков. Сега държавният оператор не отговарял на европейските стандарти.

Според министъра вече е в ход процедурата по производството на първия медицински хеликоптер, който се очаква да пристигне до края на годината.

Според министъра промяната в закона давала възможност на оператора да бъде по-гъвкав и да увеличава възнагражденията на персонала, което

ще реши проблема с недостига на инженери и пилоти

В същото време ще продължи да изпълнява полетите със специално предназначение – да обслужва Министерския съвет, президентството и различни делегации.

И двете дейности ще може да бъдат финансирани от държавата с до 15 млн. евро и за момента разчетите показват, че тези суми няма да бъдат надхвърляни, обясни Гвоздейков.

Давала се и оперативна самостоятелност на оператора, защото в момента за всяко решение се търсело одобрението на министерството на транспорта. Ще може да се генерира и разумна печалба, ако се налагат и друг вид полети, допълни Гвоздейков.

Промените в закона предвиждат за държавния оператор да се прилага и Законът за публичните предприятия. Това означавало

ръководството му да се избира с конкурс и да има прозрачност за дейността и финансовите му резултати

Назад във времето имаше няколко случая, при които се оказа, че държавният оператор е возил футболни отбори. Това предизвика скандали, защото той няма лиценз за търговски полети, а само за такива със специално предназначение.