Актуална информация за намалените продукти се публикува всяка седмица на сайта на кампанията

Само за първите три седмици от началото на инициативата „Достъпно за вас" се наблюдава намаление в цените на част от хранителните стоки от поне 10%, а при някои достига дори и до 40%. Това отчитат от Министерството на икономиката и индустрията. Целта на кампанията е именно да бъдат постигнати най-добри цени за българските потребители на хранителните продукти от първа необходимост. Тя обхваща около 50 продукта от т.нар. малка потребителска кошница. В тях се включват хляб и зърнени храни, варива, месо и месни продукти, млечни продукти, яйца, плодове и зеленчуци, брашно, захар, растителни масла и мазнини и др.

Кампанията стартира на 15 ноември с три от национално представените търговски вериги в около 200 магазина в цялата страна. За три седмици вече са се включили 13 партньора, сред които регионални вериги магазини от областите Варна, Бургас, Шумен, Търговище, Сливен, Плевен, Пазарджик, София, а търговските обекти, в които потребителите могат да открият стоките, са вече близо 400. Министерството продължава разговорите и с други по-малки участници, като целта е кампанията да достигне до всяко кътче от страната, обясни министърът на икономиката Богдан Богданов. По думите му на по-късен етап тя може да се разрасне, като в нея се включат и други стоки от първа необходимост.

Според условията на кампанията всеки един от партньорите трябва да предложи най-малко 16 продукта с по-ниски цени в един магазин – по два от всяка продуктова категория. Наблюденията на министерството обаче показват, че повечето от тях са разширили асортимента и предлаганите стоки с логото на кампанията са повече. Табелката със зелена кошничка е поставена до продуктите с по-ниски цени за съответната седмица в търговските обекти за информация на потребителите. Продуктовата кошница е включена и в брошурите на веригите, включително и в дигиталните им издания за улеснение на хората, обясняват участниците.

Активна е вече и информационната онлайн платформа, която Министерството на икономиката и индустрията подготви. В сайта на кампанията „Достъпно за вас" - dostapnozavas.bg, може по всяко време да се намери актуална информация за продуктите на най-добри цени.

Те се обновяват всяка седмица съгласно споразумението с търговските вериги.

В сайта могат да се открият всички партньори на инициативата, различните продуктови категории и списък с намалените артикули, включени в кампанията за седмицата, както и сравнение на стойността на малката потребителска кошница, включваща 16-те най-евтини продукта – преди и след началото на кампанията. Така например за седмицата 04 – 10 декември 2023 г. цената на кошницата излиза 33,39 лв. Преди старта на инициативата тя е струвала 40,14 лв.

Потребителите могат бързо да се ориентират къде да открият намалените продукти, като кликнат на логото на всяка една от веригите. Там веднага могат да видят брошурите с артикулите от кампанията, да ги разгледат и да изберат подходящ за тях магазин.

На седмична база в Министерството на икономиката и индустрията се прави анализ, който следи динамиката на цените. Ако кампанията е успешна, нейният хоризонт ще бъде разширен и след май месец 2024 г., посочват от ведомството.

Провеждането на кампанията няма за цел да засегне производителите или дистрибуторите на по-ниско ниво от веригата за доставки, напротив – насърчава търговските вериги да работят по-тясно с тях. Инициативата „Достъпно за вас" се провежда в унисон с механизма в т. нар. „Зелен документ" на Европейската комисия за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти, уверяват от ведомството.