Експерти виждат икономически интереси с политически привкус зад масираната кампания да ги махнат

Екостикерите за колите, въведени от средата на 2021 г., пазят от измами и са в помощ за опазване на въздуха чист. Това обаче не пречи да се води масирана кампания за премахването им. Експерти виждат в нея скрити икономически интереси с политически привкус.

Поредният епизод е питане на депутата от ДБ Мартин Димитров към транспортния министър Георги Гвоздейков за отпадане на стикерите, защото ненужно оскъпявали технически прегледи.

От отговора на министъра обаче става ясно, че освен ценната информация стикерите са изискване и на евродиректива. Според нея всяка държава в ЕС трябва да издава след технически преглед стикер, удостоверение или друга достъпна за дистанционен контрол информация. И второто условие - да има гаранции за качеството, като пълните данни за превозното средство и пунктът, който го е проверил, да са върху колата на леснодостъпно за контролните органи място.

 “В Българлия е предвидено удостоверението за технически преглед да бъде придружено от видим и лесен за контрол стикер, който се поставя на предното стъкло на автомобилите”, посочва Гвоздейков.

И уверява, че този отличителен знак носи пълна информация за това кой и кога е направил прегледа, което

елиминира възможностите за злоупотреби

Всеки пункт вече има камери и пази записите и документацията за 5 г. Експерти изчислиха пред “24 часа”, че поне 100 000 превозни средства се движат, без реално да са стъпвали в пункт за технически преглед. И които са не по-малко опасни от пияните и дрогираните водачи. 

“Чистотата на въздуха също предстои да бъде защитена в по-голяма степен. Наредбата дава право на общините да ограничават, да пренасочват и да управляват трафика на коли, които цапат с изгорели газове въздуха повече от останалите. Чипът съдържа пълна информация за такова решение, защото позволява запис от голяма дистанция и без значение от скоростта на движение”, казва още Гвоздейков.

За да разчете информацията, няма нужда номерът на колата да бъде уловен от камерата. А често регистрационните табели умишлено или случайно са замърсени. Ако няма чип, нарушители може да се отърват от глоба или да се укрие шофьор, причинил произшествие.

“Предвид изброените предимства на стикера, който да се поставя на предното стъкло на превозните средства, считам, че на този етап не е оправдано неговото премахване”, заключава транспортният министър в отговора си до Мартин Димитров.

Екостикерите за колите не са желани най-вероятно от хора, които

имат интерес да се изгражда нова система и пак да се платят едни пари,

смята пътният експерт  Дияна Русинова. 

А според бившия зам.транспортен министър Ангел Попов стикерите с чип са единственият начин, при който дигитално се записват важни за автомобила данни,  които не е възможно да бъдат манипулирани. Не мога да разбера тези хора, които искат отмяна на стикера - предполагам, че има интерес - корпоративен или политически, казва Попов.

Безспорна полза на стикера е това, че пази от измами. Като се започне от реално изминати километри и фиктивни технически прегледи и се стигне до движението по пътищата на колифантоми с пренабити номера. Стикерите дават възможност и купувачите на употребявани коли да имат пълна и точна информация не само за реалните километри, но и за предишните технически прегледи.

За година у нас се извършват около 2,9 млн. прегледа.  Дигитализираната информация ще покаже дали по едно и също време има две коли от един и същ модел и марка с еднакви номера. Така ще е ясно, че едната регистрация е фалшива.

Застрахователните компании също искат обективна информация за техническото състояние и екологичната категория на автомобила, за който може да им се наложи да плащат щети. А за всеки, който иска да пътува в чужбина, без да се притеснява, стикерът гарантира това. Ако го няма, в държавите, които са въвели директивата, ще му лепнат такъв на предното стъкло още на границата.

А по повод твърденията, че техническият преглед се оскъпявал заради стикерите, проверка на “24 часа” показа, че допълнителното плащане е 4  лева. Вторият аргумент “против” е

 заиграване със страха

на притежателите на стари коли, че едва ли не веднага всички общини ще ги спрат. Първо - това няма да е така, и второ - цапащите коли не трябва да са навсякъде, защото всички дишаме един и същ въздух. Информацията от техническия преглед ще покаже реалната екологична категория на автомобила. А тя за някои коли може да се окаже различна от записаната в талона и да не е задължително спирането им.

Стикерите създавали условия за корупция, твърдят противниците им. Което звучи нелепо, при положение че съдържат дигитализирана информация, до която достъп няма всеки, а специални софтуери мерят количеството изгорели газове, а не хора, податливи на някой лев на ръка.

Тежката артилерия на аргументите “против” е плашилото, че с чиповете ще ни следят, а в тях има информация не само за колата, а и за собственика, така някой може да злоупотреби с нея. Което не отговаря на истината.  Експертите са категорични, че в чиповете  няма никаква информация за собственика  - нито ЕГН, нито адрес, нито години, нито каквото и да било друго. В него има само информация, която гарантира техническа изправност и доказва, че прегледът е реален, а не по документи.

Нещо повече, посочват се още косвени ползи от стикерите, ако системата, вместо да се отмени, се надгради. Например митниците могат да получат информация за коли с рискови стоки още при влизането им, контролни органи могат да получат точна информация колко километра е изминала учебна кола с бъдещ водач в нея, компаниите могат да контролират техните автомобили.

В неделя по  Би Ти Ви пък бе споменато, че на конкурса за въвеждане на стикерите се е явил един изпълнител. Причината е, че “Демакс” е единствената компания в Източна Европа, която има капацитет и технически възможности да го направи. И върши същото за редица други държави.

В репортажа се каза още, че себестойността на екостикера е  6,80 лв.  Всъщност е 1 лв., а останалата инвестиция е за оборудване на пунктове за технически преглед с техника, както и софтуер. Инвестиция, която си струва, щом повишава безопасността на движението и спасява човешки животи. Експерти пък се удивяват на твърдението, на бившия министър на електронното управление Божидар Божанов, че стикерът пречел на шофьорите - той всъщност се слага зад огледалото за обратно виждане и изобщо не попада в полезрението на водача.