Заложено е ускорено изграждане на втори граничен жп преход с Турция при Лесово, със срок до 2030 г.

Това заяви по време на парламентарният контрол в петък министър на транспорта в оставка Георги Гвоздейков.

Ускореното изграждане е заложено заедно с Унгария, Сърбия и Турция.

По думите на Гвоздейков в периода 2021-2023 г. са проведени редица срещи между представители на двете страни, а по проекта е създадена и работна група.

„В рамките на работната група са обсъждани планирани действия по проекта, както изследвания на технико-икономически параметри на предпроектните проучвания на територията на България. В изпълнение на поетите ангажименти и подписания меморандум за разбирателство между Република България и Република Турция за изграждане на втори железопътен граничен преход между Ямбол и Одрин, от българска страна е проведена открита процедура на 12 септември м.г. и е сключен договор с предмет на дейност „Изготвяне на прединвестиционни проучвания с предложение за варианти, анализ, разходи, ползи, трафик, прогнози и капацитет за изграждане на жп линия по направления Ямбол – Елхово – Лесово – границата с Република Турция", посочи министърът.

Сключеният договор е на стойност 525 хил. лева без ДДС и е със срок на изпълнение 12 календарни месеца, считано от датата на стартиране, като финансирането по този договор е осигурено изцяло със средства на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

През декември 2023 г., по инициатива на НКЖИ, подкрепена от Министерството на отбраната и Министерството на транспорта и съобщенията, предприемат действия за включване на жп участъка в TNT мрежата, с цел осигуряване на възможност за последващо финансиране на реализация на проекта със средства от Европейския съюз. Очаква се допълнението да залегне в предстоящата актуализация в регламента за развитие на TNT", обясни още министърът на транспорта в оставка.

По думите му след като линията Ямбол- Елхово – Лесово – границата с Република Турция ще стане допустима за финансиране от Европейския съюз и НКЖИ ще предприеме действия за кандидатстване за осигуряване на европейско финансиране по реализацията на този проект.

„В средата на 2023 г. участъкът стана част от мрежата на националните военно-транспортни коридори, а на база на това Европейската комисия счита предложението на българската страна за включването му в TNT мрежата за приемливо, определяйки го като допринасящо за военната мобилност между двете страни членки на НАТО", каза още Гвоздейков.