По едно и също време действали два контракта за Добрич и Варна, но АПИ работела по по-скъпия

Юридическата каша с договорите за пътно поддържане е ощетила държавата с 9 млн. лв. поне засега, стана ясно по време на заседание на регионалната комисия в парламента.

В нея е получен сигнал, за изясняването на който в комисията бе извикан управителният съвет на пътната агенция. В сигнала, чийто автор депутатите не пожелаха да разкрият, се твърди, че в края на миналата година за областите Варна и Добрич

са действали едновременно

два договора

- един за аварийно зимно поддържане на пътищата и един за текущ ремонт и поддържане на пътищата. Конкретната работа в двете области обаче е възлагана само по аварийния договор, в който единичните дейности са с около 27% по-скъпи.

От обясненията на шефа на управителния съвет на АПИ Ясен Йорданов излезе, че това наистина е така. Причината е, че миналата година пътните фирми

масово обжалваха обявяването на

нови процедури

за избор на фирми за поддържане на пътищата, които бяха с по-ниски единични цени от действащите дотогава. Това принуди ръководството на АПИ да удължи с анекси предишните договори само докато не приключи зимата.

Специално за Варна и Добрич обаче процедурите не са обжалвани, но въпреки това са обявени нови, избрани са фирми и с тях са сключени договори.

Така се е стигнало до дублиране на договорите, за което двама шефове на дирекции - правната и за поддържане на пътищата,

са уведомили ръководството на пътната

агенция чак в края на декември

Йорданов каза, че шефът на правната дирекция вече е уволнен, а през януари регионалният министър Андрей Цеков отстрани члена на УС Десислава Паунова, която е отговаряла за юридическия надзор на агенцията. Пред комисията шефът на АПИ Ясен Йорданов прочете и писмото, с което е уведомил министъра за ситуацията.

През целия ноември и декември обаче фирмите за пътно поддържане във Варна и Добрич са извършили работи за около 36 млн. лв. вместо за 27 млн. лв., както предвиждали новите договори, които също били валидни. Не всичко все още е платено, но документацията е изрядна и фирмите вероятно

ще си получат парите 

независимо от недоразумението.

Според шефа на парламентарната регионална комисия Николай Нанков (ГЕРБ) независимо от отстраняването на шефа на правната дирекция на АПИ и на член на управителния съвет той е принуден да предаде сигнала на прокуратурата.

Зам.-шефът на комисията Йордан Иванов (ПП-ДБ) пък направи на ръководството на АПИ забележка, че все още нямат публично известни условия, по които индексират договорите с фирмите заради повишените цени на материалите.

По негови данни има искания за около 1 млрд. лв. за компенсации от пътностроителния бранш, от които

са удовлетворени плащания само

за 361 млн. лв.,

и депутатъ1т се поинтересува как пътната агенция решава по кои искания да отпусне пари и по кои - не.

Шефът на пътната агенция отговори, че методиката за индексирането, приета от кабинета, е достатъчно ясно написана. Според нея се компенсират повишените разходи

само при наличие на

финансов ресурс,

а самата пътна агенция е решила да приоритизира проектите, за които ще доплаща. Затова в общи линии индексации се правят единствено за обекти, по които се работи и строителната фирма не е спряла дейността си заради липса на средства.