Целта за нулеви емисии парникови газове в ЕС за нови автомобили от 2035 г. ще е трудна за постигане, тъй като трите необходими условия не са постигнати. Това се посочва в доклад на Европейската сметна палата, цитиран от Франс прес.

Първи "неуспех": намаляването на въглеродните емисии от бензиновите и дизеловите автомобили. Независимата инстанция за контрол на финансите на ЕС подчертава , че емисиите от нови автомобили са започнали да се понижават през 2020 г. "или 11 години след влизането в сила на първия регламент в тази област".

"Въпреки сериозните амбиции и стриктните изисквания, по-голямата част от бензиновите и дизеловите автомобили продължават да изпускат същото количество въглеродни емисии като преди 12 години", подчертава Николаос Милионис, един от авторите на доклада.

Развитието на алтернативни горива (биогорива, синтетични горива и водород) е втората ос, идентифицирана от палатата. Авторите обаче "изтъкват липсата на по-точна и стабилна пътна карта за дългосрочно разрешаване на проблемите: количеството достъпно гориво, разходите и опазването на околната среда", обясняват те.

Третата писта е развитието на електрически превозни средства. ЕС трябва да подобри "по значителен начин"  конкурентността, най-вече за производството на батерии.

"Разработването на алтернативни горива изостава" въпреки "важните държавни помощи", твърдят авторите: "по-малко от 10 на сто от световното производство" е базирано в Европа и Китай, които държат 76 на сто от световния капацитет".

"Искаме да привлечем вниманието върху слабия производствен капацитет на производство и рисковете, свързани с вноса на батерии", подчерта Афонсу де Кащру Малейро, един от авторите, представили доклада пред медиите.

Документът представя "крайната зависимост" на Европа от вноса на ресурси от трети страни, с които няма задоволителни търговски споразумения" или представляват "геополитически рискове за автономна стратегия на Европа, без да се говори за социалните и екологични условия, при които се извличат тези суровини".

Европа внася 87 на сто от брутния си литий от Австралия, 80 на сто от магнезия от Южна Африка и Габон, 68 на сто от кобалта от Демократична република Конго и 40 на сто от графита от Китай, пише БТА.