Основният канал бил с танкери от Турция,подозират, че може да е от “Ислямска държава”

Hа 1,2 млрд. лв. се изчислява годишната печалба от контрабандата на горива в България. Такава е сумата, която не влиза в бюджета под формата на акциз и ДДС, а остава в джобовете на организаторите на каналите.

Схемата с продажбата върви с танкери по море. Доставките тръгват най-често от Турция, минават през Гърция и стигат до България. (Виж схемата).

Има подозрения,

че горивата са

от “Ислямска

държава”,

която държи нефтени находища в Сирия и Ирак и няколко рафинерии. От там в момента можел да се вземе дизел за 80 ст. на литър. С транспортните разходи, например до България, цената му ставала близо 1,10 лв.

След като пристигне у нас, танкерът отива на пристанище, в което няма монтирани измервателни уреди. Обикновено това са по-малки портове по Дунав, има и на Черно море, които са регистрирани като митнически складове. Те са осем на брой и за тях няма изисквания да монтират уреди, които да подават информация към митниците колко горива се разтоварват. На тях няма и постоянен митнически контрол, а митничари се викали само когато има пристигнал танкер.

При разтоварването на горивото се прилагали различни схеми, за да се избегне митническият контрол. Едната била вписване в пристанищния дневник, че танкерът е отпътувал, докато той е преместван на друг док. По документи разтоварването е било в продължение на два дни. Тези количества се внасяли легално.

На практика обаче

разтоварването

продължавало

десетина дни

Източените през това време горива се продавали контрабандно.

Друга схема била чрез ремонти. Танкер заявявал, че няма товар и иска да влезе в дадено пристанище за поправка. Това най-често се случвало в портове в Бургас, Варна и Русе. Всъщност плавателният съд бил пълен с горива, които се разтоварват директно в автоцистерни, след което се продават през ведомствени бензиностанции или в малки обекти, които нямат връзка с митниците.

Има доклад от службите, според който танкер, тръгнал от Атина, спира на едно от тези пристанища без измервателни уреди, горивото се разтоварва и с жп цистерни идва в София. За периода от 9 до 13 февруари 2015 г. от пристанището до София дошли 100 цистерни.

На ден поне по 25 цистерни с гориво пътували към столицата от този танкер. Само от това количество загубите за държавата били 8,538 млн. лв. Според доклад на финансовото разузнаване през миналата година са засечени над 140 танкера с контрабандно гориво. Сумата на събраните акцизи и ДДС от тези количества възлизала на 1,2 млрд. лева.

Контрабандните

горива се

продавали на

дребно по

нелегални

и ведомствени бензиностанции. В опит да се избегне задържането на количествата при проверки, най-често половината от цистерната се пълни с контрабандно гориво, а останалото е легално и придружено с нужните документи и сертификат за качество.

Така ставала и възможно продажбата на горива, които са с 30-40 ст. по-ниска цена от тези на повечето бензиностанции. Изчисления показват, че при средна цена от 43 долара за барел нефт и курс от 1,84 лева за долар, и цена от 2 лева за литър дизел, данъците и акцизите формират 48,8% от цената, 28,3% отиват за суровина, 6,3% за нефтопреработка, 13% за дистрибуция и маркетинг, 2,5% - за биодобавка.

В стотинки това прави следното - 0,56 ст. суровина, 33 ст. ДДС, 65 ст. акциз, 13 ст. стойност на нефтопреработката, 5 ст. за биодобавка, 26 ст. разходи за бензиностанциите. Печалбата, която остава, е в рамките на 2-4 ст.

Ето защо е добре шофьорите да са наясно, че когато зареждат с по-евтини горива, рискуват техническата изправност на машините, а голямата печалба е за вносителите и търговците на нелегалната продукция. За сметка на държавния бюджет.

Има и друг проблем - държавата

все още няма

система за

контрол на

митническите

складове

А през тях минавали основните контрабандни канали за дизел и бензин, внесени с танкери и съхранявани в стари резервоари без измервателни уреди. В същото време към данъчите складове имало всякакъв вид изисквания за уреди и подаване на информация към митниците, при това без прекъсване. Двойният стандарт продължава години наред.

От петролния бранш проведоха срещи с парламентарно представените партии през миналата година. Дори бе внесен законопроект, който отчасти решаваше проблема с контрола на митническите складове, но той бе оттеглен. Импровизирана рафинерия в Сирия, където се преработва нефт от находищата, контролирани от "Ислямска държава"

Импровизирана рафинерия в Сирия, където се преработва нефт от находищата, контролирани от "Ислямска държава"

Друг проблем, свързан с контрабандата на горива, идва от Българска акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) към Агенция “Митници”. Тя има за цел да следи само данъчните складове, но пропуска митническите, откъдето минава контрабандата на гориво със съмнително качество.

От октомври прокуратурата проверява работата на митническата система за събиране на акцизи. Съмненията са, че БАЦИС не регистрира данни за задължени лица или те умишлено са заличавани. По преписката има данни, че сравняването на количества от входно-изходните измервателни уреди не съвпада с декларираните от много търговци.

Нелегален дизел от "Ислямска държава"

Контрабандата на дизел идва от Турция не защото там е по-евтино, а защото може да се намери гориво от “Ислямска държава”, твърдят източници от петролния бранш. Официалните цени на горивата в Турция са с около 20% по-високи от тези в България.

Но на границага между Сирия и Турция може да се намерят евтини горива от контрабанда. Основната транзитна точка била село Хаджъпаша на река Оронт, която маркира границата между двете държави. Хаджъпаша е убежище за контрабандистите от десетилетия, твърдят властите. Както в други гранични градове, много семейства минават границата и търгували със захар и цигари.

Завземането на петролни кладенци от “Ислямска държава” обаче отворило нелегален бизнес с горива. Твърди се, че терористичната организация

контролира

11 находища

в Сирия

и Ирак

Нефтът от тях или се продава също така нелегално като суровина, или се преработва в рафинерии в Сирия. 

След това горивото, основно дизел, се товари на цистерни и се транспортира към вътрешността на Турция. Например от камион с дизел от Хаджъпаша до анадолския град Денизли се печелели по 6500 долара. На много места контрабандата на дизел се прави в малки мащаби, като се използват мулета, които пренасят 20-литрови туби. Но се оказа, че при Хаджъпаша има и множество нелегални тръбопроводи под Оронт. Те са с дължина до три километра и на дълбочина 15 метра. Изкопани са с високотехнологични машини с оборудване за полагане на фиброоптични кабели, които струват стотици хиляди долари. Дизелът, рафиниран в Сирия, изниквал от канелки в полетата с памук в Хаджъпаша и съседните градове, където се наредили нетърпеливи купувачи, пише Асошиейтед прес.

Според публикации в медии от контрабандата на дизел

“Ислямска държава”

печели до 15 милиона

долара месечно

През последната година Турция прилага засилени мерки срещу контрабандата на горива. Властите започнаха да разкопават нелегалните тръбопроводи. Според властите предприетите операции са намалили контрабандата със 70-80%, но тя все още продължава. Нелегално гориво лесно може да бъде открито в много градове по границата. На бензиностанция в Акчакале, на шест часа път от Хаджъпаша например предлагали такова.

Обемът на контрабандно преминаващия границите с Турция и кюрдските региони на Ирак в посока към Иран и Йордания нефт се свил от 30 000 до 10 000 барела на ден.

Най-малко 16 импровизирани рафинерии пък са били унищожени от въздушните удари на съюзническите сили. Всяка от тях е

можела да преработва

между 300 до 500

барела петрол на ден

Въпреки това в рамките на 15 дни унищожени системи за преработка на нефт се заменяли с нови, които можели да се вземат отвъд границата с Турция за 200 000 до 300 000 долара.

Чрез посредници петрол, дизел и бензин се озовават дори в области, които са контролирани от сирийския режим. Доскоро той успявал да покрива доставките за рафинерията в пристанищния град Банияс благодарение на петролни доставки от Иран. Заради военните действия обаче танкерите не пристигали по график и това принудило властите да вдигнат цените на горивата с една трета.