Изплащането на кредит може да е възможност, а не бреме за предприемачите, смята лекарят

Не съм планирала непременно да имам собствен бизнес. Работила съм 20 години в държавни здравни заведения като акушер-гинеколог. Където и да съм била, изпитвах огромно удоволствие от контактите с пациентите. Случи се обаче да работя под ръководството на човек, който имаше безцеремонно, дори агресивно отношение към екипа в здравното заведение. Това беше нещо, което не можах да приема и много скоро подадох молба за напускане. Много от колегите ми погледнаха на решението ми като авантюра. Може би наистина е било емоционално, но желанието ми за независимост и запазване на достойнството беше толкова силно, че никакви аргументи не бяха в състояние да ме убедят, че оставам без сигурни работа и доход. Реших, че трябва да работя самостоятелно.

Нямах съмнения, дали ще успея - просто наех един кабинет, оборудвах го, поканих още трима-четирима колеги и започнахме работа. След една година създадохме по-голям екип и регистрирахме медицински център, след още една - клинична лаборатория, след още една - микробиологична.

Да работиш сам носи своите предимства: самостоятелност и независимост в решенията, които вземаш и реализираш сам. Но много хора бъркат „свобода на решенията” с „мога да правя каквото си искам”. Ако искаш бизнесът ти да е успешен, се налага да се съобразяваш с всички – пациенти, доставчици, служители, инспектори, наемодатели.

Да мислиш в перспектива, да „четеш мислите на пазара”, да можеш да губиш и пак да започваш – не е лесно! Но пък, когато успяваш, удовлетворението е неописуемо.

Днес вече знам, че успехът се вижда отдалече, но пътят до него – само отблизо.

Най-сериозният урок, който научих, е всеки ден да сядам на стола на пациента в кабинета си и да се опитам да помисля от неговата гледна точка – защо съм точно в този кабинет, при точно този лекар, какво очаквам, какво харесвам, какво не ми допада, ще се върна ли отново тук и защо. Поглеждането с очи на човек, който очаква помощ за здравето си, за живота си, ми напомня най-важните за един лекар уроци – да бъде честен, отговорен и отдаден.

Медицински център „Надежда“, Варна
Медицински център „Надежда“, Варна

Бих посъветвала всички, които имат намерение да започват самостоятелен бизнес, да са с ясна идея какво искат да направят.
Ако нямат подготовка – да се консултират със специалисти, да подсигурят добър бизнес план. Задължително помислете за стартов капитал и малък екип от хора, които не очакват от първия месец европейски заплати, а такива, които с работата си да са в състояние постоянно да създават предпоставки нещата да се случват всеки ден по-добре от предишния.

И в бизнеса, и в медицината, помощта е важна и полезна, когато е навреме.

Преди да стана клиент на Райфайзенбанк, работех 10 години с друга банка. Когато възникна необходимостта да потърся ипотечен кредит за закупуване на нова база за здравно заведение, най-естественото нещо, което предполагах, че трябва да направя, беше да се обърна към тази банка. Смятах, че те би трябвало да имат ясна представа за развитието на бизнеса ми. Поради това, техният отказ беше голямо разочарование за мен.

Обърнах се за съвет към колеги, които вече бяха минали по този път. Чух много препоръки за Райфайзенбанк както по отношение на предлаганите условия, така и по отношение на бързината. И в действителност – скоро след като подадох документи, от Райфайзенбанк ми се обадиха. Бяха обсъждали информацията, която предоставих при кандидатстването и бяха взели решение да ми предоставят кредита в искания от мен размер и срок. Условията, които ми предложиха бяха много разумни и наред с финансирането, получих възможността да се възползвам и от пакетна програма, включваща услуги и продукти на преференциални условия.

Днес, пет години по-късно, мисля, че това беше повратна точка в бизнеса ми. Успях да спазя всички срокове, разширихме спектъра от дейности и пациентите ни бързо оцениха ползите и възможностите, които им предлагаше новият медицински център. Впечатлена съм, че Райфайзенбанк по своя инициатива предложи различни финансови облекчения в хода на обслужване на кредита ми. Политиката на банката и нейните служители е подчинена на индивидуално отношение към всеки клиент и готовност да се помогне и „влезе в положение“ с гъвкави и полезни за двете страни решения.

Днес партньорството ни се разпростира дори по-широко. Оборудвах клиниките с ПОС терминали на банката с цел да улесним процедурите по разплащане. Пак на тях разчитам и за навременния превод на работните заплати на медици и служители.

Мисля, че изплащнето на кредит може да е възможност, а не бреме.
Преди настоящия банков кредит, никога в моето семейство не бяхме теглили заеми. Когато обаче имаш добър шанс за развитие на даден проект, но нямаш свободни средства, не трябва да се колебаеш – банковият кредит в точния момент може да се окаже „златният шанс“ да успееш по-бързо да реализираш целите си. Лично мен задълженията към банката ме мотивират още повече да планирам нови услуги в здравното заведение, чиято реализация с течение на времето от една страна се оценява положително и е за благото на пациентите, а от друга - увеличава финансовия резултат и съответно възможността да изплащаме кредита и да бъдем по-конкурентоспособни.