Високи глоби за нерегламентирана туристическа дейност, свързване на регистрите на хотелите с НАП и МВР, проверки на данъчни и Икономическа полиция директно на плажовете и на пистите в зимните комплекси, както и обединение на организациите в туристическия бизнес, така че партньор на държавата да останат само тези, чиито членове плащат данъци и не са в сивия сектор. Това са само част от мерките, които министерство на туризма, браншът и КРИБ очертаха на среща в София. Обобщи ги министър Николина Ангелкова. Разговорът бе иницииран от работодателите като част от кампанията им с КНСБ “Бизнес на светло”.

България е на първо място по дял на сивата икономика в ЕС, заяви председателят на КРИБ Кирил Домусчиев, цитирайки статистика на ЕС. Заради нея през 2014 г. в страната ни не са влезли 168 млн. евро приходи от ДДС, каза Домусчиев и отсече, че КРИБ ще подкрепи тези, които са на светло в туризма, а оставащите в сивия сектор ще бъдат подложени на строг контрол.

202 са туристическите организации в момента у нас, в законопроекта за туризма предлагаме да има до 6 национално представени браншови организации, като водещи ще са тези, които плащат данъци и създават работни места, заяви министър Ангелкова.

И браншът сподели идеите и проблемите си. Те настояват малките хотели и ресторанти да минат на патент, за да излязат на светло.

“Касовата бележка в хотелите и ресторантите в Банско, особено в механите, е туристическа атракция”, обяви Борислав Малинов, собственик на хотел в курорта. Поне 70% от заведенията и хотелите там не издавали касов бон. Подобна била ситуацията и в други курорти, допълниха от бизнеса.

Организации в туризма заявиха, че са леко обидени от цитирани данни, че сивата икономика в сектора е 50-60% при около 30% средно за страната. Примерите им след това обаче, като че ли затвърдиха по-високите проценти.

Мариян Беляков, изпълнителен директор на “Пампорово” заяви, че изобщо не е виждал данъчни или Икономическа полиция на проверка в самите ски зони. Инспектори трябва да купуват там услуги и да проверяват отчитат ли се, препоръча Беляков. Той настоя ДДС за ски услугите да стане 9% - както е за леглата и храната в туризма. Това щяло да даде глътка въздух на инвеститорите, които в момента се борят да запазят ските у нас със сериозни вложения в системи за изкуствен сняг и нови лифтове.