Премиерът Герджиков: За 5 дни на “Ечемишка” се свърши работа за 5 г.

На 14-15 февруари ще бъдат съобщени опасните тунели в България. Това каза зам.-министърът на регионалното развитие Виолета Комитова на дискусията на “24 часа” “За 100 живота повече”.

Направени са проверки на 34-те съоръжения, но без оценка за риска, която тече в момента. След като тя приключи, ще бъдат съобщени както опасните тунели, така и мерките, които ще се вземат - и за опасните, и за тези в добро състояние, каза Комитова.

По-късно при инспекцията на новото осветление в тръбата към София на тунел “Ечемишка” министърът на регионалното развитие Спас Попниколов заяви, че има и други тунели в критично състояние.

Проверката на

34-те тунела

приключи

в петък. Резултатите обаче не бяха оповестени, тъй като министърът иска време да се запознае с доклада.

“Възложил съм анализ на риска до 15 февруари с предложение за краткосрочни и дългосрочни мерки за обезопасяването им”, каза министър Попниколов.

За 5 дни на “Ечемишка” се свърши повече работа, отколкото за 5 г., заяви служебният премиер Огнян Герджиков, който в понеделник в 15 ч провери заедно със строителния министър подмененото осветление. (Как му отговори Борисов - виж вдясно.) В 15,15 ч движението бе пуснато от шефа на Областното пътно управление - София, Михаил Рашков. Веднага се образуваха тапи.

За 5 дни - от вторник до неделя, бяха свалени над 100 т опасни железа от тавана на тръбата. Това се наложи, след като на 5 февруари откъсната греда, върху която е монтирана лампа, уби жена в колата ѝ.

Старите луменисцентни лампи, които бяха над 1625, са подменени със 108 с LED осветление. Новите лампи са аварийно осветление.

Краткото време за демонтиране на старата стоманена конструкция на осветлението и подмяната на лампите е изключително важно, в противен случай Северна България щеше да остане на практика задълго затворена, каза още Герджиков. “Ще поканя в МС всички строители, които работиха денонощно, за да изразя лично моята благодарност към тях”, добави премиерът.

Министърът на регионалното развитие Спас

Попниколов се

извини за

неудобството,

причинено от затварянето на тунела, но подчерта, че по-важното в случая е било обезопасяването му.

“24 часа” разполага със справка за състоянието на тунелите отпреди проверката, назначена от Попниколов.

В нея е написано, че тунелите “Витиня” и “Ечемишка” на “Хемус” в момента се ремонтират с целево финансиране от бюджета.

На 27 юни 2016 г. стартираха ремонтните дейности в тръбата за Варна на тунел “Витиня”, а на 1 септември 2016 г. на тръбата за Варна на “Ечемишка”. Планирано е те да приключат през пролетта.

С 648 000 лв. на АПИ през 2016 г. са почистени и обновени едната тръба на “Витиня” (в посока София), двете тръби на тунелите “Топли дол” и “Правешки ханове” на “Хемус”, “Траянови врата” на “Тракия”, както и тунел “Железница” на път Е-79. В тези тръби е имало ремонти, както и в тунела в Кресненското дефиле преди Кресна.

С еврофинансиране през 2016 г. е завършен ремонтът на трите тунела на пътя Асеновград - Смолян. С пари по програма “Транзитни пътища” през 2015 г. са обновени и 5 тунела на пътя Мездра-Своге-Нови Искър. В края на 2016 г. е доизграден тунелът в квартал “Устово” на Смолян. През 2013 г. е ремонтирана дясната тръба на тунела на пътя София - Благоевград, Дупница.

По ОП “Регионално развитие” се предвижда ремонт на два тунела - единият е на пътя от Гривица - Плевен- Ловеч до Кърнаре, вторият е при Кричим.

СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

СНИМКА: ДЕСИСЛАВА КУЛЕЛИЕВА

Една от първите коли, които минаха през тунела.
Една от първите коли, които минаха през тунела.