Държавата трябвало да каже дали Марешки е платил всички данъци и да го провери за купуване на гласове

Държавата трябва да провери Веселин Марешки дали изявленията му за цените на горивата са нарушения на Изборния кодекс. Това обяви в четвъртък Валентин Златев - председател на Българката петролна и газова асоциация.

Изказванията на Марешки, че ако хората гласуват за него, горивата ще струват 1,80 лв., а ако не гласуват, ще станат 2,50 лв., са купуване на гласове, твърди Златев. По този начин варненският бизнесмен директно обещавал по 70 ст. на литър за всеки глас за него. Това е нарушения на Изборния кодекс, в който е посочено, че купуването на гласове е престъпление, каза Златев.

Той допълни, че бизнесът на Марешки с горива е проблем на държавата, а не на бранша. Тя трябвало да покаже дали варненският бизнесмен успява да продава на по-ниски цени, след като е платил всички дължими данъци.

Според изчисления на асоциацията данъците и петролът формирали 84% от цената на литър гориво. 15% отивали за разходи по бензиностанциите и системите за безопасност, биодобавка, транспорт и други. Като печалба оставали 1-2 ст. на литър.

За да има с 30 ст. по-ниски цени, означава, че или не се плащат акциз и ДДС в пълен размер, или горивотото е с неясен произход и без сертификат за качество, твърдят от асоциацията.

Да бъде създаден

борд, който да

наблюдава

пазара на горива

- това е едно от предложенията на бранша, за да се намали сивият сектор, предложи още Златев в четвъртък по време на първата национална годишна конференция на асоциацията.

В нея участваха Огнян Златев - ръководител на представителството на ЕК в България, шефовете на НАП Бойко Атанасов и на митниците Розалия Димитрова, икономисти и експерти от национални асоциации на петролния бранш от Централна и Източна Европа.

Според Златев идеята за създаването на борд срещала подкрепата на държавата и контролните институции. В него щели да участват експерти от финансовото министерство, Агенция “Митници”, НАП и от петролния бранш.

Бордът ще следи за нарушения и опити за избягване на плащането на акциз и ДДС при вноса на горива, както и за схеми, които ощетяват бюджета при търговията на дребно.

Сивият сектор на горива у нас е около 30%,

това ни поставя

на челно място

в Европа,

каза още Златев. И допълни, че амбицията на асоциацията е не само да посочва проблемите, а и да търси решения съвместно с държавните институции. Винаги сме се опитвали да бъдем активен участник и партньор на институциите в опитите им да подобрят регламентацията и контрола в сектора, подчерта Златев.

Изсветляването на пазара на горива било най-вече от първостепенно значение за държавата и данъкоплатците, защото водело до повече приходи в държавния бюджет и повече средства за финансиране на обществените системи.

Според Златев имало различни схеми за ощетяване на бюджета при горивата - контрабанда, избягване на данъчно облагане и ДДС схеми, продажби на некачествено гориво с неясен произход.

Златев посочи още, че 54 танкера с горива, за които не са платени всичките дължими данъци, са внесени в България през 2016 г. Танкерите минали през митнически складове на пристанища, където няма изискване за измервателни уреди и липсва постоянен митнически контрол. Според Златев всеки втори литър гориво от внос е контрабанда.

Той допълни, че схемата на контрабандата сега

повтаряла

тази, която

съществувала

по времето на

правителството

на Иван Костов

Тогава на документите на танкерите с горива, които се вкарвали в България, се слагали печати от митниците в Горубляне и на летището в София. Хората, които движели този канал, вече не са между живите - това са Константин Димитров, известен като Косьо Самоковеца, и Шинка Манова, която тогава била шеф на столичната митница, посочи Златев.

И допълни, че тази схема била възродена от други двама, само печатите се слагали на други места. Единият също вече не е между живите, а това ставало по времето на Симеон Дянков като министър на финансите, каза Златев.

Според него сивата схема включва фирма, регистрирана с 5 лева капитал, която няма ангажимент за 90-дневни запаси, внася горива през митнически пристанища. Следтова те минават системата БАЦИС и отиват в т.нар. ведомствени бензиностанции, където в 99% от случаите се плаща в брой.

Независимо, че вносителите официално са 102 фирми, всъщност са само две-три, а другите са на хора, които се ползват като бушони, каза Златев.

Сивият сектор в продажбата на горива в България може да се оцени на минимум 750 млн. лв., ако се измерва според парите, минали извън плащанията през банки, съобщи Красен Станчев, шеф на Института за пазарна икономика.

До 30% от потребителите не получавали касова бележка при покупката на горива, което означава, че сивият сектор може да стига и от 1,2 млрд. до 1,6 млрд. лв., показвали други изследвания.

Загубите от несъбран ДДС от продажбите на дребно в България били до 1% от БВП. Според Станчев една от мерките за изсветляване на сектора е да се изисква информация за очакваните продажби от бензиностанциите за 1 г. напред. С такова изискване в Полша са успели да увеличат легалните продажби с 20%.

Да се приеме

закон за

търговията

с горива,

който да въведе поне регистрационен режим за бензиностанциите, иска петролната асоциация, заяви нейният изпълнителен директор Андрей Делчев. Трябвало да се засили и контролът върху т.нар. ведомствени бензиностанции, тъй като през тях основно минавали контрабандните горива.

Друга мярка за справяне със сивия сектор е въвеждането на по-стриктен контрол и върху митнически складове на пристанищата в Бургас, Варна, Русе, Сомовит и Видин.

Делчев даде пример с Чехия, където имало над 2000 фирми в сектора, но след засилване на контрола и мерки срещу контрабандата, са останали да работят не повече от 150. По повод твърденията на Веселин Марешки, че има картел в търговията с горива, Делчев каза, че варненкият бизнесмен прави предизборна кампания, а дали има картел ще се произнесе Комисията за защита на конкуренцията. По думите му

няма картел

при горивата

и затова в асоциацията има достатъчно доказателства, които ще бъдат предоставени на КЗК.

НАП подкрепя инициативата за създаване на отделен закон за търговията с горива, заяви Бойко Атанасов, шеф на приходната агенция. Той посочи, че събраните приходи от НАП са нараснали с над 25% през последните години. Атанасов поиска да се направи среща с петролния бизнес, за да се

обсъдят мерки

за справяне със

сивия сектор

Директорът на НАП каза още, че може да има разминавания в данните за размера на сивия сектор, тъй като измамите с ДДС били документални, а не пряко свързани с количествата продадени горива.

Според шефката на митниците Розалия Димитрова събираемостта на акцизите при горивата е изключително важна, тъй като приходите от тях формирали през последните 3 години между 45 и 48% от общия събран акциз в бюджета на държавата.

Растял оборотът на ведомствените бензиностанции

Оборотът на т.нар. ведомствени бензиностанции се увеличил през миналата година до 318 млн. лева при 265 млн. през 2015-а, показват данни на НАП.

Според петролната асоциация това можело да се дължи на засилване на контрола на приходните администрации към тези бензиностанции.

Въпреки това за тях трябвало да има по-сериозни мерки, тъй като основна част от продажбата на контрабандни горива ставала през ведомствените бензиностанции.

Поради това трябвало да съществуват всички изисквания като за всички останали бензиностанции - измервателни уреди и постоянна онлайн връзка с НАП.

При стандартните бензиностанции имало намаление на оборота. През 2016 г. продажбите на горива на дребно били за 5,3 млрд. лева при 6,2 млрд. през 2015-а.

През миналата година приходите от акцизи от енергийни продукти по данни на Агенция “Митници” възлизат на 2,2 млрд. лева. Това било повишение с 3,5% спрямо 2015 г.

От петролната асоциация обаче твърдят, че този ръст бил малък, който можел да се обясни с нарастването на търгуваните обеми.

Успоредно с това сивият сектор, особено през първата година на периода, бил изключително активен. Контрабандният внос минавал основно през митнически пристанища, посочват от асоциацията, като там били разтоварени минимум 45 танкера през 2016 г.

РОЗАЛИЯ ДИМИТРОВА
РОЗАЛИЯ ДИМИТРОВА