За да укрепне бизнесът в България: поне 10 години данъците без промяна

“Какво ни трябва, за да стигнем от едно място до друго? Трябва ни плавателен съд, трябва ни екипаж, трябва ни капитан и ни трябва маршрут.

Когато говорим за плавателния съд, най-важното е той да стои над водата, да не се клати, да няма крен, да не се пробива, защото иначе става беля.

Къде искаме да отидем, е безспорно ясно:
искаме България
да е по-сигурна,
по-богата,
по-чиста,
по-приветлива.
Колкото до
капитан и екипаж
– ние вече си
имаме.”
Така, с морска терминология, бившият вицепремиер Томислав Дончев обясни във Варна програмата за управление на ГЕРБ.

“За мен е абсолютна грешка някой да твърди, че имаме нужда от друг вид държавно преразпределение. Тоест имаме 100 лв. и някой ви казва: вижте как сега ще имате повече. Вземаме ви ги и ги разпределяме по друг начин и те стават повече. Но те няма да станат повече. Както и да ги делите, както и да ги преразпределяте, те пак ще бъдат 100 лв.

Разпределението на парите през държавата не генерира богатство. Единственият вариант да бъдем по-богати е да произвеждаме повече. Не само индустрия, но и стоки, услуги, земеделска продукция – всичко. Затова приоритет на приоритетите трябва да е растежът.

Да, статистиката показва, че 2 години подред България има един от най-високите икономически растежи в Европа - 3,5-3,6% е чудесен показател, но за Дания, Швеция и Германия. Тяхната задача е да не губят високия си статус.

Но България има съвсем друга задача – тя има да догонва, затова растежът трябва да е двоен – трябва да е 5, 6, 7%. Само че, за разлика от предкризисните години, когато този растеж идваше от недвижимите имоти, сега ни трябва съвсем друг фундамент.

Последните години се постигна повече производство, повече експорт, събудено вътрешно потребление. И преди да си отговорим на въпроса как държавата може да помогне, трябва да кажем как държавата по-малко да пречи”, продължи Дончев, за да обясни основните разлики между икономическите мерки, предлагани от ГЕРБ и от БСП.
Следващите
10-15 г. със
сегашните
данъци
Вицепремиерът от втория кабинет на Борисов и водачът на листата на ГЕРБ във Варна Лиляна Павлова обявиха категорична позиция за запазване на действащите нива на данъците.

“Данъците в България не бива да се повишават в следващите 10 до 15 г. Бизнесът в страната има нужда да диша, да стъпи на стабилен постамент и да укрепне. Затова държавата дължи ниски данъци, въпреки безусловната потребност хазната да се пълни”, отсякоха пред предприемаческата общност във Варна Дончев и Павлова, водачи на листите на ГЕРБ съответно в Габрово и Варна.

“На никаква цена не бива да се приемат каквито и да е данъчни преференции – за никого”, уточни Дончев, прогнозирайки, че отварянето на вратичка за едни ще отприщи вълна от заобикалящи данъчното законодателство.

Зона за иновации
и развитие
“Черно море”
ще съживи
Североизтока
Зона за иновации и развитие „Черно море”. Така най-вероятно ще се казва спасителната икономическа конструкция, която ще съживи бизнеса в Североизточна България.

Символични кръстници на зоната станаха кметовете на Аксаково и Варна Атанас Стоилов и Иван Портних, по време на кръгла маса “Икономика, енергетика и еврофондове”.

Другите две партньорски общини в зоната са Девня и Белослав.
Териториите на четирите общини – Варна, Аксаково, Девня и Белослав, обединени от Варненското езеро, представляват уникална комбинация от свободни терени за високотехнологични и екопроизводства, хора и транспортни връзки, обяви вицепремиерът от кабинета “Борисов 2” Томислав Дончев. Той бе категоричен, че варненската индустриална зона “Черно море” е най-добре да се структурира и управлява по методиката на индустриална зона “Тракия”.

Тя гарантира на инвеститора онова, което той иска: ясни цени, без търгове и процедури, налична земя, път, енергийна обезпеченост и директно стартира проекта си.
Край Варна има цялата необходима инфраструктура – по суша, вода и въздух, което инвеститорите искат, коментира водачът на листата на ГЕРБ във Варна и бивш регионален министър Лиляна Павлова.

И тя, и колегата Томислав Дончев не скриха готовността си за ефективен диалог с бизнеса.

Радикална реформа е нужна в администрацията и ние имаме воля да я реализираме. Няма да стане нито бързо, нито лесно, но ще се случи, обеща Дончев и призна, че за да бъде реформирана българската администрация, ще са нужни промени в 45 закона и поне 6 месеца време.

“Но след това гражданите ще излязат от абсурда да обикалят гишета и канцеларии, за да събират документи. Това ще става по служебен път и ще го върши чиновникът, а не гражданинът или бизнесменът”, обеща Дончев.

Типизация на документите за участие в обществените поръчки за публични обекти пък обеща бившият регионален министър и водач на листата на ГЕРБ във Варна Лиляна Павлова.

“Ние ви гарантираме ясни критерии за допустимост на кандидатите, но вие трябва да спрете фирмите, които играят под себестойност. За такива действия в Германия гонят от браншовата камара такива строители и не ги допускат до обществени поръчки”, коментира Павлова във Варна.

Големите кораби – при теца, не на “Максуда”

Големите кораби, които сега товарят зърно и скрап на пристанището в центъра на Варна, да се преместят на 6-те кейови места на теца край с. Езерово. Това предлага кметът Иван Портних, за да освободи зоната на сегашното пристанище Варна-изток за зона за отдих и забавления за жителите и гостите на града.

Досега преместването на пристанището беше планирано да стане със строителство на нови кейови места в района на “Максуда”. Идеята, задвижена по времето на кабинета “Станишев”, беше финансирана от правителството на Пламен Орешарски с 500 хил. лв. за проектиране.

Въпреки това тя продължава да не се възприема от морския бранш и варненци, защото мястото отново на практика е в центъра на града.

“Да местиш прахоляка и шума от товаренето на зърно и скрап едва на 3 км от сегашното им място, на практика отново в града, и за това да инвестираш 800 млн. лв., е безумие”, категоричен е Иван Портних.

Според ГЕРБ все още не е използван напълно потенциалът на пристанище Варна-запад – до девненския кв. “Повеляново”, което може да поеме по-голяма част от товарите.
Корабите със зърно пък могат да бъдат товарени на кейовете на ТЕЦ “Варна”, които стоят неизползвани след затварянето на електроцентралата.

Особено атрактивни са те заради дълбочината си - над 13 м при 11,5 м на Варна-изток. На фона на 800-те млн. лева, нужни за порт в “Максуда”, сделката за инфраструктурата на теца би била няколко пъти по-евтина.

“Това е реално решение, което може много бързо да се използва. На мястото на Варна-изток трябва да изградим културна и развлекателна инфраструктура, за да интергрираме тази зона в градската част. И най-вече тук трябва да изградим модерен експо и конгресен център.

Към Варна, като най-източната точка на ЕС, има голям интерес за конгреси, симпозиуми и икономически срещи, и мой приоритет е да осигурим идеалните условия за това и да превърнем Варна в целогодишна туристическа дестинация.

Усилията ни за развитието на града очевидно вече се забелязват, защото 4 нискотарифни компании започват редовни полети по 10 дестинации от Варна до различни градове в Европа. Не можем да не се радваме на тази агресивна експанзия на авиокомпаниите, защото транспортната изолация на Варна досега беше голямо ограничение за бизнеса”, обясни кметът Иван Портних.

Първолаци на училище с патрулка, докато свикнат

Липсата на квалифицирана работна ръка е в състояние да провали и най-добрите бизнес инициативи в България.

Признанието е едно от малкото, които без спор приемат и власт, и бизнес у нас.
Образованието. Това е задачата на задачите. Това обяви във Варна вицепремиерът от втория кабинет на Борисов Томислав Дончев на среща с бизнеса.

Според Дончев много от българските деца учат от I до III клас, а някои изкарвали само първата година. 10 г. по-късно тези хора са или клиенти на социалната система, или – криминален контингент. Затова трябва да сме непоколебими в решимостта си всяко българско дете да ходи на училище. В някои добре развити държави това става дори с патрулка, когато се налага, докато детето свикне, съобщи Дончев.

Паралелно с въвеждането на мерките за образованост на всички нива той и колежката му от втория кабинет на Бойко Борисов – Лиляна Павлова, потвърдиха ангажимента на ГЕРБ за връщане престижа на учителската професия и повишаване заплатите на преподавателите.