Мария Гергова я управлява
вече 20 години и има над
1500 проекта

Едни нищо и никакви очила, а като ги сложиш, попадаш виртуално в офисите на една от най-големите компютърни фирми у нас - VMware, разглеждаш ги, виждаш с какво се занимават хората там. И в крайна сметка решаваш ще работиш ли за тях, или не.

Този проект вече е действителен и чрез него фирмата търси качествени кадри. Измисля го пиар компанията “Юнайтед партнърс”, която за първи път използва виртуалната реалност (VR) в работна среда, а не просто за забавление.

“Започваме да ползваме инструменти, които пиарът не е познавал в миналото. Затова е много предизвикателно, трябва да учиш нонстоп. Спреш ли един миг само, си загубен”, казва Мария Гергова-Бенгтссон, собственичка и управителка на “Юнайтед партнърс”. Впрочем, идеята за VR проекта е нейна.

“Опитвам се да запаля всички в компанията да бъдат любопитни, да търсят новите технологии, да са приятели с тях. Ако се страхуваме от технологиите, няма как да успеем. Всичко е в онлайн среда и трябва да ги обичаш.”

Заради

визионерското

ѝ мислене,

докато виртуалната реалност е все още предимно тенденция, тя вече я експлоатира. Досущ като Марк Зукърбърг, гуруто на новите технологии. Той самият очаква смартфоните и таблетите да изчезнат сравнително скоро и да бъдат заместени от умни аксесоари и очила за виртуална реалност. Казва го на конференция F8 преди 2 седмици.

За разлика от повечето новости, които пристигат със закъснение у нас, “Юнайтед партнърс” прави точно обратното - гледа да е в крачка с всичко най-съвременно вече 20 години.

Преди толкова време Гергова напуска малката агенция “Уикпрес” и заедно със свои партньори създава “Юнайтед партнърс” през 1997 г. В годините всеки от тях поема по друг път, а тя остава единствен собственик на пиар дружеството.

Днес вече ѝ е лесно, информация за световните процеси има “на един клик разстояние” в интернет. Можеш да научиш много, стига да искаш. Началото обаче са едни от най-трудните ѝ години, през 97-а просто няма откъде да разбереш какво правят световните пиар агенции. “Абонирах се за “Пиар уик”, което идваше като книжно издание, сега всичко чета онлайн. Чаках го като топъл хляб, защото там се докосваш до световните стандарти. Още оттогава, макар че беше трудно време, подсъзнателно съм разбирала, че знанието и желанието да учиш са изключително важни.”

Втората ѝ крачка - пак благодарение на вътрешния ѝ усет, е

да стане

част от

международна

организация

“Знаех, че за да работя по стандартите на света, трябва да се докосна до тези хора и да бъда част от такова общество.” Затова през 1999 г. става член на Международната асоциация за връзки с обществеността (IPRA) и на практика е от първите членове на организацията за България. Така проправя пътя на българския пиар и тази година страната ни за първи път ще е домакин на официалната церемония на Златните награди за отличие (Golden World Awards for Excellence), организирани от IPRA. Те ще бъдат раздадени на 13 октомври в София. Домакин на церемонията ще е “Юнайтед партнърс”. 

Когато Мария стъпва за първи път в IPRA, там работят само улегнали специалисти и тя се чувства като ученичка. Именно те ѝ показват как да се държи в бизнеса - подобно знание не е получила в университета. Всъщност и в трите университета, в които е била.

Учи първо “Техника и технология на текстила и облеклото” в Техническия университет. Подготвяла се за текстилен инженер. Никога не става.

След това учи международен финансов и банков мениджмънт. Накрая разбира, че и това не е нейното.

“Дълго време ми отне да открия кое ми е на сърцето.” Накрая завършва “Комуникации” в Софийския университет “Св. Климент Охридски” и “се намира”. Затова, вече осъзната, влага толкова хъс и енергия в “Юнайтед партнърс”. Един от първите им клиенти е “Шел”. Тя ходи от врата на врата по редакциите да занесе лично поканата на всеки журналист за някакво събитие. Още помни как влиза в една спортна редакция, помещавала се в стая от апартамент. “Бяха суперготини и развеселени журналисти, а аз

една смутена,

малко

неуверена,

за първи път.”

Днес е благодарна за целия път, който съвсем сама е изминала в пиара - да напише поканите, да ги занесе, да направи мониторинг какво се е случило, сама да организира събитията. Затова е уверена, че познава всяка брънка от работата, която се върши в голямата вече агенция.

Свободата да имаш избор - това е единственото, което я кара да направи собствена компания. “Исках да имам възможност всичко, което ми хрумва и ме интересува, да мога да го правя. Когато имам компания, която аз мога да развивам, цялото ми любопитство е удовлетворено.” За това допринасят и всичките над 1500 проекта, които “Юнайтед партнърс” разработва през изминалите 20 години. Един от тях - за енергийно ефективна музикална индустрия, е международен, а агенцията ѝ го ръководи като комуникация за 27 страни в света. За него получават Golden World Award - награда за най-добра в света международна пиар кампания.

С този приз Гергова доказва на себе си две неща. Първото е, че нещо значимо може да бъде направено и у нас, нищо че сме малка страна. Второто е, че още обича електронната музика. Точно страстта ѝ към нея е причината изобщо да се захване с музикални проекти. А получената награда е доказателството, че всичко, което правиш с любов, ти се отплаща.

Нейните 5 правила

1. Слушай сърцето си.

2. Вярвай, че можеш.

3. Избери професия, която обичаш.

4. Усмихвай се.

5. Заобикаляй се с хора, които те движат напред.

Клиенти са ѝ над

150 чужди и наши

компании

Създадена през 1997 г., “Юнайтед партнърс” има над 1300 продуктови и корпоративни кампании, пъблик афеърс проекти, дигитални, маркетинг и btl кампании за над 150 водещи международни и български компании. Сред тях са клиенти като Procter&Gamble, Diageo, Nestle, Coca-Cola, Heineken, Lidl, Kaufland, Lavazza, IBM, Intel, VMware, Viber.

Работи про боно за организации като УНИЦЕФ, фондация “Димитър Бербатов”, Habitat for Humanity, “Ротари”. Екипът от 20 експерти разработва и кампании с общественополезни цели, сред които SeeMe – музикална конференция за обмен на опит и идеи в музикалната индустрия в региона на Югоизточна Европа и популяризиране на българската музикална индустрия по света.

Има десетки признания и награди от български и международни конкурси. Сред тях е “Агенция на годината” на БАПРА и две награди от IPRA.