При отказан достъп на борда

се предоставят храна, хотел,

два телефонни разговора

Правата на пътниците на авиокомпаниите са записани в регламент на ЕК. При отказан достъп до борда на самолета авиокомпанията е длъжна да осигури:

- премаршрутиране възможно най-скоро;

- премаршрутиране за по-късна дата, удобна за пътника и при наличие на свободни места;

- връщане на цялата сума по неизползвания билет, в случай че решите да не пътувате.

Ако сте избрали да бъдете премаршрутирани възможно най-скоро, въздушният превозвач трябва да предостави:

- безплатни храни и напитки в количество, съобразено с времето за изчакване;

- настаняване в хотел за сметка на превозвача, заедно с трансфера и обратно;

- трансфер между хотела и летището (когато е необходимо); и

- предоставяне безплатно на два телефонни разговора или съобщения по факс или по електронна поща;

В случай че не може да окаже помощта, пътникът има право да поиска възстановяване на направените разходи срещу касови бележки и фактури за тях.

Авиокомпанията трябва да обезщети пътника за отказания достъп против неговата воля. Размерът зависи от разстоянието на полета и в какви времеви рамки е бил премаршрутиран.

Когато полетът е анулиран, в зависимост от това дали пътниците са били уведомени, или не, авиокомпанията трябва да предложи избор, който е същия, какво при недопускане на борда - премаршрутиране, връщане на парите.

В случай че сте избрали да бъдете премаршрутирани възможно най-бързо имате право на помощ за времето на изчакване: храна и напитки (съобразени с времето за изчакване); хотел (когато се налага престой за една или повече нощи); трансфер между летището и хотела (където е необходимо); и 2 телефонни разговора, факс, или e-mail.

Компенсацията в случай на анулиране зависи от разстоянието на полета и причината за анулирането.

Ако разстоянието на полета е:

- до1500 км, платимата сума е €250 евро;

- от 1500 км - 3500 км и за всички полети от Европейския съюз над 3500 км, платимата сума е €400 евро;

- от 3500 км или повече платимата сума е €600.

В случай че въздушният превозвач може да предложи премаршрутиране до крайната цел, което не надвишава:

- два часа за полети по-малки от 1500 км, три часа за полети между 1500 и 3500 км; и четири часа за полети над 3500 км компенсацията се намалява с 50%.